شکایت مالباختگان کوروش کم‍پانی از سلبریتی‌ها

دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
ساختمان کوروش کمپانی
مالباختگان کوروش کم‍پانی از شماری از بازیگران، فوتبالیست‌ها و سلبریتی‌هایی که این شرکت را تبلیغ کرده بودند، شکایت کردند.
تبلیغات

مالباختگان کوروش کم‍پانی از شماری از بازیگران، فوتبالیست‌ها و سلبریتی‌هایی که این شرکت را تبلیغ کرده بودند شکایت کردند، چراکه این شرکت برای جلب اعتماد مردم از تبلیغات گسترده چهره‌های مشهور و صاحب‌نام استفاده کرده است. بااین‌حال در روزهای گذشته با برملا شدن کلاهبرداری بزرگ، افراد مشهوری که خرید گوشی‌های آیفون ارزان این شرکت را تبلیغ کرده بودند، واکنش‌های مختلفی نشان دادند؛ بعضی عذرخواهی و با مردم همدردی کردند، بعضی خبر دادند که آن‌ها هم بنای شکایت دارند و بعضی دیگر گفتند که مسئولیتی در این مورد ندارند. بدون در نظر گرفتن همه‌ی این واکنش‌ها، اکنون در فهرست شکواییه‌ نام افرادی چون اکبر عبدی، حسن ریوندی، شاهین صمدپور، هادی ساعی و شهربانو منصوریان دیده می‌شود.

شکایت از سلبریتی‌ها
شکواییه مال‌باختگان کوروش کمپانی

کوروش کمپانی که مدعی بود با حذف واسطه‌ها، گوشی‌های آیفون را به قیمت بسیار ارزان‌تر از نرخ واقعی می‌فروشد، بعد از اعتراض گروهی از شاکیان، روز هشتم بهمن‌ماه جاری پلمب شد؛ اما پلمب شعبه اصلی این شرکت کمتر از ۲۴ ساعت دوام داشت. ماجرا تا آنجا پیش رفت که صاحبان شرکت مدعی شدند که دلیل برخورد نیروی انتظامی فقط «بدحجابی مشتریان» بوده است اما دست آخر، بعد از اینکه تصاویری از تخلیه شبانه این شرکت منتشر شد و حرف فرار مالک به امارات به میان آمد، نگرانی‌ها رنگ واقعیت گرفت.

این اتفاق باعث شد از یک سو درباره نقش تصمیماتی چون ممنوعیت واردات گوشی‌های شرکت اپل در وقوع این کلاهبرداری دیده شود و از سوی دیگر تبلیغات چهره‌های شناخته‌شده برای کوروش کمپانی زیر ذره‌بین قرار بگیرد. ازهمین‌رو در روزهای گذشته وکلای دادگستری نکاتی حقوقی را درباره مسئولیت سلبریتی‌ها مطرح کرده‌اند.

عیسی امینی، وکیل دادگستری درباره صدمه مالی از طریق ترفند پانزی و تبلیغات وسیع در فضای مجازی در اینستاگرام خود به این موارد اشاره کرده است:

  • عده خاصی از هنرمندان و ورزشکاران، به‌ویژه بعضی فوتبالیست‌ها تنها گروه مشخصی هستند که تمایل جدی به تبلیغ برای کسب منابع مادی حداکثری دارند و اصولاً تمایلی برای آموزش‌های حرفه‌ای و همگانی به‌صورت مجانی هم ندارند. و به همین دلیل تبلیغاتی را می‌پذیرند که صحت موضوع و اعتبار آن نمی‌توان مطمئن بود.
  • این افراد نمی‌توانند تبلیغات نادرست و فریب‌دهنده خود را بدون مسئولیت مدنی قلمداد کنند.
  • نهادهای دولتی و عمومی مسئول و مرتبط، ملزم بودند که با توجه به حجم تبلیغ و میزان بالای مبادلات اقتصادی و به‌ویژه مداخلات معمول در اینگونه امور، بر آن نظارت کنند و عدم نظارت موجب مسئولیت است.

اکنون شکایت از سلبریتی‌ها در‌ شرایطی انجام شده است که طبق گفته سخنگوی قوه قضاییه تاکنون ۱۵۰۰ نفر علیه مدیرعامل فراری کوروش کمپانی شکایت ثبت کرده‌اند و چهره‌های مطرح هنری و ورزشی باید مبالغی که برای تبلیغات این شرکت دریافت کردند را به صندوق دولت برگردانند.

امیرحسین شریفیان، مدیر و مالک کمپانی جنجالی کوروش در گفت‌وگویی مدعی شده با اینکه ۵۰۰ نفر از چهره‌های مشهور شرکت او را تبلیغ کرده بودند، میزان بدهی او در حد ۱۵۰ میلیارد تومان است. آمار پلیس امنیت اقتصادی اما این ادعا را رد می‌کند.

مالباختگان بین ۲۲ تا ۲۶ میلیون تومان برای خرید آیفون به این شرکت پول داده بودند. یکی از مالباختگان ۴۰۰ گوشی از این شرکت پیش‌خرید کرده بود.
- حسین رحیمی، رییس پلیس امنیت اقتصادی فراجا

درحال‌حاضر فرایند صدور اعلان قرمز به پلیس اینترپل و استرداد متهم فراری به ایران آغاز شده است و باید دید نتیجه شکایت‌ها به کجا می‌انجامد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات