مدیرعامل فراسو: اولویت ما گسترش بستر اقتصاد دیجیتال است

چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۵
مطالعه 3 دقیقه
سازمان نصر تهران
مدیر عامل شرکت فراسو افزایش گردش مالی اعضا و گسترش بستر اقتصاد دیجیتال کشور را مهمترین اولویت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران دانست.
تبلیغات

مدیر عامل شرکت فراسو افزایش گردش مالی اعضا و گسترش بستر اقتصاد دیجیتال کشور را مهمترین اولویت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران دانست.

سهیل ترکان، مدیرعامل فراسو در آستانه‌ی هفتمین دوره‌ی انتخابات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با تشریح نیازهای این صنف به «زومیت» گفت: «مشکلات صنف ما زیاد است اما این مشکلات در گستره‌ای بزرگ‌تر به وسعت کشور است. در چنین شرایطی تشکل‌ها می‌توانند صدای مشترک یک گروه برای حل معضلاتی باشند که حل کردن آن‌ها به‌صورت فردی و شرکتی به‌مراتب کار سخت‌تری است. از طرف دیگر، اینکه گوش شنوایی برای بخش خصوصی نیست، لزوم فعال شدن تشکل‌ها را بیشتر می‌کند.»

او افزود: «این تشکل‌ها در هر صنفی و با هر عنوانی، اتحادی را به‌وجود می‌آورند که می‌توان در حل مشکلات و یافتن راه حل از آن بهره گرفت. علاوه‌بر این تشکل‌ها می‌توانند در مقابل مصوبه‌های غیرکارشناسی و تصمیمات غلط ایستادگی کنند و برای رسیدن روزگار بهتر صنف، تلاش کنند.»

ترکان درباره دلایل ورود بخش خصوصی به انتخابات نظام صنفی رایانه‌ای گفت:

اگر فعالان بخش خصوصی در تشکل‌ها حضور نداشته باشند، هر روز وضعیتمان از آنچه هست، بدتر می‌شود. ما در شرایطی هستیم که هر روز قوانین و مصوبه‌هایی تصویب می‌شود که به نفع صنف و شرکت‌های فعال بخش خصوصی نیست و جز گرفتاری برای آنها هیچ ندارد. فکر می‌کنیم گروهی که از دل بخش خصوصی دردکشیده بیرون می‌آید و سختی رفتن به دارایی و سروکله‌زدن با ممیز را می‌شناسد، می‌تواند مشکلات را بهتر درک کند و برای حلش قدم بردارد.
- سهیل ترکان، مدیرعامل فراسو

مدیرعامل شرکت فراسو با بیان اینکه در وضع فعلی هیچکس نمی‌تواند معجزه کند، ادامه داد: «اینکه چه مقدار معضلات ما حل شود وابسته به شرایط کشور و اتفاقاتی مثل ارز و بودجه‌ است. همه‌ی این موارد به اقتصاد کلان کشور وابسته است و خیلی ربطی به صنف ما ندارد اما حداقل کاری که می‌توانیم بکنیم این است که در ته صف نباشیم و اولویت‌هایمان را مطرح کنیم.»

ترکان با اشاره به مصوبه‌ی مجلس درباره‌ی افزایش سهم اقتصاد دیجیتال از ۷ درصد به ۱۵ درصد، اضافه کرد: «برای رسیدن به این عدد نیاز به زیرساخت و تجهیزات سخت‌افزاری داریم. در حالی که قرار است اقتصاد دیجیتال در عرض ۵ سال دو برابر شود، زیرساختی برای این هدف وجود ندارد و زیرساخت‌های فعلی نمی‌تواند کمک کند. در وضعیت فعلیِ واردات و تولید کالاهای آی.تی، ما توانایی نگهداری زیرساخت موجود را هم نداریم، چه رسد به اینکه بتوانیم این اقتصاد را در بستر دیجیتال دوبرابر کنیم. این اولویت و دغدغه ماست. باقی بحث‌ها فرعی است.»

او تأکید کرد: «سازمان نصر، نهادی مردم‌نهاد است که برای حداکثر شدن منافع اعضای خود در چارچوب قانون کشور هر کاری بتواند انجام می‌دهد. تکلیف سازمان و مأموریت آن مشخص است. مأموریت سازمان در چارچوب قوانین کشور و برای حداکثر کردن منافع اعضاست. به‌نظر من اگر ما خارج از این چارچوب بازی کنیم و بجنگیم، تلاش اشتباهی است.»

این فعال بخش خصوصی در ادامه درباره مطالباتی که از سوی اعضای سازمان نصر برای بهبود وضعیت اینترنت مطرح می‌شود چنین گفت: «بحث من این نیست که اینترنت نباید به وضعیت قبلی برگردد، بلکه منافع امروز اعضا این است که بتوانند حقوق سی‌ام ماه را بدهند. ما دغدغه‌هایمان نوع دیگری است. دغدغه‌ای که امروز باید در سازمان داشته باشیم این است که چطور مشکل کسی که ۹۰ روز منتظر تخصیص ارز بوده را حل کنیم. البته نمی‌گویم اینترنت دغدغه مهمی نیست اما معتقدم دغدغه اصلی اعضای سازمان امروز این نیست که اینستاگرام فیلتر است یا نه.»

دغدغه اصلی ما این است که یک سری شرکت خصوصی در این سازمان عضو هستند که باید برای بقای خود گردش مالی داشته باشد. حداکثر شدن گردش ملی آن‌ها و بزرگ شدن کیک اقتصاد دیجیتال ایران باید اولویت اصلی سازمان باشد. اینترنت فقط بخشی از این بازی است، که بدون شک در اختیار سازمان نظام صنفی نیست. وقتی وزیر می‌گوید من هیچ‌کاره‌ام، یک سازمان مردم‌نهاد چطور توان بحث کردن در این مورد را داشته باشد؟
- سهیل ترکان، مدیرعامل شرکت فراسو

مدیرعامل شرکت فراسو در آخر با اشاره به نقش اینترنت در افزایش بستر اقتصاد دییجیتال گفت: «هرچند در بزرگ‌کردن کیک اقتصاد، اینترنت بدون شک تأثیر‌گذار است اما اگر دستمان به آن نرسد، از پا نمی‌‌نشینیم و تلاش می‌کنیم که با اقدامات مختلف بستر اقتصاد دیجیتال را بزرگ کنیم. کاری کنیم که زیرساخت‌های به‌روز وارد مملکت شود و ۹۰ روز معطل ثبت سفارش و تخصیص ارز نمانیم. مسئله‌ای که مصرف‌کنندگان داخل کشور دارند این است که چرا کالایی که وارد ایران می‌شود گران‌تر است؟ چرا ۶ ماه بعد از لانچ شدن به کشور می‌رسد؟ به حق مصرف‌کننده اهمیت داده نمی‌شود و برای تخصیص ارز، ثبت سفارش، گمرک، واردات و استاندارد و غیره باید در صف انتظار بایستیم. اگر بتوانیم این روند را کوتاه‌تر و منطقی‌تر کنیم، به بزرگ‌شدن اقتصاد دیجیتال کمک می‌کنیم. ما برای رسیدن به این هدف امیدواریم.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات