چرا سهمیه بنزین کارت‌های سوخت شخصی کم شد؟

شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۴
مطالعه 2 دقیقه
عضو کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد هدف از کاهش ۱۰۰ لیتری سهمیه بنزین کارت‌های سوخت خودروهای شخصی، جلوگیری از قاچاق سوخت بوده است.
تبلیغات

هفته گذشته جلیل سالاری، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، از کاهش سهمیه بنزین کارت‌های سوخت خودروهای شخصی از ۲۵۰ لیتر به ۱۵۰ لیتر خبر داده بود. امروز (دوازدهم شهریور) هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس، جزئیاتی از این تصمیم را اعلام کرد.

این نماینده مجلس علت این تصمیم را چنین توضیح داد:

تاکنون ۲۵۰ لیتر در کارت شخصی موجود بود و دارنده مختار بود از کارت شخصی یا کارت جایگاه‌دار استفاده کند، بنابراین اتفاقی که می‌افتاد این بود که برخی، از کارت جایگاه‌دار اقدام به سوخت‌گیری کرده و کارت شخصی خود را دراختیار عده‌ای در مرزها قرار داده و قاچاق صورت می‌گرفت.

طبق گفته بیگی‌نژاد، مجموعه پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به این نتیجه رسیده است که برای جلوگیری از قاچاق، سهمیه واریزی سوخت آزاد را کاهش دهد. او تصریح کرده است که این موضوع فقط به سهمیه دوم مربوط می‌شود و در سهمیه سوخت اول تغییری به وجود نیامده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه با تشریح شیوه جدید وزارت نفت برای توزیع بنزین سه هزار تومانی اعلام کرد که در سهمیه دوم سوخت هیچ تغییری ایجاد نشده است. به گفته او، پیش از این دارندگان خودرو برای استفاده از سهمیه دوم سوخت می‌توانستند از کارت شخصی یا کارت جایگاه‌دار استفاده کنند.

با توجه به این که این اقدام وزارت نفت موجب ایجاد گمانه‌زنی‌هایی درباره افزایش قیمت بنزین شده است، این نماینده مجلس به این شائبه‌ها نیز واکنش نشان داده و گفت: «اگر قرار بود سهمیه کاهش پیدا کند یا قیمت افزایش یابد باید کارت جایگاه‌داران کلاً جمع‌آوری می‌شد.»

بیگی‌نژاد همچنین کاهش سهمیه را رد کرده و تصریح کرد که در مجموع سهمیه مردم کاهش پیدا نکرده و کسی که بیش از ۱۵۰ لیتر در ماه مصرف داشته باشد، می‌تواند از کارت جایگاه‌دار با همان نرخ سه هزار تومانی سوخت‌گیری داشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات