قطعی اینترنت در زمان برگزاری کنکور؛ تصمیم با شورای امنیت کشور، اجرا با وزارت ارتباطات

شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۹
مطالعه 3 دقیقه
قطع اینترنت و فیلترینگ - پراکسی سایت
رئیس سازمان سنجش گفت درخواست قطع اینترنت در زمان برگزاری کنکور به‌صورت سراسری یا نقطه‌ای به شورای امنیت کشور ارائه شده و در صورت تصویب ابلاغ می‌شود.
تبلیغات

اظهارات ضد و نقیضی درباره موضوع قطعی اینترنت در زمان برگزاری کنکور به گوش می‌رسد و مسئولان دائما توپ تصمیم‌گیری را در زمین دیگری می‌اندازند.

چهارشنبه بود که معاون سازمان سنجش، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد برای جلوگیری از تقلب در آزمون سراسری کنکور ۱۴۰۲، که مرحله اول آن در دی‌ماه امسال برگزار می‌شود، روزهای ۲۹ و ۳۰ دی‌ اینترنت کشور به‌صورت سراسری قطع خواهد شد.

این اظهار نظر عجیب و تصمیم دور از انتظار سازمان سنجش واکنش‌های فراوانی را در پی داشت و هنوز هم مسئولان نهادها و وزارتخانه‌های مربوطه در حال پاسخ دادن به این موضوع هستند. هرچند طبق اعلام سازمان سنجش، این درخواست از سوی این سازمان به شورای امنیت کشور ارائه شده اما هنوز تصمیم قطعی درباره آن گرفته نشده است.

عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش، در واکنش به این خبر اعلام کرده است: «آخرین حلقه امنیت و حفاظت آزمون ما بحث اینترنت است. در مصوبه‌ای که در دستور کار شورای امنیت کشور قرار گرفته قطع سراسری یا نقطه‌ای ارتباطات اینترنتی مطرح شده است. در این زمینه درخواست خود را به دبیرخانه شورای امنیت کشور ارسال کرده‌ایم و در صورت تصویب ابلاغ می‌شود.»

پیش از این، وزیر ارتباطات نیز در واکنش به احتمال قطعی اینترنت در روزهای برگزاری کنکور اعلام کرده بود که در این «این درخواست در حال بررسی است. هنوز چیزی مصوب نشده است. من تصمیم‌گیر نیستم و شورای امنیت کشور باید تصمیم بگیرد

هرچند تصمیم‌گیری درباره قطع کردن یا نکردن اینترنت بر عهده شورای امنیت کشور است و در بیش از سه ماه اخیر نیز همین شورا در خصوص اعمال محدودیت برای اینترنت تصمیم‌گیری کرده است اما به گفته رئیس سازمان سنجش اختیار اجرایی کردن این تصمیم با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

پورعباس درباره نحوه اجرایی شدن این طرح چنین توضیح داده است: «نحوه اجرای این بحث با وزارت ارتباطات است و اختیار کامل با این وزارتخانه است. ما لیست تمام نقاط مورد نظر را با امضای وزیر علوم و سازمان سنجش آموزش کشور ارسال کرده‌ایم و انتظار داریم تصویب شود. این مساله مطالبه مردم و داوطلبان است.»

او معتقد است نقطه کمال تصمیم‌گیری برای جلوگیری از بروز تقلب در آزمون کنکور محدود کردن اینترنت اما این که این محدودیت به چه شیوه‌ای اجرا شود، به تصمیم وزارت ارتباطات بستگی دارد: «ما همه جوانب را پیش‌بینی کرده‌ایم و نقطه کمال آن محدود کردن اینترنت است. این که محدود کردن به چه شکل باشد بسته به تصمیم وزارت ارتباطات است. ما می‌خواهیم عکس و فایلی ارسال و دریافت نشود نه این که اینترنت به‌طور مطلق قطع شود. این موضوع از نظر فنی در اختیار وزارت ارتباطات است.»

پورعباس با ذکر تمام این نکات در نهایت درخواست سازمان سنجش را «هدیه دادن سه ساعت امنیت به جوانان در زمان برگزاری آزمون» را عنوان کرده است. او همچنین اعلام کرده که این سازمان خواستار قطعی اینترنت همراه است و افزود: «امیدواریم وزارت ارتباطات در این زمینه با ما همکاری کند. اینترنتی که می‌‎گوییم باید قطع شود فقط اینترنت همراه است و نیازی به قطع اینترنت ثابت نیست. شاید فقط ارسال و دریافت شبکه‌های اجتماعی را هم محدود کنیم، اثرگذاری بالایی داشته باشد.»

با توجه به این که پورعباس هم به این نکته اشاره کرده است که دسترسی به اینترنت نیازی حیاتی برای مردم و کسب‌وکارها است این انتظار وجود دارد که شورای امنیت کشور این درخواست را نپذیرفته و راهکار دیگری برای جلوگیری از تقلب در آزمون و تضییع حق داوطلبان در نظر گرفته شود.

البته وزارت ارتباطات نیز روز چهاردهم دی، چند ساعت پس از انتشار خبر احتمال قطعی اینترنت، در بیانیه‌ای مخالفت خود با قطعی سراسری اینترنت را اعلام کرده و نوشته بود: «پر واضح است که سرویس اینترنت از ضروریات زندگی روزمره مردم است و وزارت ارتباطات مأموریت برقراری ارتباط پایدار و باکیفیت را برعهده دارد و همواره می‌کوشد که از حقوق مردم در دسترسی به ارتباطات سریع، امن و ارزان حمایت و حفاظت کند؛ بنابراین جز در موارد خاصی که آن‌هم توسط مراجع قانونی، تصمیم‌گیری می‌شود، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌هیچ‌عنوان حفظ پایداری و کیفیت ارتباط مردم را قربانی خواسته‌های غیرمنطقی نمی‌کند.»

علاوه بر این اظهارات، محمد زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در همان روز چهارشنبه و در حاشیه جلسه هیئت دولت نسبت به این خبر واکنش نشان داده و گفته بود که «اینترنت برای محل‌های برگزاری آزمون کنکور قطع خواهد شد تا فرزندانمان با خیال راحت به رقابت بپردازند.» بنابراین، به نظر می‌رسد قطع سراسری اینترنت حتی برای چند ساعت در روزهای ۲۹ و ۳۰ دی‌‌ماه نه فقط برای مردم، بلکه برای مسئولان و مراجع ذی‌ربط نیز تصمیم قابل قبولی نیست.

با توجه به این که راهکارهای دیگری مانند محدودیت امکان آپلود و دانلود فایل، محدود کردن دسترسی به اینترنت در حوزه‌های برگزاری آزمون و قطع نقطه‌ای اینترنت وجود دارد توقع می‌رود راهکار قطعی سراسری اینترنت در زمان برگزاری کنکور راهکار مورد تایید تصمیم‌گیران درباره این امر نباشد.

با این حال، همچنان باید منتظر نظر شورای امنیت کشور در این زمینه باشیم، چراکه ظاهرا تصمیم‌گیری درباره حیات و ممات اینترنت کشور یا اعمال هر نوع محدودیتی صرفا در اختیار این شورا است و سایر دستگاه‌ها صرفا مجری این تصمیمات هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات