گزارش فصلی رگولاتوری: کاهش مشترکان اینترنت ثابت در بهار ۱۴۰۲

دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱
مطالعه 3 دقیقه
گزارش فصل بهار رگولاتوری
بر اساس گزارش بهار ۱۴۰۲ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، آمار مشترکان اینترنت ثابت نسبت به بهار ۱۴۰۱ کاهش ۰٫۲۷ درصدی داشت.
تبلیغات

گزارش فصل بهار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، با تاخیری چند ماهه منتشر شد و نشان می‌دهد مردم هنوز به استفاده از اینترنت موبایل رغبت بیشتری دارند. در بهار ۱۴۰۲ تعداد مشترکان پهن‌باند ثابت ۱۱ میلیون و ۵ هزار و ۳۲۳ بوده که نسبت به بهار سال۱۴۰۱ کاهش ۰.۲۷ درصدی را تجربه کرد. اما تعداد مشترکان پهن‌باند سیار در همین مدت رشد ۸٫۱۶ درصدی داشت و از ۹۷ میلیون و ۸۳۹ هزار و ۸۳۱ مشترک به ۱۰۵ میلیون و ۸۲۴ هزار و ۳۱۴ رسید.

آمار مشترکان تلفن همراه هم با رشد ۴٫۴۳ درصدی به بیش از ۱۴۷ میلیون رسید، در حالی که تعداد مشترکان تلفن ثابت با کاهش ۰٫۳۳ درصدی در مجموع در بهار ۱۴۰۲، حدود ۲۲ میلیون و ۲۴۵ هزار بود.

آمار فصل بهار ۱۴۰۲ رگولاتوری

به این ترتیب ضریب نفوذ پهن باند ثابت ۱ درصد و ضریب نفوذ تلفن ثابت ۱٫۰۷ درصد کاهش پیدا کرد در حالی که ضریب نفوذ پهن باند سیار و تلفن همراه به‌ترتیب ۷٫۲۷ و ۳٫۶۵ درصد بیشتر شد.

بر اساس این گزارش ۷۶ درصد مشترکان اینترنت ثابت از X-DSL، ۱۸ درصد از TDLTE، ۴ درصد از Wifi و ۲ درصد از FTTH استفاده می‌کنند.

سهم بازار اپراتورها

بیشترین سهم بازار مشترکان تلفن همراه را همراه اول با ۵۳ درصد دارد و پس از آن ایرانسل با ۴۳ درصد و رایتل ۴ درصد سهم بازار دارند.

در سه ماهه اول سال ۱۴۰۲، آمار مشترکان اینترنت همراه نسبت به بهار ۱۴۰۱ افزایش داشت. بیشتر کاربران اینترنت همراه یعنی بیش از ۵۳ درصد از اینترنت همراه اول و بیش از ۴۲ درصد از اینترنت ایرانسل استفاده کرده‌اند و سهم رایتل فقط ۳٫۶۹ درصد بوده است. این گزارش همچنین نشان می‌دهد که ۹۲ درصد مشترکان اینترنت همراه از اینترنت 4G و ۸ درصد از 3G استفاده می‌کنند.

هر کاربر در بهار امسال به طور متوسط ۱۸۵ دقیقه مکالمه داشته و ۲۶۲ پیامک ارسال کرده است و همراه اول در بازار مکالمه و پیامک هم بیشترین سهم را داشت. ۶۷ درصد بازار مکالمه از آن همراه اول، ۳۱ درصد ایرانسل و ۲ درصد رایتل بود. در پیامک هم ۸۲ درصد سهم همراه اول، ۱۵ درصد ایرانسل و ۳ درصد رایتل بود.

گزارش فصلی بهار ۱۴۰۲ رگولاتوری

در اینترنت 4G بالاترین سرعت رایتل بود و این اپراتور درصد قطعی بیشتری داشت در حالی که درصد مواقع قطعی سرویس 4G ایرانسل کمتر از دو اپراتور دیگر بود. هرسه اپراتور حدود ۹۹ درصد مواقع سرویس 4G را به‌طور موفقیت‌آمیز برقرار کردند.

سرعت دانلود نسل چهار اینترنت سیار، در همراه اول ۱۵٫۹۲، در ایرانسل ۱۵٫۱ و در رایتل ۱۸٫۲۳ Mbps ثبت شده است.

شکایات کاربران در بهار ۱۴۰۲

شکایت کاربران در این فصل بیشتر از حوزه ثابت بود. تعداد شکایات ثبت شده مشترکان اینترنت ثابت در بهار ۱۲ هزار و ۵۸۰ بود که نسبت به بهار سال گذشته کاهش اندکی داشت اما نسبت به تابستان که اوج محدودیت‌های اینترنت بود با فاصله بیشتری کمتر شد. در تابستان سال ۱۴۰۱، تعداد ۱۵ هزار و ۱۳۷ شکایت از اینترنت ثابت ثبت شده است.

گزارش فصل بهار ۱۴۰۲ رگولاتوری

مشترکان اینترنت موبایل هم در بهار ۲ هزار و ۱۷۵ شکایت ثبت کردند که نسبت به تابستان ۱۴۰۱ و اوج محدودیت‌ها و فیلترینگ کاهش چشمگیری داشت. در تابستان ۱۴۰۱ تعداد ۳ هزار و ۴۶۶ شکایت از سوی کاربران ثبت شده بود.

مشترکان در مجموع از تلفن ثابت ۲۳ هزار و ۷۶۶ شکایت و از تلفن همراه ۹ هزار و ۶۰ شکایت در بهار ثبت کردند.

بر اساس آمارهای خدمات پستی، بیش از ۶۵ میلیون مرسوله پستی در بهار جابه‌جا شده و سرانه مرسولات ۰٫۷۶ بوده است. از این میان آمار مرسولات مربوط به خرید و فروش اینترنتی ۳ میلیون و ۳۷۷ هزار و ۶۳۴ ثبت شده و سرانه مرسولات تجارت الکترونیک ۰٫۰۴ درصد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات