نامه اپراتورها به رئیس‌جمهور: تعرفه بسته‌های اینترنت بالای دو گیگابایت دو برابر شود

شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴
مطالعه 4 دقیقه
وب گردی در زومیت با ردمی نوت ۱۱ پرو
شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ثابت و سیار در نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی خواستار افزایش دو برابری قیمت اکثر بسته‌های اینترنت شدند.
تبلیغات

موضوع افزایش تعرفه‌های اینترنت دو هفته‌ای است که جدی‌تر از قبل مطرح شده و پیگیری‌ها درباره آن بیش از پیش شده است. اخبار و اتفاقات در دو هفته اخیر نشان می‌دهد که بسته‌های اینترنت، ساختار قیمت‌گذاری برای اینترنت، تعرفه اینترنت و تنوع و حجم بسته‌های اینترنتی در آستانه تغییر قرار دارد.

هرچند گمانه‌زنی‌های اولیه از بالا رفتن تعرفه کلی اینترنت و تمام بسته‌های اینترنت حکایت داشت، هم اپراتورها و هم کارشناسان اعلام کردند که تغییرات بیشتر متوجه ساختار قیمت‌گذاری و تعیین تعرفه است و تغییرات پیش رو افزایش یکسان تمام بسته‌ها را به دنبال نخواهد داشت.

اپراتورها همچنین اعلام کردند که بنا است تنوع بسته‌های اینترنت بیشتر شود. شنیده‌های زومیت حکایت از آن دارد که برای اپراتورها مقرر شده است که بسته‌هایی حجیم‌تر و بلندمدت‌تر ارائه کنند که احتمالاً افزایش قیمت هم خواهند داشت.

امروز خبرگزاری مهر نامه‌ای را منتشر کرد که اپراتورهای ارائه‌دهنده اینترنت افزایش قیمت اینترنت را از ابراهیم رئیسی درخواست کرده‌اند. در متن این نامه آمده است:

به رغم افزایش شدید هزینه‌های ناظر به ارائه خدمات ارتباطی، ناشی از افزایش شدید نرخ ارز و تورم بسیار بالا و با عنایت به اینکه عمده هزینه‌های اپراتورها ارزی می‌باشد، تثبیت تعرفه خدمات اپراتورها طی ۵ سال در گذشته منجر به کاهش شدید قدرت سرمایه‌گذاری اپراتورها و مانع توسعه تکنولوژی‌های جدید ارتباطی اعم از ثابت و موبایل شده است.

آن‌ها همچنین به مشکلات تأمین هزینه‌های تجهیزات مخابراتی به‌دلیل افزایش نرخ دلار با وجود ثابت ماندن نرخ خدمات در این صنعت اشاره کرده‌اند که به کاهش شدید امکان سرمایه‌گذاری نه‌تنها برای توسعه زیرساخت‌های جدید بلکه برای حفظ سطح کیفی خدمات منجرشده است. اپراتورها افت کیفیت شبکه در سال‌های اخیر را نتیجه همین وضعیت دانسته‌اند.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: «عدم تناسب در تقاضای ظرفیت شبکه و عدم توسعه شبکه، باعث می‌شود که کسب و کارهای مرتبط قادر به توسعه بازار خود نباشند و در نتیجه تبعات اجتماعی و اقتصادی زیادی از جمله فرار نخبگان و افزایش بیکاری را به همراه دارد.»

اپراتورها در ادامه نیز اعلام کرده‌اند: «عدم همسویی دولت با افزایش تعرفه‌ها به تناسب افزایش هزینه‌ها، باعث تضعیف و توقف سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این صنعت شده است و ناگزیر برای جبران آن، دولت مجبور به تخصیص مبالغ حمایتی یا یارانه‌ای از محل بودجه عمومی خواهد شد.»

نامه اپراتورها به رئیس‌جمهور
نامه اپراتورها درباره افزایش تعرفه اینترنت به رئیس‌جمهور
نامه اپراتورها به رئیس‌جمهور
نامه اپراتورها درباره افزایش تعرفه اینترنت به رئیس‌جمهور

اپراتورها در درخواست خود مبنی بر افزایش تعرفه اینترنت اشاره کرده‌اند که خواستار افزایش دو برابری تعرفه‌ها برای بسته‌های دارای حجم بیشتر از دو گیگابایت هستند:

«نیمی از مردم، شامل اقشار کم برخوردار، مصرف کمتر از دو گیگابایت در ماه برای خدمات دیتای همراه دارند که در حال حاضر پیشنهادی برای افزایش تعرفه برای این قشر متصور نیست. از طرفی عمده درآمد اپراتور از مشترکین پرمصرف می‌باشد که هیچ‌گونه حساسیتی در خصوص افزایش تعرفه آن هم به میزان حتی دو برابری ندارند و پرداخت یارانه به این بخش از محل درآمدهای اپراتور یا دولت هیچ ضرورتی ندارد.»

در ادامه نامه نیز ذکر کرده‌ شده که نسبت تعرفه این خدمت به قدرت خرید در کشورهای پیرامونی چندین برابر آن در ایران است. لذا پیشنهاد و درخواست اپراتورها افزایش صد درصدی تعرفه به بسته‌های دیتای همراه بالاتر از دو گیگابایت مربوط می‌شود.

با تمام این توضیحات اپراتورهای مخابرات، همراه اول، ایرانسل، راتیل، شاتل، آسیاتک و مبین‌نت که نامشان در این نامه ذکر شده است تقاضای خود را چنین مطرح کرده‌اند:

استدعا داریم با توجه به موافقت ستاد تنظیم بازار با افزایش تعرفه، دستور عاجل مبنی بر افزایش تعرفه صددرصدی تعرفه خدمت داده تلفن همراه که طی مراحل متعدد به تایید مراجع مختلف نیز رسیده است و ایضا اصلاح فوری نظام تعرفه گذاری در این حوزه، جهت جلوگیری از ورشکستگی اپراتورهای ارتباطی را صادر فرمایند.

هرچند یکی از دلایل اصلی که اپراتورها در توضیح چرایی ضرورت افزایش قیمت بسته‌های اینترنت مطرح کرده‌اند موضوع عدم رشد آن‌ها در سال‌های اخیر بوده و پیش از این هم، اپراتورها سیاست سرکوب تعرفه‌ای در دولت پیشین را مورد انتقاد قرار داده بودند اما پس از انتشار نامه اپراتورها به رئیسی، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر سابق ارتباطات، به این ادعای اپراتورها واکنش نشان داد.

آذری جهرمی که در زمان حضورش در وزارت ارتباطات مانع افزایش تعرفه اینترنت شده بود، حالا در کانال تلگرامی خود نوشته است: «ادعای برخی اپراتورهای ثابت و همراه بر عدم رشد تعرفه در ۵ سال اخیر، درست نیست. حذف بسته‌های درازمدت در اپراتورهای تلفن همراه و همچنین تغییر حجم مصرف منصفانه در اپراتورهای ثابت باعث افزایش نرخ موثر خدمات شده است. برای مخابرات ایران هم افزایش آبونمان به میزان متوسط ۱۰ برابری اتفاق افتاده است.»

او در ادامه نیز توضیح داده است که برخی شاخص‌های اقتصادی اپراتورها علی‌رغم افزایش‌های مذکور حال و روز خوشی ندارند، چون علاوه بر تورم افسار گسیخته با فیلترینگ فله‌ای بازار و درآمد آن‌ها را سرکوب کرده‌اند. او در پایان نیز نوشته است: «کاش نامه آن‌ها به رئیس‌جمهور برای توقف فیلترینگ و آزار کاربران بود نه افزایش آزار مردم از طریق افزایش تعرفه.»

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات