وزیر ارتباطات: برای افزایش سرعت اینترنت از اپراتورها تعهد گرفتیم

شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
تست اسپید سرعت اینترنت ایران
زارع‌پور: با افزایش تعرفه‌ها از اپراتورها تعهد گرفته‌ایم که تا خرداد سال ۱۴۰۳، ۳۰ درصد و تا پایان سال، ۵۰ درصد به سرعت اینترنت اضافه شود.
تبلیغات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در وعده‌ای تازه خبر داد که از اپراتورها تعهد گرفته است که تا دو ماه دیگر سرعت اینترنت را 30 درصد افزایش دهند.

عیسی زارع‌پور درباره برنامه افزایش سرعت اینترنت در سال جدید به خبرگزاری مهر توضیح داد: «با افزایش تعرفه اپراتورها، تعهدی از اپراتورها گرفتیم، به این ترتیب که تا خرداد سال ۱۴۰۳، ۳۰ درصد و تا پایان سال، ۵۰ درصد به سرعت اینترنت اضافه شود.»

ماجرای افزایش تعرفه اپراتورها از مهرماه پارسال مطرح شد و تا آنجا پیش رفت که اوایل دی‌ماه شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ثابت در نامه‌ای به رئیس‌جمهور درخواست کردند که تعرفه بسته‌های اینترنت بالای دو گیگابایت دو برابر شود. دست آخر وزارت ارتباطات با افزایش ۳۴ درصدی تعرفه اینترنت موافقت کرد.

اما در این مورد شرط و شروطی هم مطرح بود؛ از جمله درباره کیفیت اینترنت. چنان که زارع‌پور کیفیت اینترنت را خط قرمز وزارتخانه متبوعش دانسته بود و رئیس رگولاتوری هم گفته بود: «هر گونه افزایش تعرفه منوط به افزایش کیفیت است

اکنون در حالی که وعده افزایش سرعت اینترنت به آخر بهار و پایان سال موکول شده است، نارضایتی درباره وضعیت اینترنت و فیلترینگ همواره ادامه داشته است. در اسفندماه گذشته هم کارزاری برای «اعتراض به وضعیت فاجعه‌بار اینترنت در ایران» به‌راه افتاد. در نامه منتشرشده در «کارزار»، پلتفرم مستقل جمع‌آوری امضا، وضعیت اینترنت کشور متأثر از فیلترینگ گسترده، اختلالات مستمر و سرعت پایین، «فاجعه‌بار» وصف شده و امضاکننده‌گان که تا این لحظه تعدادشان به بیش از ۲۳هزار نفر رسیده، گفته‌اند که این شرایط حق دسترسی آزاد به اینترنت، به‌عنوان یک حق شهروندی، را نقض کرده است.

آنها در این کارزار که تا پایان خرداد ادامه دارد، درباره بهبود سرعت خواستار مواردی مانند «گزارش شفاف از وضعیت پهنای باند بین‌المللی، میانگین سرعت و تأخیر کاربران ایرانی و برنامه‌ریزی برای توسعه پهنای باند بین‌الملل»، «کاهش قیمت پهنای باند بین‌الملل از طریق کاهش قیمت تمام‌شده و کاهش سود شرکت ارتباطات زیرساخت یا ایجاد راهکارهای جایگزین» و «کاهش هزینه‌های فیلترینگ» شده‌اند.

با این حال وزیر در اظهارات جدیدش از بهبود رتبه اینترنت ثابت و سیار کشور گفته است:

مشاهده داشبوردهای جهانی نشان داده که در اسفند ماه سال ۱۴۰۲، سرعت ثابت و سیار افزایش یافته و رتبه ما بهبود پیدا کرده است به طوری که ارتباطات موبایل ۵ پله و ارتباطات ثابت حدود ۳ پله بهبود پیدا کرده است.
- عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات

او همچنین گفته که «مردم، شایسته بهترین‌ها هستند و وزارت ارتباطات تصمیم دارد مشکلات را به صورت ریشه‌ای حل کند» و اضافه کرده است: «پروژه فیبرنوری چهره ارتباطات ثابت ما را تغییر می‌دهد چرا که بیش از ۱۰ سال است در انتهای جدول هستیم که ان‌شاءالله با اجرای این پروژه به یک‌سوم بالای جدول صعود پیدا می‌کنیم.»

پیش از این در دی‌ماه پارسال انجمن تجارت الکترونیک در گزارشی براساس «داده‌های مراجع بین‌المللی و تحلیل کارشناسان خبره زیرساخت اینترنت کشور»، با بررسی سه شاخص اختلال، محدودیت و سرعت، اینترنت ایران را با ۵۰ کشور مختلف مقایسه کرد. نتیجه این تحلیل می‌گفت که ایران در صدر کشورهایی با بدترین کیفیت اینترنت قرار دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات