زارع‌پور: بنده به‌عنوان وزیر ارتباطات از وضعیت اینترنت راضی نیستم

سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷
مطالعه 3 دقیقه
عیسی زارع‌پور
وزیر ارتباطات در مجلس گفت: به دلیل ضعف تنظیم‌گری از ما می‌خواهند با ابزارهای فنی فضای مجازی را مدیریت کنیم؛ این مسئله باعث افزایش بار روی شبکه می‌شود.
تبلیغات

با نزدیک شدن به یک سالگی تشدید محدودیت‌های اینترنتی و موج جدید فیلترینگ پلتفرم‌های بین‌المللی، نمایندگان مجلس بالأخره وزیر ارتباطات را برای ارائه توضیح درباره وضعیت اینترنت به صحن علنی مجلس فراخواندند.

زارع‌پور در یک سال اخیر دو مرتبه دیگر نیز به مجلس دعوت شده بود اما در دعوت‌های پیشین کسی در مورد فیلترینگ گسترده، کیفیت نامطلوب اینترنت و آسیبی که مردم و کسب‌وکارها از محدودیت‌های اینترنتی دیده‌اند از وزیر ارتباطات سؤال نکرده بود.

جلسه امروز (۳۱ مرداد ماه) مجلس اما برای «بررسی کیفیت اینترنت و شاخص‌های مرتبط با آن با رویکرد چالش‌های ایجادشده برای شهروندان و کسب‌وکارهای اینترنتی» برگزار شد و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم برای توضیح درباره این موضوع به این جلسه دعوت شده بود.

عیسی زارع‌پور در صحبت‌های ابتدایی خود بار دیگر مدعی شد که در دوران وزارت او اینترنت دو برابر بیشتر از نیاز کشور، تأمین شده است: «در دو سال گذشته هم منابع ورودی اینترنت را بیشتر کردیم و هم بیش از دو برابر نیاز اینترنت کشور، ظرفیت تأمین کردیم.»

زارع‌پور می‌گوید سرعت اینترنت بیشتر و میزان قطعی‌ها کمتر شده است

او همچنین با نشان دادن نمودارهایی به ارائه آمار و ارقامی پرداخت تا ثابت کند که سرعت و نوسان تأخیر اینترنت کشور در دو سال گذشته بهبود پیدا کرده و میزان قطعی‌های اینترنت کاهش داشته است. او همچنین توضیح داد که در دوران دو سال گذشته وزارت او به ظرفیت شبکه مادر مخابراتی کشور ۵۰ درصد افزوده شده است.

وزیر ارتباطات در ادامه نیز توضیح داد: «در حوزه تلفن سیار فرکانس های جدید به اپراتورها واگذار کردیم که تا کنون فرکانس ۲۴۰۰ اجرایی شده و فرکانس ۳۶۰۰ که فرکانس طلایی است کارهای مزایده آن برای واگذاری به اپراتورها به پایان رسیده و پوشش از ۸۶ به ۹۲ درصد رسیده است.»

او که همواره یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها و مأموریت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را توسعه فیبر نوری دانسته است، در این جلسه نیز به میزان پیشرفت این پروژه اشاره کرد و گفت:

در ۸۰ درصد شهرها توافق اولیه برای پوشش فیبر نوری انجام گرفته و کاری که باید از ۱۰ سال در این حوزه انجام می‌شده در وزارت ارتباطات دولت سیزدهم تا سه سال آینده انجام خواهد شد.
- عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات

او همچنین وعده اینترنت پرسرعت را به مردم داد و گفت: «در تلاشیم تا همه‌ بتوانند در یک ماه از سرعت ۱۰۰۰ مگابیتی فیبر نوری بهره ببرند.»

با توجه به انتقادات مطرح‌شده نسبت به وضعیت اینترنت و فیلترینگ گسترده که نمایندگان مجلس در این جلسه به آن اشاره کردند و در گزارش کمیسیون صنایع مجلس نیز به آن پرداخته شده است، زارع‌پور درباره وضعیت اینترنت کشور اظهار نظر کرده و گفت: «بنده به‌عنوان وزیر ارتباطات از وضعیت اینترنت راضی نیستم.»

واژه «اختلال در شبکه» با هدف ایجاد جنگ روانی استفاده می‌شود

هرچند او اعتقاد دارد که وضعیت شبکه اینترنت کشور چندان مطلوب و با کیفیت نیست اما در صحبت‌های امروز خود در صحن علنی مجلس به این مسئله اشاره کرد که واژه «اختلال در شبکه» که از سوی عده‌ای مطرح می‌شود با هدف ایجاد جنگ روانی در کشور به کار می‌رود. با وجود این، زارع‌پور مردم ایران را شایسته برخورداری از اینترنت با وضعیت بهتر و باکیفیت‌تر دانسته و گفت که در تلاش است بهترین سرعت و کیفیت اینترنت را به مردم ارائه کند.

تعدد مراجع تصمیم‌گیر یکی از چالش‌ها ماست

وزیر ارتباطات مسئله بهبود و توسعه شبکه اینترنت کشور را با چالش‌های متعددی روبه‌رو دیده و در توضیح یکی از این چالش‌ها گفت:

یکی از چالش‌هایی که داریم بحث تعدد و تشتت مراجع تصمیم‌گیری در حوزه اینترنت است که گاهی به دلیل ضعف در تنظیم‌گری در کشور از من وزیر ارتباطات می‌خواهند با ابزارهای فنی خواست آن‌ها را برآورده کنیم که باعث افزایش بار روی شبکه اینترنت کشور می‌شود.
- عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات

استفاده از VPN توسط ۶۴ درصد از کاربران (که در گزارش کمیسیون صنایع مجلس به آن اشاره شده بود) یکی از مواردی است که به زعم وزیر ارتباطات باعث اختلال در شبکه می‌شود: «فیلترشکن‌ها بار زیادی را به شبکه متحمل می‌کنند. به‌عنوان وزیر ارتباطات آرزو می‌کنم هیچ ایرانی‌ای نیاز به فیلترشکن نداشته باشد. با کمک مجلس می‌توانیم بساط فیلترشکن‌فروشی را جمع کنیم.»

در موضوع فیلترینگ یکی از نمایندگان مجلس به مسدودیت پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب، گوگل‌پلی و توییتر اشاره کرده و از فیلتر بودن آن‌ها انتقاد کرد. وزیر ارتباطات در پاسخ به این انتقادات گفت:

ما در وزارت ارتباطات آمادگی داریم تا با مرکز ملی فضای مجازی همکاری کنیم و لیستی از سرویس‌هایی که حاکمیت ملی ما را خدشه‌دار نمی‌کنند، تهیه کنیم و اسامی‌ای که دوستان از این سرویس‌ها اسم آوردند (یوتیوب، توییتر و گوگل پلی) در لیست ما هست که بتوانیم آن‌ها را باز کنیم.
- عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات

زارع‌پور در حالی بار دیگر از تلاش برای رفع محدودیت این پلتفرم‌ها خبر داده است که یک ماه قبل اعلام کرد با وجود پیگیری برای برداشته شدن فیلتر گوگل‌پلی اما کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه با این موضوع موافقت نکرده‌اند و بنابراین، این پلتفرم رفع فیلتر نخواهد شد.

در یک سال اخیر حدود ۳۰۰ پلتفرم رفع فیلتر شده‌اند

البته وزیر ارتباطات در جلسه امروز مجلس تصریح کرد: «سال گذشته به دستور رئیس‌جمهور، لیستی متشکل از چند هزار دامنه و سایت را که طی ۱۵ سال گذشته‌ توسط کارگروه تعیین مصادیق فیلتر شده است، تقدیم کارگروه کردیم. تا کنون حدود ۳۰۰ سایت و سرویس باز شده است، اما هنوز جای تجدید نظر برای بازگشایی وب‌سایت‌ها و سرویس‌ها وجود دارد.»

افزایش بیش از ۲۰ برابری حمله به زیرساخت‌های ارتباطی کشور نیز یکی دیگر از مسائلی بود که وزیر ارتباطات به آن اشاره کرد. موضوع حملات سایبری همواره یکی از چالش‌های موجود در کشور بوده که به اعتقاد کارشناسان در حدود یک سال اخیر که محدودیت‌های اینترنتی بیشتر شده، میزان این حمله‌ها هم افزایش پیدا کرده و امنیت سایبری کشور را به خطر انداخته است.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات