در آستانه انتخابات هفتم مطرح شد: جایگاه واقعی سازمان نصر تصمیم‌سازی است

دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
سازمان نصر تهران
بعضی اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نگران کارهای نیمه‌تمام و ادامه پیگیری‌ها در هیئت‌مدیره دوره هفتم هستند.
تبلیغات

فضای حاکم بر سازمان نصر تهران در آخرین ساعات فعالیت دوره ششم فضای انتخابات است. در این شرایط، بعضی از اعضا نگران کارهای نیمه‌تمام و ادامه پیگیری‌ها در هیئت‌مدیره دوره هفتم این سازمان هستند. نگرانی دیگر آن‌ها حفظ «جایگاه واقعی» سازمان نظام صنفی به‌‌عنوان نهادی تصمیم‌ساز است که برنامه‌ها به آن دیکته نمی‌شود؛ بلکه فراتر از نقشی مشورتی برای حاکمیت، درباره مسائل صنف تصمیم می‌گیرد.

جلوی آیین‌نامه امنیتی را گرفتیم

بهناز آریا، مدیرعامل گروه فناوری اطلاعات و توسعه ارتباطات هوشمند کهکشان و یکی از کاندیداهای هفتمین دوره، درباره فعالیت‌های انجام‌شده در دوره پیشین به «زومیت» می‌گوید:‌ «در این دوره برای اولین‌بار در بالاترین لایه تصمیم‌سازی توانستیم همکاری حاکمیت را جلب کنیم و اتفاقی رخ داد که نقطه عطفی در هم‌افزایی کمیسیون‌های مختلف بود و توانستیم در لایه حاکمیت امنیت اطلاعات در کشور جایگاه خود را چند قدم جلو ببریم.»

بهناز آریا

او که در چهار دوره متوالی رئیس کمیسیون افتای سازمان نظام صنفی بوده، ماجرا را این‌طور توضیح می‌دهد: «سال گذشته با آیین‌نامه ارزیابی امنیتی تجهیزات فاوا مواجه شدیم که به‌نفع واردکنندگان و تولیدکنندگان نبود. کارگروهی در مرکز ملی فضای مجازی روی این آیین‌نامه کار کرده بود و ما یک‌ونیم سال تلاش کردیم تا متوقف شود. درنهایت، برای اولین‌بار توانستیم با هم‌افزایی چند کمیسیون ازجمله افتا، تامین، شبکه و نرم‌افزا، طی صحبت‌ها و مذاکرات و نوشتن نامه مشترک، جلوی این آیین‌نامه را بگیریم و بگوییم که این آیین‌نامه برای بخش خصوصی کارآمد نیست و باید بازنویسی شود.»

او ادامه می‌دهد: «طی جلساتی که با مرکز ملی داشتیم، برای اولین‌بار قرار بر این شد که این آیین‌نامه و از آن مهم‌تر، نظام‌نامه‌ای که آیین‌نامه ذیل آن نوشته می‌شود، از «نظام‌نامه ارزیابی امنیت تجهیزات» به «نظام‌نامه ارزیابی امنیتی تجهیزات و خدمات و نظام صنفی» تبدیل شود و سازمان نظام‌صنفی در پیش‌نویس این نظام‌نامه نظرش را ارائه کرد.»

مدیرعامل گروه شرکت‌های کهکشان به این موضوع اشاره کرد که اکنون این آیین‌نامه و نظام‌نامه در دست تدوین است. وی می‌گوید:‌ «تلاش ما در تمام روزهای گذشته این بوده که کارگروه‌ها بدون توجه به پایان دوره تشکیل و جلسات به‌طور منظم برگزار شود. در این کارگروه، هر دو گروه ائتلافی انتخابات نظام صنفی حضور دارند؛ اما باز‌هم این نگرانی وجود دارد که تیم بعدی کار را به همین شکل پیش نبرند. بااین‌حال، حتی اگر انتخاب نشویم حتما کمک می‌کنیم کاری که انجام شده، به‌دست افراد بعدی برسد و در‌کنارشان خواهیم ماند؛ چراکه کار صنفی صرفا در هیئت‌مدیره نیست، کما اینکه خود من در دوره پیش در هیئت‌مدیره نبودم و به‌عنوان یک فرد کمیسیونی این فعالیت‌ها را دنبال کردم.»

آریا اتفاق دیگری را هم یادآوری می‌کند: «همیشه با حاکمیت دچار این مشکل بودیم که سازمان نظام صنفی و کمنیسیون افتا را مقابل سندیکای افتا یا انجمن صنفی افتا قرار می‌داد و می‌گفت شما در بخش خصوصی با هم اتحاد ندارید. بااین‌حال، در این دوره تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان نصر تهران و سندیکای افتا برقرار شد که باعث شد در حوزه تولید متحد و هم‌نظر شویم و در این کارگروه هم با مشارکت سندیکای افتا داریم کار را پیش می‌بریم.»

از نگاه او در‌حال‌حاضر مهم است که ضریب نفوذ بخش خصوصی در تصمیم‌سازی‌های حاکمیت افزایش یابد: «برایمان مهم است که جایگاه واقعی بخش خصوصی صنعت فناوری اطلاعات در صنف حفظ شود و به ارتقای این جایگاه و تثبیت آن کمک کنیم.»

دولت پشت صنف حرکت کند

احسان زرین‌بخش، عضو هیئت‌مدیره سازمان نصر تهران و کاندیدای هفتمین دوره انتخابات این سازمان، هم درباره توقف آیین‌نامه ارزیابی امنیتی تجهیزات می‌گوید:‌ «همیشه شاهد دوقطبی بین تولید و واردات بوده‌ایم. اگر تولید داخلی حمایت می‌شد، واردات را می‌زدند و اگر واردات قرار بود حمایت شود، به‌گونه‌ای بود که تولیدکننده آسیب می‌دید. این برای اولین‌بار است که دو طیف وسیع بازار با وجود تضاد منافع، حرفی مشترک دارند و جدا از اینکه نظام صنفی اعلام کرده است این آیین‌نامه ناکارآمد است، آیین‌نامه‌ای را به حاکمیت پیشنهاد داده است.»

احسان زرین‌بخش

زرین‌بخش با اشاره به این موضوع ادامه می‌دهد: «باید بپذیریم که کمیسیون‌ها اصلی‌ترین قسمت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای هستند. هیئت‌مدیره‌ای که می‌آید، باید کاملاً در خدمت کمیسیون‌ها باشد و سعی کند برنامه‌های کمیسیون‌ها را پیش ببرد و انجام دهد.»

او اضافه می‌کند: «با اینکه فردا (سه‌شنبه) انتخابات برگزار می‌شود، چهارشنبه پیش‌جلسه‌ای در این مورد داشتیم و علی‌رغم فضای انتخاباتی حاکم بر سازمان، این کار کارشناسی پیش می‌رود.»

مدیرعامل شرکت مدیاپرداز سیستم به این نکته اشاره کرده است یکی از موضوعاتی که باید در دوره بعدی دنبال شود، انتقال تجربه‌هاست. وی ادامه می‌دهد: «درست است که در دولت تغییرات داریم، در بخش خصوصی ثبات رویه‌ای وجود دارد و آن نگاه و تجربه باید منتقل شود. برخی افرادی که می‌آیند، مشکل را می‌دانند؛ اما سبقه و راه‌حل آن را نمی‌شناسند و می‌خواهند از اول راه موضوعی را دوباره پیگیری کنند. این وضع به روند فضای تخصصی و کارشناسی آسیب می‌زند.»

به‌گفته او، در دوره ششم مسئله‌ای پیش آمد که درباره ماهیت سازمان و پلمب شرکت‌های سازمان به‌وسیله تشکلی دیگر بود؛ اما نظام صنفی موفق شد با استناد به قوانین بالادستی، گردآوری مستندات و گرفتن نظر مجلس و معاونت ریاست جمهوری، جایگاه سازمان محکم کند.

زرین‌بخش با یادآوری این موضوع از ضرورت حفظ جایگاه سازمان نصر می‌گوید: «دولت همیشه اطلاع می‌داد که می‌خواهد کاری کند و فقط نظر مشورتی می‌خواست. وقتی چهارچوبی غیرمنطقی است، انجام اصلاحات در آن بسیار سخت‌تر است. در در دوره آتی، باید کاری کنیم که دولت پشت‌سر صنف حرکت و صنف باید ریل‌گذاری و مسیر درست را مشخص کند. بر‌اساس قانون مصوب مجلس، باید بگوییم که چه اتفاقی باید و نباید بیفتد.»

به‌گفته او، اگر جایگاه صنف به «نقطه واقعی» برسد، خیلی از خودتحریمی‌ها برداشته می‌شود و کسب‌وکارها با شتاب و کیفیت بیشتری و بهتری فعالیت خواهند کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات