مدیرعامل ایرانسل: بدون کمک دولت طرح تجاری فیبر نوری سودده نیست

شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۵
مطالعه 8 دقیقه
۱۷ سالگی ایرانسل
در مراسم ۱۷ سالگی ایرانسل، مدیرعامل این اپراتور از برنامه‌های ایرانسل برای توسعه فیبر نوری و مشکلات سرمایه‌گذاری در این زمینه گفت.
تبلیغات

مراسم ۱۷ سالگی اپراتور دوم با سخنرانی بیژن عباسی‌آرند شروع شد و با پرسش و پاسخ خبرنگاران پایان یافت. عباسی‌آرند از کاهش سرمایه‌گذاری‌ در توسعه شبکه گفت و آن را به ماجرای تعرفه‌ها مرتبط دانست. مدیرعامل ایرانسل اعلام کرد وزارت ارتباطات هم در‌حال‌حاضر اصلاح تعرفه‌ها را قبول دارد. به‌گفته او، اگر تعرفه‌ها اصلاح نشود، سال آینده نارضایتی‌ها از کیفیت اینترنت هم بیشتر می‌شود.

بیژن عباسی‌آرند مراسم ۱۷ سالگی ایرانسل را با ارائه‌ی گزارش از آخرین دستاوردهای ایرانسل را شروع کرد. به‌گفته‌ی او، ایرانسل از ابتدای دریافت پروانه در بخش توسعه زیرساخت‌ها در‌مجموع بیش از ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است. ماحصل این سرمایه‌گذاری رسیدن تعداد کل مشترکان این اپراتور به ۶۴.۴ میلیون است که از این میزان ۴۵.۵ میلیون مشترک اینترنت همراه ایرانسل هستند. این اپراتور ۴۳.۳ درصد از سهم بازار را دراختیار دارد و ۷.۸ میلیون مشترک این اپراتور دائمی هستند. سوپراپلیکیشن ایرانسل من با ۵۰ میلیون نصب، ۲۰ میلیون مشترک فعال ماهانه دارد.

مدیرعامل ایرانسل درباره دستاوردهای سال گذشته گفت: «شهریور امسال رکورد مصرف ۲۲ پتابایت را تا قبل از دیروز رد کردیم. این عدد از دیروز به ۲۳ پتابایت مصرف روزانه رسید که در سایز اپراتورهای منطقه عدد بزرگی است. در بازه جام جهانی بیش از ۲۱۰ هزار نفر هم‌زمان از لنز بازی‌ ایران و امریکا را مشاهده کردند.»

مدیرعامل ایرانسل: باید بین تعرفه موبایل و اینترنت ثابت اختلاف فاحش باشد

عباسی‌آرند درباره ورود ایرانسل به بحث فیبر نوری گفت: «تا‌به‌حال به‌عنوان اپراتور موبایل فعالیت می‌کردیم؛ اما با پروژه فیبرنوری قرار است به‌عنوان اپراتور ثابت هم ایفای نقش کنیم. ورود ایرانسل به اینترنت ثابت نقطه عطف جدیدی هم برای ایرانسل و هم صنعت سرویس‌های ثابت ایجاد می‌کند. امسال با برنامه‌ریزی‌ها توانستیم پروانه UNSP را از وزارت ارتباطات دریافت کنیم که در دل این پروانه درکنار سرویس پروانه سرویس‌های موبایل، سرویس‌های ثابت و سرویس‌های دیگر هم به اپراتورها واگذار می‌شود.»

وی افزود: «این پروانه نقطه‌ی عطفی هم برای ما و هم صنعت ICT کشور ایجاد کرد که بتوانیم با ورود به این صنعت هم به توسعه زیرساخت و فناوری و بهبود کیفیت و سرعت کمک کنیم و هم امیدواریم بتوانیم با ورود به این عرصه برای ارائه خدمات اقتصادی‌تر رقابت ایجاد کنیم.»

مدیرعامل ایرانسل سخنانش را این‌چنین ادامه داد: «ما قرار است حدوداً ۵ میلیون خانوار را در ۴۱۵ شهر زیر پوشش قرار بدهیم. حدوداً ۵۳۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری لازم دارد و نزدیک به ۱۱ هزار کیلومتر باید در شهرهایی که با ما واگذار می‌شود فیبر بکشیم. الان ۲۲۰۰ کیلومتر زیرساخت فیبر را اجرا کرده‌ایم و امیدواریم به تعهدمان به وزارت ارتباطات برسیم و تا پایان امسال بیش از یک میلیون پورت را در سطح کشور ایجاد کنیم.»

اولین شهری که اپراتور ایرانسل زیر پوشش فیبر نوری قرار می‌دهد، بابل است که تا‌به‌حال ۹۰ کیلومتر از ۱۲۰ کیلومتر فیبر آن اجرا شده است. همچنین، پروژه‌ای در شهر صدرای شیراز آغاز و تفاهم‌نامه‌ای هم برای زیر پوشش قرار‌دادن شهر شیراز با وزارت ارتباطات امضا شده است: «پروژه فیبر به‌عنوان یکی از پروژه‌های جدی ایرانسل مطرح است. امیدواریم سال آینده پیشرفت درخورتوجهی در اجرای پروژه و بخش عمده‌ای از این ۵ میلیون تعهد را انجام داده باشیم.»

عباسی‌آرند تأکید کرد که اگر بخواهیم سرویس فیبر در کشور متقاضی پیدا کند، باید بین نحوه‌ی قیمت‌گذاری فیبر و موبایل اختلاف جدی باشد: «این موضوع را از روز اول با سازمان تنظیم مطرح کرده‌ایم. در گذشته، اپراتورهای موبایل در رقابت جدی سهم بازار و توسعه فناوری بودند و پیشنهادهای ارزان و کف تعرفه می‌دادند و همین یکی از موانع توسعه‌نیافتن فیبر بود. ما به وزارتخانه گفته‌ایم که شرط اینکه مردم در خانه‌هایشان از فیبر استفاده کنند، این است که تعرفه موبایل به‌طور فاحش با اینترنت ثابت تفاوت داشته باشد تا مردم رغبت پیدا کنند. در این زمینه داریم مذاکره می‌کنیم؛ البته اصلاح تعرفه موبایل مستقل از بحث فیبر هم مسئله‌ای جدی است.»

او در‌ادامه گفت که وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات هم اصلاح تعرفه را قبول دارند: «رگولاتور باید کف و سقف تعریف کند و اجازه دهد که اپراتور خودش در این فاصله رقابت کند. با وزیر ارتباطات و سازمان تنظیم ارتباط داریم و آن‌ها هم اصلاح تعرفه را قبول دارند و امیدواریم این اتفاق بیفتد. حتی در ستاد تنظیم بازار استدلال کردیم که اگر تعرفه اصلاح نشود، سال آینده مردم پول اینترنت می‌دهند؛ اما دیگر دسترسی به اینترنت سخت می‌شود.»

عباسی‌آرند درباره طرح تجاری فیبر نوری گفت که اگر کمک دولت نباشد، این کسب‌و‌کار سودده نیست؛ اما در یکی‌دو سال اخیر قرار شده است اپراتورها بتوانند آن ۸ درصد سهم دولت را در توسعه فیبر سرمایه‌گذاری کنند. همچنین، حساب و صندوقی برای فیبر نوری در نظر گرفته شده است: «بر این اساس، این طرح تجاری بهتر از گذشته است؛ اما تعرفه‌ها باید اصلاح شود؛ وگرنه حتماً مشکل پیدا خواهیم کرد. این یعنی به جایی می‌رسیم که زیرساخت ایجاد می‌کنیم؛ اما کسی رغبت نمی‌کند از آن استفاده کند. اگر آن ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری بخواهد فعال شود، سیاست‌ها باید تغییر کند و وزارت ارتباطات هم با این تغییر موافق است و در آینده در این زمینه اتفاقاتی خواهد افتاد.»

مشکل قفل‌بودن قابلیت نسل پنجم گوشی‌ها در کشور

عباسی‌آرند افزود ایرانسل فعالیت خود را از نسل دوم شروع کرد و در‌حال‌حاضر تقریباً همه شهرها و بخش عمده‌ای از روستاهای بیش از بیست خانوار را زیر پوشش نسل چهارم موبایل و بیش از ۱۶۰ شهر را زیر پوشش نسل چهارم TD-LTE قرار داده است: «ایرانسل به‌نوعی پرچم‌دار ورود تکنولوژی نسل پنج اینرتنت در کشور است و در یکی‌دو سال اخیر در اغلب مراکز استان‌ها و شهرهای دیگر تعداد زیادی سایت نسل ۵ را فعال کرده‌ایم و امروز هم ششصد‌و‌پنجاهمین سایت نسل پنجم ایرانسل افتتاح می‌شود. در اغلب استان‌ها که زیرساخت فراهم شده، نسل ۵ ما فعال است و قریب به ۶.۲ میلیون مشترک در شبکه ایرانسل داریم که گوشی نسل ۵ دارند و نزدیک به ۵۵۰ هزار مشترک هم داریم که از سرویس نسل ۵ استفاده کرده‌اند.»

او درباره موانع توسعه نسل پنجم گفت: «مشکلی که در کشور ما وجود دارد، این است که بخشی از این گوشی‌های نسل جدید که نسل ۵ را پشتیبانی می‌کنند، در کشور ما قفل است و واردکنندگان هم نتوانسته‌اند با تولیدکنندگان به‌گونه‌ای تعامل کنند که با وجود بحث‌های تحریم، این قابلیت را در ایران فعال کنند. یکی دو تولیدکننده فعال کرده‌اند و برخی از برندهای معروف هم چند مدل از گوشی‌هایشان را با پیگیری‌های انجام‌شده فعال کرده‌اند. امیدواریم در آینده این محدودیت‌ کامل برداشته شود و همه گوشی‌های نسل ۵ در کشور ما فعال شوند و این ۶ میلیون مشترک و دیگران بتوانند از خدمات نسل ۵ برخوردار شوند.»

عباسی‌آرند درباره پیگیری‌های انجام‌شده برای فعال‌شدن 5G موبایل‌ها در کشور گفت: «ادعای واردکنندگان و تولیدکنندگان بحث تحریم‌هاست و ما مکاتباتی کرده‌ایم که یا در واردات بعضی از گوشی‌ها محدودیت ایجاد شود یا الزام کنند که تولیدکنندگان 5G را در کشور ما فعال کنند. تا‌به‌حال، دو‌سه مدل‌ این قابلیت را فعال کرده‌اند؛ اما بقیه هنوز کار نمی‌کند.»

علاوه‌بر قفل‌بودن گوشی‌ها، مدیرعامل ایرانسل بحث تولید محتوا را مطرح کرد که بر بستر پرسرعت فیبر نوری توزیع و دریافت شود: «ازنظر زیرساخت دیتاسنتر و مراکز سوییچ هم ظرفیت کل مراکز بیش از ۳۲۰۰ و ظرفیت مراکز در حال اجرا ۲۴۰ رک است و در برنامه آتی هم ۹۰۰ رک اضافه خواهد شد.»

عباسی‌آرند: اگر تعرفه‌ها اصلاح شود، بسته‌های حجیم اینترنت برمی‌گردند

بخش دیگری از این نشست ارائه گزارش مالی و سرمایه‌گذاری‌های ایرانسل بود. مدیرعامل این شرکت اشاره کرد که اپراتورها بخشی از درآمد خود را به دولت می‌دهند. وی گفت: «۲۸.۱ درصد از درآمد را باید به خزانه دولت واریز و ۳ درصد هم برای حمایت خدمات مناطق برخوردار باید پرداخت کنیم. اگر مالیات و عوارض را هم در نظر بگیرید، تا‌به‌حال بیش از ۷۸ هزار میلیارد تومان به دولت پرداخت کرده‌ایم.»

به‌گفته او، در ۶ ماه دوم سال گذشته به‌دلیل محدودیت‌های اینترنت اپراتورها دچار محدودیت درآمدی شدند؛ اما امسال با وجود محدودیت‌ها این شرکت رشد درآمد ۲۶.۶ درصدی را تجربه کرده است که دیتا و سرویس‌های دیجیتال حدوداً ۲۱ درصد بود. او سپس اسلایدی مقایسه‌ای از تعرفه اینترنت موبایل بین کشورهای مختلف نشان داد و گفت تعرفه اینترنت در ایران در دنیا ارزان‌ترین است: «مردم کشور ما ۷ صدم دلار یا ۷ سنت بابات هر گیگابایت اینترنت مصرفی هزینه می‌کنند. این درآمدی که می‌گویم، از مصرف مشترکان با چنین نرخی است. اگر تعرفه تغییر کند و اصلاحاتی صورت بگیرد، درآمد می‌تواند متفاوت شود.»

نمودار سرمایه‌گذاری ایرانسل

به‌گفته عباسی‌آرند، گزارش حجم سرمایه‌گذاری ایرانسل به سازمان تنظیم مقررات ارائه شده است. با نگاه به حجم سرمایه‌گذاری این شرکت در سال‌های اخیر و میانگین قیمت فروش هر گیگابایت در سال، دو نمودار به‌دست آمده است. در سال ۱۳۹۶ که قیمت دلار کمتر از ۴ هزار تومان بود، ایرانسل توانسته بیش از یک‌میلیارد دلار در توسعه شبکه سرمایه‌گذاری کند. در سال ۱۳۹۷ با افزایش نرخ دلار، این رقم به ۵۵۸ میلیون دلار و در سال ۱۳۹۸ به ۳۰۰ میلیون دلار و در سال ۱۳۹۹ به ۲۸۰ میلیون دلار رسیده است. سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۰ بیشتر شده و به ۳۱۲ میلیون دلار رسیده است: «این نشان می‌دهد که در این چند سال اخیر باتوجه‌به افزایش نرخ دلار حجم سرمایه‌گذاری به دلار به‌شدت کم شده است. این محدودیتی است که اپراتورها در سرمایه‌گذاری توسعه شبکه دارند.»

همچنین، متوسط نرخ مؤثر هر گیگابایت دیتا در سال‌های مختلف در همین نمودار آمده است که نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۶ متوسط ۵,۲۰۰ تومان بوده و در سال ۱۴۰۲ کمتر از ۳,۰۰۰ تومان است: «این نشان می‌دهد با وجود افزایش نرخ دلار سرمایه‌گذاری و نرخ مؤثر کمتر شده است؛ زیرا تعرفه در این چند سال افزایش پیدا نکرده است. این یکی از مشکلات حوزه ICT است که نتیجه آن کاهش سرمایه‌گذاری است. یعنی کاهش کیفیت سرویس و خدمت و اگر برایش فکری نکنیم، نارضایتی‌ها از کیفیت و سرعت تشدید می‌شود.»

او در پاسخ به یکی از خبرنگاران درباره بسته‌های حجیم ایرانسل گفت این بسته‌ها با نرخ جدید تعریف شده‌اند و اگر اصلاح تعرفه‌ها به نتیجه برسد، بسته‌های حجیم ایرانسل هم برخواهد گشت.

برنامه‌های ایرانسل درزمینه فناوری‌های جدید

مدیرعامل ایرانسل از رویکرد این اپراتور برای توانمندسازی با استفاده از هوش مصنوعی نیز سخن گفت. به گفته او، در سال گذشته در واحد تحقیق و توسعه ایرانسل واحد هوش مصنوعی راه‌اندازی و برای استفاده از این فناوری در بهبود کسب‌و‌کار خود شرکت هدف‌گذاری و پایلوت‌هایی از هوش مصنوعی راه‌اندازی شده است.

عباسی‌آرند درزمینه امنیت سایبری به تهدیدها و حملات سایبری به زیرساخت‌های کسب‌وکارها اشاره کرد و گفت ایرانسل بخشی از سرمایه‌گذاری‌اش را به حوزه امنیت سایبری اختصاص داده است: «اپراتورها ناچارند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند؛ وگرنه کسب‌وکارشان ریسک جدی پیدا می‌کند. ما هر تلاشی می‌کنیم که از دیتای مشترکان مراقبت کند.» به‌گفته او، ایرانسل به‌دنبال ارائه خدمات امنیتی به سازمان‌ها و ارگان‌ها است.

مدیرعامل ایرانسل درباره شبکه 5G و ایجاد شبکه اختصاصی نسل پنج برای سازمان‌ها و شرکت‌ها و کارخانه‌ها گفت که ایرانسل پایلوت اولیه را در صنعت فولاد اجرا کرده است: «بحث خودرو متصل را هم با مجموعه‌های خودروساز دنبال می‌کنیم و قرارداد هم بسته‌ایم و در حال انجام است.»

ایرانسل از‌طریق شرکت سرمایه‌گذاری ویستا در شرکت‌های مختلف همچون روبیکا، صندوق نوآفرین، اسنپ و ویستا مدیا سهام دارد. هدف ویستا مدیا تولید نسل جدیدی از محتوا بود تا حلقه واسطی بین اپراتور و مجموعه‌های توزیع‌کننده مثل پلتفرم‌های داخلی باشد. عباسی‌آرند دراین‌باره گفت: « ویستا مدیا تا الان کمک کرده است که ترافیک داخلی در شبکه ملی اطلاعات بیش از ۳۵ درصد رشد ماهانه داشته باشد. این مجموعه خودش هم محتواهایی تولید کرده و رئالیتی‌شوهایی هم در دست اجرا دارد.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات