ثبت نام اتباع افغان در مدرسه چطور انجام می‌شود؟

سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵
مطالعه 6 دقیقه
کاور ثبت نام کودکان اتباع در مدرسه
در این مقاله اطلاعات جامعی از جمله شرایط و مدارک لازم برای ثبت نام اتباع افغان در مدرسه را در اختیار شما قرار می‌دهیم.
تبلیغات

از سال ۱۳۹۴ هیچ کودک مهاجری نباید از تحصیل باز بماند، در نتیجه حتی مهاجرانی که به‌صورت غیرقانونی و بدون مدرک در کشور حضور دارند می‌توانند در مدارس ثبت نام کنند و همه مدارس باید دانش‌آموزان اتباع را ثبت نام کنند.

ثبت نام دانش آموزان اتباع در مدارس از ۲۱ مرداد شروع شده و تا دهم شهریور ادامه دارد. این دانش‌آموزان ابتدا باید در سامانه سهما وزارت کشور و سپس در پنجره واحد آموزش و پرورش اطلاعات خود را ثبت کنند تا بتوانند در مدارس ثبت نام کنند.

مراحل ثبت نام هر سال در بخشنامه‌ای اعلام می‌شود و امسال ثبت نام به‌صورت آنلاین صورت می‌گیرد. دانش‌آموزان اتباع غیرمجاز برای ثبت نام در مدرسه نیاز به برگه حمایت تحصیلی دارند. دریافت این برگه نیاز به مراجعه حضوری ندارد و به‌صورت الکترونیکی از سوی سازمان مهاجرت به آموزش و پرورش ارسال می‌شود.

بر اساس بخشنامه سال ۱۴۰۲ ثبت نام این دانش‌آموزان به دو دسته تقسیم می‌شود:

دانش‌آموزانی که مشخصات و اطلاعات هویتی‌شان در سامانه امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور کامل است، ابتدا باید به سامانه مراجعه و درخواست اولیه خود را ثبت کنند. سپس مشخصاتشان از طریق درگاه سازمان ملی مهاجرت به آموزش و پرورش ارسال می‌شود و می‌توانند فرایند نوبت‌گیری را از طریق سامانه آموزش و پرورش تکمیل کنند. پس از اینکه فرایند سنجش در پایگاه انجام شد، دانش‌آموز برای ثبت نام به نزدیک‌ترین مدرسه محل سکونت مراجعه می‌کند و مدارک خود را ارائه می‌کند و مدرسه او را ثبت نام می‌کند.

بر اساس بخشنامه ثبت نام دانش‌آموزان اتباع خارجی در مدارس جمهوری اسلامی، مدیران مدارس موظف‌اند مشروط به داشتن فضای فیزیکی کلاس و تراکم دانش‌آموزی استاندارد، ثبت نام را انجام دهند.

دانش‌آموزانی که مشخصات هویتی‌شان در سامانه امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور وجود ندارد پس از مراجعه به سامانه و ثبت درخواست اولیه نوبت احراز هویت دریافت می‌کنند. سپس باید به دفاتر کفالت یا دفاتر خدمات اتباع خارجی یا ادارات اتباع استانی مراجعه کرده و اطلاعاتشان را ثبت کنند.

پس از ثبت اطلاعات دوباره به سامانه امور اتباع و مهاجران خارجی سازمان ملی مهاجرت وزارت کشور مراجعه کنند و مشخصات دانش‌آموز را وارد کنند تا از طریق درگاه الکترونیک مشخصات به وزارت آموزش و پرورش ارسال شود. پس از این مرحله مانند دانش‌آموزان گروه اول، ابتدا نوبت پایگاه سنجش را دریافت کرده و سپس مراحل ارزیابی را انجام دهند. سپس می‌توانند برای ثبت نام به نزدیک‌ترین مدرسه محل سکونت مراجعه کنند.

ثبت نام در سامانه یکپارچه اتباع و مهاجرین خارجی

برای ثبت نام ابتدا به آدرس سامانه یکپارچه اتباع و مهاجرین خارجی (سهما) مراجعه کنید و در صفحه اول گزینه ثبت نام دانش‌آموز را انتخاب کنید.

سامانه سهما- ثبت نام اتباع

در مرحله بعد باید شناسه یکتا، شماره شناسه، تاریخ تولد و کد امنیتی را وارد کنید تا کد شما استعلام شود. نوع شناسه متناسب با نوع مدرک اقامت است و احتمالاً یکی از این گزینه‌ها باشد: شناسه یکتا ۱۰ رقمی، کد شناسایی تبعه، کد اختصاصی فیدا، شناسه فراگیر ناجا و یا شماره پاسپورت. دانش‌آموزانی که به صورت مجاز در کشور حضور دارند پس از وارد کردن این اطلاعات می‌توانند فرایند ثبت نام را شروع کنند.

سامانه سهما- ثبت نام اتباع ۲

در این مرحله اطلاعات دانش‌آموز به نمایش درمی‌آید که در صورت تأیید اطلاعات می‌توانید به مرحله بعد بروید و اطلاعات تحصیلی و آدرس را وارد کنید و تا تکمیل همه مراحل ادامه دهید.

سه روز پس از تکمیل این فرایند می‌توانید مراحل ثبت نام و نوبت‌گیری سنجش را در سامانه آموزش و پرورش انجام دهید تا بتوانید در مدرسه ثبت نام کنید.

ثبت نام مدرسه برای دانش‌آموزان فاقد کد شناسه یا مدرک اقامتی

دانش‌آموزانی که کد شناسه یا مدرک اقامتی ندارند، باید مراحل بیشتری را طی کنند و در انتها نیاز به یک بار مراجعه حضوری به دفاتر کفالت را دارند.

اگر کد شناسه ندارید در مرحله اول ثبت درخواست، گزینه «فاقد کد شناسه هستم» را انتخاب کنید. در صفحه‌ی جدید نوع مدرک اقامت، شماره مدرک و کد امنیتی را وارد کنید. اگر مدرک اقامتی ندارید، گزینه فاقد مدرک اقامتی را انتخاب کنید.

سامانه سهما- ثبت نام مدرسه ۳

در مراحل بعد اطلاعات هویتی و محل سکونت از شما خواسته می‌شود که باید آن‌ها را با دقت وارد کنید.

ثبت نام اتباع مدرسه
ثبت نام اتباع مدرسه

پس از تکمیل این اطلاعات یک کد پیگیری به شما داده می‌شود و همچنین باید برای تکمیل ثبت نام یکی از مراکزی را که برایتان به نمایش درآمده برای مراجعه حضوری و تکمیل مراحل ثبت نام انتخاب کنید.

ثبت نام اتباع مدرسه

با مراجعه به یکی از این دفاتر کفالت که نزدیک محل زندگی‌تان باشد، می‌توانید کد یکتا دریافت کنید و سپس دوباره به سامانه هوشمند اتباع خارجی وارد شوید و درخواستتان را ثبت کنید.

ثبت نام در سامانه آموزش و پرورش

درباره شیوه کار با سایت آموزش و پرورش my.medu.ir پیش از این در مقاله‌ای برایتان توضیح داده‌ایم. برای تکمیل ثبت نام دانش‌آموزان اتباع هم باید به همین سامانه مراجعه شود.

پس از ثبت نام در سامانه وزارت کشور، اطلاعات دانش‌آموز به آموزش و پرورش ارسال می‌شود. در این مرحله دانش‌آموز باید وارد این سامانه شود و مراحل نوبت‌گیری سنجش را انجام دهد.

سامانه اموزش و پرورش ثبت نام اتباع

در صفحه اول سامانه آموزش و پرورش، کد دانش‌آموزی خود را در قسمت نام کاربری وارد کنید، در قسمت گذرواژه تاریخ تولد شمسی خود را بدون ممیز وارد کنید.

سپس نوبت‌دهی سنجش برای شما انجام می‌شود و باید فرایند سنجش را در پایگاه انجام دهید و برای ثبت نام به مدرسه مراجعه کنید.

اگر متقاضی مدرک تحصیلی خارجی دارد پیش از ثبت نام باید مرحله ارزشیابی و تطبیق مدرک تحصیلی را گذرانده باشد. برای ارزیابی مدرک تحصیلی باید به ادارات کل آموزش و پرورش استان مراجعه کنید. در مورد کسانی که مدرک تحصیلی متوسطه دوم دارند ارزیابی از طریق مکاتبه اداره استان با مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور انجام می‌شود.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات