بعضی جایگاه‌های سوخت از دسترس خارج شده‌اند؛ حمله سایبری یک گروه هکری

دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸
مطالعه 2 دقیقه
کارت سوخت - پمپ بنزین - جایگاه سوخت
تعدادی از جایگاه‌های سوخت کشور غیرفعال شده‌اند. خبرگزاری دانشجو به نقل از الجزیره نوشته است که این اختلال نتیجه حمله سایبری یک گروه هکری اسرائیلی است.
تبلیغات

بر اساس گزارش‌های میدانی و اخبار منتشرشده از سوی رسانه‌های مختلف، از صبح امروز (دوشنبه ۲۷ آذر ماه) تعدادی از جایگاه‌های سوخت در سراسر کشور دچار اختلال شده و فعالیتشان متوقف شده است. این اختلال در بسیاری از شهرهای کشور مشاهده شده و این جایگاه‌های سوخت‌رسانی را با مشکل ارائه خدمات به مردم مواجه کرده است.

شبکه خبر ضمن اعلام این موضوع علت وقوع این اختلال را «احتمال خرابکاری بیرونی» اعلام کرده است و همان‌طور که شایعه‌هایی مبنی بر احتمال هک سیستم سوخت‌رسانی کشور شنیده می‌شد، برخی منابع خبری هم همین موضوع را علت بروز این اختلال اعلام کرده‌اند.

خبرگزاری دانشجو گزارش داده است که الجزیره به نقل از رادیو ارتش اسرائیل می‌گوید یک گروه هکری اسرائیلی از حمله سایبری به سیستم سوخت‌رسانی در ایران خبر داده است. شبکه خبر هم این موضوع را تایید و اعلام کرد: «رژیم صهیونیستی مسئولیت اختلال در توزیع سوخت در برخی از جایگاه‌ها را پذیرفته و گروه هکری گنجشک درنده مسئول هک شدن جایگاه‌های سوخت در ایران بوده است.»

به گفته معاون وزیر نفت به دنبال از دسترس خارج شدن جایگاه‌ها و متوقف شدن فعالیت آنلاین و سیستمی «۶۰ درصد جایگاه‌ها با چالش کارت‌خوان‌های سوخت مواجه شدند و تدریجاً به‌صورت آفلاین در حال سوخت‌رسانی هستیم و سیستم فعلاً با نرخ سوخت دوم جلو می‌رود.»

معاون وزیر نفت همچنین از تشکیل مدیریت بحران در تمام مناطق و اعزام تیم‌های تخصصی به جایگاه‌های سوخت برای خدمت‌رسانی خبر داده است.

این اولین مرتبه نیست که سیستم سوخت‌رسانی کشور دچار اختلال ناشی از حمله سایبری می‌شوند. یکی از بزرگ‌ترین حمله‌های سایبری‌ای که تا امروز علیه ایران اتفاق افتاده است حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت و سیستم سوخت‌رسانی کشور در آبان ماه سال ۱۴۰۰ بود که در نتیجه آن ۴۳۰۰ پمپ بنزین کشور از دسترس خارج و فعالیتشان متوقف شده بود.

سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت نیز خبر داده است که مشکل نرم‌افزاری در جایگاه‌های سوخت در دست بررسی است و برای ارائه بنزین به‌صورت آزاد هم مشکلی وجود ندارد. او در ادامه اضافه کرده است: «تا ساعت آینده جایگاه‌های عرضه سوخت بنزین و گازوئیل به مدار بازمی‌گردد.»

طبق اعلام سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت، جایگاه‌های سوخت در سراسر کشور به لحاظ موجودی مخازن در مورد بنزین و گازوئیل مشکلی ندارد و برای سهمیه‌هایی که در کارت‌های سوخت وجود دارد هم مشکلی پیش نمی‌آید.»

* این خبر با اطلاعات بعدی به‌روزرسانی خواهد شد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات