ثبت شکایت در پلیس فتا | نحوه ثبت نام و مدارک لازم

چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
ثبت شکایت در پلیس فتا
در این مقاله به شما آموزش می‌دهیم که چطور برای خرید اینترنتی و… به پلیس فتا به صورت آنلاین مراجعه و فرم شکایت آن را پر کنید.
تبلیغات

قانون جرایم رایانه‌ای از سال ۱۳۹۳ تصویب شد تا پاسخگوی شکایات مردم در مورد جرایم مربوط به این حوزه باشد.

بر اساس این قانون مواردی چون شنود غیرمجاز، جاسوسی رایانه‌ای، جعل رایانه‌ای، تخریب و اخلال در داده‌های یا سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی، سرقت و کلاهبرداری مرتبط با رایانه، جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی، نشر اکاذیب و... مشمول مجازات هستند.

حال اگر جرمی علیه شما در فضای مجازی صورت گرفته باشد چطور باید آن را پیگیری کنید؟ مرجع رسیدگی و ثبت شکایت در این موارد پلیس فتا است و برای شکایت باید مراحل زیر را انجام دهید.

آموزش ثبت شکایت در پلیس فتا به صورت آنلاین

برای انجام شکایت اینترنتی در پلیس فتا ابتدا باید در سامانه ثنا به این آدرس ثبت نام کنید.

سپس به سامانه نوبت‌دهی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و در آنجا در کادری صفحه اول مشاهده می‌کنید با وارد کردن نام استان، شهر و نوع شکایت، از دفتر قضایی وقت بگیرید.

ثبت شکایت پلیس فتا

در این مرحله باید به صورت حضوری به دفاتر خدمات قضایی مورد نظر مراجعه و شکایت خود را ثبت کنید. سپس پرونده شما به دادسرای محل وقوع جرم ارجاع داده می‌شود و مراحل رسیدگی و صدور حکم آن طی می‌شود.

ثبت تخلفات سایبری به صورت آنلاین

شما همچنین می‌توانید در سامانه‌ی فوریت‌های سایبری پلیس فتا تخلفات سایبری را ثبت کنید یا در صورت نیاز با کارشناسان پلیس فتا ارتباط برقرار کنید.

توجه داشته باشید که از طریق این سامانه فقط می‌توانید گزارش تخلف ثبت کنید و برای ثبت و تنظیم شکایت باید به صورت حضوری به دادسرای مربوطه مراجعه کنید.

پس از مراجعه به سامانه به این آدرس ابتدا ثبت نام کرده یا وارد حساب کاربری‌تان شوید. ثبت نام در این سامانه نیاز به کد ملی و شماره تلفن همراه دارد. پس از وارد کردن این اطلاعات کد شناسایی برای شما ارسال می‌شود که با وارد کردن آن می‌توانید گزارش ثبت کنید.

ثبت شکایت پلیس فتا

در صفحه‌ی پیش رو گزینه‌ی مورد نظر را انتخاب کنید. در این بخش می‌توانید تخلف‌های وب‌سایت، شبکه‌ی اجتماعی، نرم‌افزار و بازی و پیامک و پست الکترونیکی را انتخاب کنید.

پس از انتخاب هر کدام از گزینه‌ها باید در فرم پیش‌رو اطلاعات درخواستی مثل استان، شهر، شبکه‌ی اجتماعی، نرم‌افزار، فروشگاه، نوع تخلف را پر کرده و در بخش توضیحات گزارش خود را از تخلف بنویسید.

ثبت شکایت پلیس فتا

برخی از گزارش‌ها نیاز به مستندات دارند که باید آن‌ها را به پیوست گزارشتان ارسال کنید.

ثبت شکایت پلیس فتا

همچنین می‌توانید از سایت پلیس فتا گزارش خود را ثبت کنید. برای این منظور در صفحه‌ی اصلی وارد بخش خدمات الکترونیکی شوید و گزینه‌ی ثبت گزارش مردمی را انتخاب کنید. با انتخاب گزینه‌ی مورد نظرتان برای گزارش به سامانه مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا هدایت می‌شوید و می‌توانید گزارشتان را ثبت کنید.

توجه داشته باشید که ثبت گزارش در این سامانه به معنای ثبت شکایت نیست و بر اساس قانون جرایم رایانه‌ای باید برای تنظیم شکایت خود به شیوه‌ای که در ابتدای مطلب آموزش دادیم اقدام کنید. اما گزارش‌های شما در این سامانه بر اساس روند جاری پلیس فتا بررسی می‌شود.

همچنین می‌توانید شکایت خود را به صورت تلفنی با شماره‌گیری ۰۹۶۳۸۰ گزارش کنید. اما همچنان بهترین راه برای ثبت شکایت مراجعه حضوری با در دست داشتن مدارک شناسایی به دفاتر خدمات قضایی است. در آنجا نوع شکایت شما بررسی شده و در صورتی که در حیطه وظایف پلیس فتا باشد به دادسرای جرایم رایانه‌ای ارجاع داده می‌شوید و اقدامات لازم در مورد شکایتتان انجام می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات