مدیرعامل پیکاپک: ایجاد فرهنگ استفاده از سمپلینگ مدرن از چالشهای ما است
سمپلینگ به عنوان یکی از روشهای بازاریابی مورد توجه تولیدکنندهها است و همچنین به مشتری این امکان را میدهد که به صورت رایگان یک محصول را امتحان کند؛ اما با گسترش تجارت دیجیتال و افزایش خرید آنلاین، لزوماً نمیتوان از طریق سمپلینگ محیطی محصول را در اختیار مشتری بالقوه قرار داد، بنابراین سمپلینگ هم شکل دیگری به خود گرفته تا در قالب پلتفرم که با ویژگیهای تجارت دیجیتال همخوانی داشته باشد. پیکاپک اولین پلتفرم سمپلینگ دیجیتال در کشور از سال ۱۴۰۰ کار خود را آغاز کرده است.
پیکاپک بهعنوان واسطهای بین تولیدکننده و مصرفکننده نمونه محصول را بر اساس علاقهمندی افراد بهصورت رایگان برایشان ارسال میکند و در مقابل از آنها میخواهد در نظرسنجی شرکت کنند. نتایج این نظرسنجی هم در اختیار تولیدکننده قرار میگیرد تا از نظرات مخاطبان در محصول خود استفاده کند.
با خسرو اصلانی مدیرعامل پیکاپک درباره مسیر این استارتاپ و چالشهای آن گفتوگو کردیم.
چه شد که به فکر راهانداختن پلتفرمی برای سمپلینگ دیجیتال افتادید و فقدان چه چیزی را در این عرصه احساس کردید؟
ابتدا باید به تفاوتهای سمپلینگ سنتی و مدرن اشاره کرد. واقعیت این است که سمپلینگ به روش سنتی یا محیطی، از گذشته تا به امروز اجرا میشده و به عنوان یکی از روشهای مؤثر بازاریابی مورد توجه بخش مارکتینگ شرکتها قرار داشته است؛ اما این نوع از سمپلینگ نقاط ضعف و قوت خاص خود را داشت. یکی از چالشهای بزرگ در روش سنتی هدررفت نمونه محصولات بود، علاوه بر آن صحت دادههایی که از این روش به دست میآمد نیز اغلب محل بحث و تردید بود. برای همین کارشناسان مارکتینگ و تبلیغات علاوه بر اینکه کنترلی بر نحوه پخش نمونه محصولات نداشتند، نمیتوانستند به درستی راهبردهای خود را نیز طراحی کنند.
طی چندین سال گذشته و متأثر از تحولات عصر دیجیتال، پلتفرمهای مدرن سمپلینگ راهاندازی شدند که با ارسال کالا به محل مصرفکنندگان به صورت کاملاً هدفمند و دریافت دادهها و اطلاعاتی دقیق از آنها، چالشهای سمپلینگ سنتی را بهطور کامل رفع کردند. یکی دیگر از دغدغههای اولیه این ایده کمک به حفظ محیط زیست بود که با استفاده از این روش و آگاهی از رفتار مخاطبین در دستههای بزرگ، تولیدات هدفمندتری توسط تولیدکنندگان صورت میپذیرد و از هدررفت مواد اولیه و آسیب به محیط زیست جلوگیری میشود.
فقدان این پلتفرمها در اکوسیستم کسبوکار ایران باعث شد تا اولین پلتفرم سمپلینگ مدرن را در داخل راهاندازی کنیم و مزیتهای این شیوه را در دسترس برندها و تولیدکنندگان محصولات مصرفی قرار دهیم. تلاش عمده ما در پیکاپک این است که بتوانیم در تعامل میان مصرفکننده و تولیدکننده، زنجیرهای از ارزش را خلق کنیم.
از چه زمانی کار شروع شد و چه مراحلی طی شد تا به نقطهای که امروز هستید، برسید؟
پیکاپک از خرداد ماه ۱۴۰۰ با سرمایه شخصی، فعالیت خود را آغاز کرد. در ابتدا و در مهرماه همان سال توانستیم مدل MVP خود را طراحی کرده و رویکردها و اهداف ویژهای را ترسیم کنیم. در حال حاضر علاوه بر سرمایهگذاری شخصی، از کمک سرمایهگذار فرشته (Angel investor) خود نیز بهره میبریم.
برای شناساندن این کسبوکار به مخاطبان و تولیدکنندهها چه روشهایی در پیش گرفتید؟
پیکاپک تاکنون تبلیغات گستردهای نداشته و عمده کانالهای ارتباطی ما با مخاطبان خود از طریق شبکههای اجتماعی و اینفلوئنسرها بوده است.
چه میزان مخاطب دارید و با چه تعداد تولیدکننده در ارتباط هستید؟
در حال حاضر با ۲۳ هلدینگ و شرکت تولیدکننده محصولات خوراکی و آرایشی و بهداشتی برای ارسال محصولاتشان به کاربران پیکاپک همکاری داریم. همچنین تعداد کاربرانی که با آنها در ارتباط هستیم به بیش از ۱۵ هزار نفر میرسد که برنامه ما رساندن این رقم به بیش از ۱۵۰ هزار نفر طی ماههای آینده است.
چالشهای شما در این پلتفرم چیست؟ آیا مشکلات قانونی هم پیش رویتان بود؟
یکی از چالشهای ما ایجاد فرهنگ استفاده از روش سمپلینگ به شیوه مدرن و مزایای استفاده از دیتاهای تولیدشده در تصمیمگیریها در میان تولیدکنندگان در کشور است که با استراتژیهای تدوینشده توسط واحد مارکتینگ و روابط عمومی در حال رفع این چالش هستیم. تا این لحظه چالش قانونی برای این مدل کسب و کار نداشتهایم.
چند درصد از مخاطبان پس از دریافت بستهها در نظرسنجی شرکت میکنند؟ چطور این موضوع را پیگیری میکنید؟
شیوه فعالیت پلتفرم پیکاپک به این شکل است که فرد در ابتدا و پس از ثبت نام و وارد کردن مشخصات هویتی خود به پرسشنامههای طراحیشده پلتفرم جواب میدهد. این پرسشنامهها وضعیت سبک زندگی، علایق، میزان مصرف کالاها و... را مشخص میکند. پاسخ کاربران به این سؤالات باعث میشود تا هوش مصنوعی پلتفرم تشخیص دهد که کاربر موردنظر برای دریافت چه کالاهایی مناسب و مشتاق است. پس از اینکه یک کاربر برای دریافت کالایی انتخاب شد، بسته کالا همراه با یک کیوآرکد منحصربهفرد برای وی ارسال میشود. فرد پس از دریافت کالا و استفاده از آن با اسکن کد میتواند به سؤالات نظرسنجی طراحیشده، پاسخ دهد.
طبق آمارهایی که تاکنون داشتهایم بیش از ۵۹ درصد کاربران ما به سؤالات نظرسنجی پاسخ دادهاند. توجه داشته باشید که چنانچه کاربری به سؤالات نظرسنجی پاسخ ندهد، دیگر کالایی برای وی ارسال نمیشود. برنامههایی در نظر گرفتهایم تا در آینده، ضمن افزایش اشتیاق کاربران برای پاسخ به سؤالات، میزان پیگیریهای خود را هم گستردهتر کنیم.
نتایج نظرسنجی را چطور به اطلاع تولیدکنندهها میرسانید؟ آیا اطلاعات خام را هم به آنها میدهید؟
تمامی شرکتها و تولیدکنندگانی که با پیکاپک همکاری میکنند، دارای داشبورد اختصاصی هستند که در این داشبورد تمامی اطلاعات و دادههای مورد نیاز را دریافت میکنند. آمارهایی مثل تعداد نمونههای ارسالشده، تعداد شرکتکنندگان در نظرسنجی، به تفکیک جنسیت، سن، منطقه جغرافیایی و... و همچنین اطلاعات مربوط به نظرسنجیهای انجامشده با امکان فیلتر اختصاصی قابل مشاهده است. لازم به ذکر است که اطلاعات هویتی افراد بههیجوجه در اختیار شرکتها قرار نمیگیرد.
اطلاعاتی را که از مخاطبان دریافت میکنید، چطور محافظت میکنید؟
دادهها و اطلاعات کسبشده، ارزشمندترین دارایی ما محسوب میشود و برای همین از این دادهها به شکل ویژهای در دیتاسنترهای مرکز، نگهداری و محافظت میشود.
چه شد که مجله پیکاپک راه افتاد؟
سمپلینگ و بهخصوص پلتفرمهای مدرن آن هنوز شناختهشده نیستند و ما بهعنوان اولین پلتفرم مدرن سمپلینگ در ایران، این رسالت را برای خود قائلیم تا ضمن معرفی هر چه بیشتر کسبوکار خود به معرفی ماهیت سمپلینگ مدرن بپردازیم و قابلیتها و مزیتهای آن را بررسی کنیم. برای این منظور مجله پیکاپک با مقالات و مطالب متنوع در این حوزه کار خود را آغاز کرده است.
در برنامههای آیندهتان آیا به سمت گسترش این کسبوکار میروید یا میخواهید محصولات و خدمات جدیدی اضافه کنید؟
توسعه و گسترش محصول فعلی و اضافه کردن محصولات دیگر یکی از اهداف اصلی ما است که در فازهای مختلف این پلتفرم پیادهسازی میشود. این اهداف شامل طرحها و برنامههایی مثل ارائه خدمات تولید سمپل، ایجاد گزارشهای کلان رفتار مصرف در کشور، متصل شدن به پلتفرمهای سوشیال کامرس و ای کامرس و... میشود.