قطعی برق باز هم دیتاسنترها را خاموش کرد

دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
دیتاسنتر گوگل
اختلال در شبکه برق مناطقی از تهران در شب گذشته باعث خاموش شدن دیتاسنترها شده و برخی از پلتفرم‌ها و وب‌سایت‌ها را از دسترس خارج کرد.
تبلیغات

مصطفی رجبی مشهدی‌، سخنگوی صنعت برق، در توضیح اختلال پیش‌آمده در شبکه برق تهران به فارس گفت: «در اثر صاعقه، رله حفاظتی پست نیروگاه شهید رجایی عمل کرد و این مسئله موجب شد نقاط محدودی از شهر تهران برای دقایقی تحت تاثیر قرار گیرند.»

در کنار قطعی برق تعدادی از مناطق تهران در اثر بروز این اختلال، چندین و چند دیتاسنتر کشور هم با مشکلاتی مواجه شدند. افرانت، آوابرید ابرآروان، آسیاتک و... دیتاسنترهایی هستند که در نتیجه اختلال و قطعی برق دمایشان بالا رفته و خاموش شدند.

در نتیجه خاموش شدن دیتاسنترها طبیعتا سرویس‌هایی که روی این مراکز داده قرار داشتند از دسترس خارج شده و امکان فعالیت نداشتند. علت این که شب گذشته وب‌سایت زومیت از دسترس خارج شده بود نیز همین موضوع است.

البته مشکلات فنی و زیرساختی دیتاسنترها در چند ماه اخیر بی‌سابقه نبوده است. در تیر ماه هم قطع برق دیتاسنتر افرانت باعث از دسترس خارج شدن برخی سرویس‌ها شده بود. علاوه بر این، یازدهم اردیبهشت ماه هم به دلیل مشکل تامین برق دیتاسنتر بومهن باعث از دسترس خارج شدن پیام‌رسان‌های ایتا، بله، سروش‌پلاس و شبکه اجتماعی ویراستی شده بود.

به نظر می‌رسد چالش تامین برق که سراسر کشور را با مشکلاتی مواجه کرده مساله‌ای جدی است و هم‌زمان با افزایش شدت گرما در فصل تابستان این مشکل جدی‌تر هم شده است. نبود تجهیزات و امکانات لازم در دیتاسنترها نیز باعث می‌شود در مواقعی که اختلال در شبکه برق رخ می‌دهد دیتاسنترها هم برای یک مدت طولانی از فعالیت افتاده و سرویس‌دهی آن‌ها مختل می‌شود.

مسائل زیرساختی در حوزه ارتباطی کشور صرفا به مساله عدم امکان تامین برق و خاموش شدن مراکز داده هم محدود نمی‌شود.

در مواردی از تابستان سال گذشته و حتی اوایل تابستان امسال مشکل آتش گرفتن حوضچه‌های مخابراتی و فیبر نوری هم باعث قطعی در شبکه اینترنت کشور شده است. آخرین مثال از این مورد آتش‌ گرفتن یک حوضچه فیبر مخابراتی در محدوده فرودگاه امام بود که باعث قطعی شبکه اینترنت همراه در مناطقی مانند اسلامشهر، رباط کریم و... شد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات