آموزش کار با سایت آموزش و پرورش my.medu.ir

سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
سایت آموزش پرورش
پنجره واحد خدمات الکترونیک آموزش و پرورش یک سامانه کاربردی برای فرهنگیان، دانش‌آموزان و والدین آن‌هاست. در این مطلب با خدمات این سامانه آشنا می‌شوید.
تبلیغات

دستگاه‌های مختلف دولتی برای ارائه خدمات الکترونیک خود به مردم سامانه‌هایی را راه‌اندازی می‌کنند. یکی از سامانه‌هایی که وزارت آموزش و پرورش راه‌اندازی کرده تا با استفاده از آن افراد بتوانند خدمات مورد نیازشان از این سامانه را دریافت کنند «پنجره واحد خدمات الکترونیک آموزش و پرورش» است.

این سامانه به طیف گسترده‌ای از افرادی که با وزارت آموزش و پرورش سر و کار دارند خدمات ارائه می‌کنند. بنابراین، هرچند ممکن است تصور کنید که پنجره واحد خدمات الکترونیک آموزش و پرورش سامانه‌ای است که صرفا محصلان و دانش‌آموزان به آن نیاز دارند اما این تصور صحیح نیست. این سامانه خدمات مختلفی را به فرهنگیان، دانش‌آموزان، والدین دانش‌آموزان و سایرین ارائه می‌کند.

پنجره واحد خدمات الکترونیک آموزش و پرورش چیست؟

پنجره واحد خدمات الکترونیک آموزش و پرورش زیر نظر وزارت آموزش و پرورش فعالیت می‌کند و خدمات مختلفی دارد. البته بهتر است بدانید که این سامانه بیشتر از این که مستقیما به شما خدمات ارائه کند، کاربران را به سامانه‌های مرتبط با نیازشان ارجاع می‌دهد. برای مثال، اگر مایل به ثبت نام کتاب درسی هستید، در بخش خدمات الکترونیک مربوط به دانش‌آموزان این سامانه امکان ثبت نام ندارید، بلکه با استفاده از این سامانه می‌توانید به‌صورت مستقیم به سامانه‌ مربوط به ثبت نام کتاب درسی دسترسی پیدا کنید.

پنجره واحد خدمات الکترونیک آموزش و پرورش با نشانی www.my.medu.ir در دسترس کاربران قرار گرفته است. برای استفاده از این سامانه آدرس ذکرشده را در مرورگر خود جست‌وجو کنید تا بتوانید به پنجره واحد خدمات الکترونیک آموزش و پرورش دسترسی داشته باشید.

سامانه آموزش و پرورش

امکانات این سامانه گسترده است و برای دانش‌آموزان، فرهنگیان، والدین دانش‌آموزان و سایر کاربران خدمات مختلفی را ارائه می‌کند. بنابراین، پس از ورود به صفحه اصلی سامانه لازم است در قسمت «انتخاب نقش» مشخص کنید که با چه عنوانی مایل به ورود به سامانه هستید تا خدمات مربوط به همان نقش به شما ارائه شود.

سامانه آموزش و پرورش

اگر از قشر فرهنگیان آموزش و پرورش هستید در قسمت انتخاب نقش باید مشخص کنید که از فرهنگیان رسمی و پیمانی هستید یا از پرسنل غیر رسمی. در ادامه هم باید کد ملی و کد امنیتی را وارد کنید تا بتوانید وارد سامانه شوید.

در صورتی که در بخش انتخاب نقش، گزینه دانش‌آموز یا والدین و سایر را انتخاب کنید، باید مشخص کنید که ایرانی هستید یا از اتباع. در ادامه هم لازم است کد ملی، سریال شناسنامه و کد امنیتی را در کادرهای مربوطه وارد کنید تا به سامانه هدایت شوید.

با توجه به این که در مراحل بعدی ورود به سامانه لازم است شماره موبایلی را که به نام شما است، وارد کنید تا از سوی سامانه یک پیامک برای شما ارسال شود، در صورتی که سیم‌کارت ندارید می‌توانید در بخش انتخاب نقش گزینه «کاربران بدون سیم‌کارت» را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه، لازم است کد ملی، رمز عبور و کد امنیتی را وارد کنید و سپس، روی گزینه «ورود» کلیک کنید.

انتخاب نقش در فرایند ورود شما به سامانه و همچنین، در نوع خدماتی که سامانه به شما ارائه می‌کند تاثیرگذار است. بنابراین باید متناسب با نقش خود و خدماتی که نیاز دارید اطلاعات را به پنجره واحد خدمات الکترونیک آموزش و پرورش ارائه کرده و وارد سامانه شوید.

زومیت در ادامه این مطلب برای شما توضیح خواهد داد که پنجره واحد خدمات الکترونیک آموزش و پرورش به هر یک از نقش‌های نام‌برده و کاربرانی که از این سامانه استفاده می‌کنند چه خدماتی ارائه می‌کند.

خدمات الکترونیک برای دانش‌آموزان

کاربران دانش‌آموزی که به my.mediu.ir مراجعه می‌کنند ممکن است به خدمات مختلفی اعم از پیش‌ثبت‌نام در مدارس، دریافت کارنامه و... نیاز داشته باشند. پنجره واحد خدمات الکترونیک آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان خدمات مختلفی دارد که با ارائه آن‌ها نیاز دانش‌آموزان به برخی خدمات به‌راحتی و بدون نیاز به مراجعه حضوری به سازمان آموزش و پرورش یا مدرسه رفع خواهد شد.

یکی از خدمات پنجره واحد خدمات الکترونیک آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان امکان پیش‌ثبت‌نام مدارس است. برای این کار دانش‌آموز باید وارد حساب کاربری خود در این سامانه شود و پس از انتخاب گزینه پیش‌ثبت‌نام در ستون خدمات الکترونیکی این سامانه مدارک خواسته‌شده را آپلود کند.

برای ثبت نام در آزمون ورودی مدارس نمونه‌دولتی و تیزهوشان هم می‌توانید از خدمات الکترونیک این سامانه استفاده کنید. اگر مایل به شرکت در آزمون ورودی این نوع مدارس هستید باید پس از ورود به سامانه بخش مربوط به ثبت نام در این آزمون را وارد کرده و فرمی را تکمیل کنید. پس از تکمیل فرم نام‌نویسی شما برای این آزمون انجام می‌شود.

دریافت کارنامه یکی دیگر از خدمات پنجره واحد خدمات الکترونیک آموزش و پرورش برای کاربران دانش‌آموز است. دانش‌آموزان برای استفاده از این خدمت باید اطلاعات شناسایی و هویتی را که سامانه از آن‌ها درخواست می‌کند، وارد کرده تا در ادامه بتوانند کارنامه خود را مشاهده کنند.

کاربران دانش‌آموز این سامانه ممکن است نیاز به دریافت سوابق تحصیلی خود داشته باشند. این خدمت نیز در سامانه my.medu ارائه شده و دانش‌آموزان می‌توانند برای دریافت سوابق خود از طریق این پنجره خدمات الکترونیک به سامانه مربوطه متصل شوند.

اگر نیاز به دریافت فایل کتب درسی دارید؛ مایل به گرفتن استعلام مدرک تحصیلی خود هستید یا می‌خواهید گواهی اشتغال به تحصیل بگیرید در این سامانه می‌توانید این خدمات را پیدا کنید و با کلیک بر روی هر گزینه به سامانه‌های مربوط به انجام این خدمت متصل و هدایت شوید.

ترمیم معدل امکانی است که از سوی آموزش و پرورش به دانش‌آموزان داده شده است. شما با استفاده از پنجره واحد خدمات الکترونیک آموزش و پرورش می‌توانید برای ترمیم معدل تقاضا دهید. لینک ثبت نام در آزمون ترمیم معدل در این سامانه وجود دارد و متقاضیان می‌توانند با استفاده از این لینک و ارائه مدارک خواسته‌شده برای شرکت در این آزمون ثبت نام اقدام کنند.

خدمات الکترونیک برای فرهنگیان

فرهنگیان به‌عنوان کارکنان سازمان آموزش و پرورش یکی دیگر از اقشاری هستند که در پنجره واحد خدمات الکترونیک این سازمان مورد توجه قرار گرفته‌اند. در این سامانه خدمات مختلفی از جمله خلاصه سوابق کاری فرهنگیان ارائه می‌شود که این افراد می‌توانند با ورود به سامانه my.medu از این خدمت بهره‌مند شوند.

ارائه فیش حقوقی یکی دیگر از خدمات این سامانه به فرهنگیان است. این افراد پس از ورود به پنجره واحد خدمات الکترونیک آموزش و پرورش در میان خدمات مختلف موجود در پنل کاربری خود می‌توانند گزینه دریافت فیش حقوقی را انتخاب کنند. دریافت حکم کارگزینی هم دیگر امکانی است که از طریق این سامانه برای فرهنگیان فراهم شده است.

با توجه به موضوع رتبه‌بندی معلمان، این افراد نیاز دارند که مدارکی مانند مدرک تحصیلی، فهرستی از تقدیرنامه‌ها، لیستی از کتاب‌هایی که تالیف کرده‌اند و... را ارائه کنند. فرهنگیان می‌توانند با مراجعه به سامانه my.medu به سامانه مربوط به رتبه‌بندی معلمان متصل شوند و مدارک خواسته‌شده را در آن سامانه بارگذاری کنند.

سرویس‌ها و خدمات مورد نیاز فرهنگیان بسیار بیشتر از مواردی است که گفته شد. اما در پنجره واحد خدمات الکترونیک آموزش و پرورش هنوز تعدادی از این خدمات مانند گواهی حقوق، کسر از حقوق، ارزشیابی سالانه، صدور کارت پرسنلی، نقل و انتقال معلمان و... فعال نشده است. با اضافه شدن این خدمات در آینده، فرهنگیان می‌توانند تمام خدمات مورد نیاز خود را به‌صورت غیر حضوری و از طریق این سامانه انجام دهند.

خدمات الکترونیک برای والدین و سایرین

پیش‌ثبت‌نام مدارس از جمله خدماتی است که در پنجره واحد خدمات الکترونیک آموزش و پرورش به والدین دانش‌آموزان ارائه می‌شود. هرچند دانش‌آموزان هم در این سامانه چنین امکانی را دارند اما والدین آن‌ها هم می‌توانند از خدمات سامانه my.medu برای انجام فرایند پیش‌ثبت‌نام مدرسه فرزند خود استفاده کنند.

دریافت سوابق تحصیلی علاوه بر دانش‌آموزان و کسانی که در حال تحصیل هستند ممکن است مورد نیاز فارغ‌التحصیلان هم باشد. دریافت کد سوابق تحصیلی پیش از ثبت نام در کنکور ضروری است؛ بنابراین متقاضیان شرکت در کنکور می‌توانند با مراجعه به این سامانه نسبت به دریافت این کد اقدام کنند. برای انجام این کار این افراد با انتخاب نقش «سایرین» در بخش ورود به سامانه my.medu می‌توانند کد سوابق تحصیلی را دریافت کنند.

سوالات متداول زومیت

  • نشانی پنجره واحد خدمات الکترونیک آموزش و پرورش چیست؟

    این سامانه به نشانی www.my.medu.ir قابل دسترسی است.

  • چه کسانی می‌توانند از سامانه پنجره واحد خدمات الکترونیک آموزش و پرورش استفاده کنند.

    این سامانه به دانش‌آموزان، فرهنگیان، والدین دانش‌آموزان و سایرین خدمات مختلفی را ارائه می‌کند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات