آیفون ۱۴ و ۱۵؛ بیشترین میزان عرضه و فروش در همه دنیا به‌جز ایران

شنبه ۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱
مطالعه 5 دقیقه
نمایشگر آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس
خانواده آیفون ۱۴ و ۱۵ از پرفروش‌ترین‌ گوشی‌های بازار موبایل دنیا در سال ۲۰۲۳ بوده‌‌اند. این در حالی است که واردات این گوشی‌ها به ایران هنوز ممنوع است.
تبلیغات

همان‌طور که مدتی پیش خبر رسید محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در دنیا برای کاربران ایرانی فیلتر است، چند روز قبل هم مؤسسه Counterpoint در گزارشی که از ۱۰ گوشی پرفروش دنیا در سال ۲۰۲۳ منتشر کرد، از پرفروش بودن گوشی‌هایی خبر داد که وارداتشان به ایران ممنوع است.

Counterpoint در گزارش پرفروش‌ترین گوشی‌های دنیا در سال گذشته میلادی نوشت که از ۱۰ گوشی دارای بیشترین میزان فروش در جهان رتبه یک تا ۷ در تسخیر شرکت اپل است. در میان هفت گوشی پرفروش دنیا آیفون ۱۴، آیفون ۱۴ پرو مکس و آیفون ۱۴ پرو در رتبه اول تا سوم پرفروش‌ترین‌ها ایستاده‌اند.

در این لیست رتبه چهارم متعلق به آیفون ۱۳ است و رتبه‌های پنجم تا هفتم هم متعلق به خانواده جدید گوشی‌های شرکت اپل یعنی خانواده آیفون ۱۵ است. آیفون ۱۵ پرومکس، آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ به‌ترتیب در این رتبه‌ها قرار گرفته‌اند.

پس از این هفت گوشی اپل، سه گوشی از شرکت سامسونگ در سه رتبه آخر لیست ۱۰ گوشی پرفروش دنیا در سال ۲۰۲۳ قرار گرفته‌اند. Galaxy A14 5G سامسونگ، Galaxy A04e سامسونگ و Galaxy A14 4G سامسونگ در رتبه هشتم تا دهم پرفروش‌های سال گذشته میلادی قرار دارند.

گوشی های پرفروش دنیا در سال 2023

علاوه بر گزارش Counterpoint، مدتی قبل هم گزارش سالانه کانالیس منتشر شد که نشان می‌داد مدل‌های مختلف آیفون ۱۴ و آیفون ۱۵ از لحاظ میزان عرضه در سراسر دنیا پیشتاز هستند.

بر اساس آمار منتشرشده از سوی کانالیس، در بین ۱۰ گوشی که در سال ۲۰۲۳ بیشترین حجم عرضه را داشته‌اند، هفت گوشی متعلق به شرکت اپل است. رتبه اول تا چهارم این لیست متعلق به گوشی‌های آیفون ۱۴ پرومکس، آیفون ۱۵ پرومکس، آیفون ۱۴، آیفون ۱۴ پرو است؛ یعنی دقیقاً همان گوشی‌هایی که از زمان عرضه‌شان ابتدا امکان رجیستر شدن در ایران را نداشتند و در ادامه هم واردات تجاری و مسافری‌شان ممنوع اعلام شد.

در ایران هم البته همان طور که پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی فیلترشده همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرند و اتفاقاً محبوب‌ترین پلتفرم‌هایی هستند که کاربران از آن‌ها استفاده می‌کنند، خانواده آیفون ۱۴ و آیفون ۱۵ هم به کشور وارد شده است. با عدم امکان رجیستری این گوشی‌ها نمی‌توانند چندان مورد استقبال قرار بگیرند و استفاده‌کنندگان آن‌ها با مشکلاتی مثل قطع شدن آنتن و عدم امکان اتصال به اینترنت همراه مواجه هستند. البته با وجود تمام این مشکلات، به‎‌تازگی اعلام شده است که از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا نیمه زمستان یک میلیارد دلار آیفون وارد ایران شده است.

گوشی‌هایی که حالا بیشترین عرضه را در سطح جهان داشته‌اند و قاعدتاً تقاضا برای آن‌ها هم بالا بوده در ایران جایی ندارند. اپل البته در رده‌های پنجم، هفتم و دهم لیست گوشی‌هایی که بیشترین حجم عرضه را در سال ۲۰۲۳ داشته‌اند، هم نماینده دارد. آیفون ۱۵ در رتبه دهم این لیست، آیفون ۱۵ پرو در رده هفتم و آیفون ۱۳ هم پنجمین گوشی است که بیشترین میزان عرضه را در جهان داشته است.

در میان هفت نماینده اپل در این لیست فقط آیفون ۱۳ است که به ایران وارد شده و امکان رجیستری آن وجود دارد. البته همین گوشی هم در چند ماه اخیر وضعیت پیچیده‌ای داشته و خرید آن برای مصرف‌کنندگان داخل ایران نوعی ریسک به حساب می‌آید.

این موضوع هم کاملاً متأثر از عدم واردات دو نسل آخر گوشی‌های آیفون است. عدم واردات و عدم امکان استفاده از آیفون ۱۴ و ۱۵ باعث شده تقاضا برای آیفون ۱۳ بیشتر شود. از سوی دیگر، تولید بعضی از مدل‌های آیفون ۱۳ متوقف شده و گوشی آیفون ۱۳ که آکبند باشد تقریباً نایاب است.

بعضی از واردکننده‌ها از این وضعیت سو استفاده کرده و با توجه به نیازی که بازار به آیفون ۱۳ دارد، در حال وارد کردن گوشی‌ها ریپک، ریفربیشد و کارکرده به بازار ایران هستند بدون این که به خریدار اطلاع دهند که این گوشی دست دوم بوده و قبلاً استفاده شده است. این گوشی‌ها با همان قیمت یک گوشی دست اول به فروش می‌رسند و سر خریداران آن کلاه می‌رود.

در ایران کدام گوشی‌ها پرفروش‌تر هستند؟

تا سال ۱۴۰۰ پاسخ دادن به این سؤال که گوشی‌های کدام برند بیشترین میزان واردات به ایران را داشته و چه تعداد گوشی از برندهای مختلف به کشور وارد شده‌اند، با استناد به آمارهای وزارت صمت و انجمن واردکنندگان موبایل، امکان‌پذیر بود. حالا اما دو سال است که دیگر این آمار ارائه نمی‌شود. انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی می‌گوید امکان ارائه این آمار را ندارد و پیگیری‌های قبلی زومیت از وزارت صنعت، معدن و تجارت هم به این نتیجه رسید که این وزارتخانه تمایلی به ارائه این آمار ندارد.

در نبود آمار رسمی دقیق درباره این موضوع، به ناچار باید از آمارهایی استفاده کرد که بعضی پلتفرم‌های آنلاین ارائه می‌کنند. برای مقایسه بازار گوشی‌ها در ایران و جهان آمار پرفروش‌ترین گوشی‌ها روی دیجی‌کالا، با توجه به این که گوشی موبایل یکی از پرفروش‌ترین کالاها در این پلتفرم است، می‌تواند مرجع قابل اعتمادی باشد.

در فهرست ۱۰ گوشی پرفروش در سایت دیجی‌کالا سه گوشی دکمه‌ای از برند نوکیا در بازه قیمتی ۷۶۰ هزار تومان تا ۸۰۰ هزار تومان در رده‌های اول، دوم و ششم قرار دارند. پرفروش‌ترین گوشی هوشمند هم Redmi Note 12S شیائومی است که حدود ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

گوشی‌های ارزان و اقتصادی در ایران محبوب‌ترند

گوشی Galaxy A14 سامسونگ با قیمت حدودا ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی در رده چهارم پرفروش‌ترین‌های بازار ایران قرار دارد. قیمت گوشی Redmi 13C شیائومی هم حدود ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است و این گوشی در رتبه پنجم پرفروش‌ترین‌ها در ایران قرار دارد. گوشی‌های Galaxy A54 (۱۵ میلیون تومان) و Galaxy A34 در رتبه هفتم و هشتم این لیست جای گرفته‌اند. قیمت گوشی Poco C40 هم حدود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است؛ این گوشی هم به‌عنوان یک گوشی اقتصادی در رتبه نهم پرفروش‌ها ایستاده است.

بنابراین ۹ گوشی پرفروش سایت دیجی‌کالا همگی از گوشی‌های اقتصادی محسوب می‌شوند. دهمین گوشی این لیست اما یک گوشی میان‌رده با قیمتی بالاتر از ۲۰ میلیون تومان است. قیمت گوشی Galaxy S23 FE دهمین گوشی پرفروش در دیجی‌کالا است حدود ۲۵ میلیون تومان است.

اگر از لیست پرفروش‌ترین گوشی‌های دیجی‌کالا گوشی‌های دکمه‌ای را حذف کنیم و صرفاً گوشی‌های هوشمند را در نظر بگیریم، هشتمین گوشی پرفروش متعلق به شرکت اپل است. آیفون ۱۳ که بین ۳۶ تا ۳۷ میلیون تومان است تنها نماینده آیفون در لیست پرفروش‌ترین‌های دیجی‌کالا است.

در انتهای لیست اسمارت‌فون‌های پرفروش Redmi A2 Plus شیائومی با قیمت ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و Galaxy A54 (با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت) که حدود ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت دارد، در رده‌های نهم و دهم پرفروش‌ترین گوشی‌های موبایل در سایت دیجی‌کالا هستند.

مقایسه گوشی‌هایی که بیشترین عرضه را در جهان داشته‌اند با گوشی‌هایی که در ایران و روی پلتفرم دیجی‌کالا پرفروش بوده‌اند نشان می‌دهد دو گوشی Galaxy A54 و Galaxy A14 در هر دو لیست حضور دارد اما این دو لیست دو تفاوت مهم با یکدیگر دارند. تفاوت اول حضور پررنگ گوشی‌های دو خانواده آیفون ۱۴ و آیفون ۱۵ در صدر لیست گوشی‌های دارای بیشترین عرضه در جهان است.

تفاوت دیگر قیمت گوشی‌های این دو لیست است. در حالی که در لیست گوشی‌هایی که در جهان بیشترین حجم عرضه را داشته‌اند، چهار گوشی از مدل‌های پرومکس و پرو است که گران‌قیمت‌تر هستند، در لیست پرفروش‌ترین گوشی‌های هوشمند دیجی‌کالا هشت گوشی کمتر از ۱۵ میلیون تومان قیمت دارند که نشان می‌دهد میان‌رده‌های اقتصادی در ایران پرفروش‌تر هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات