ادعای معاون سازمان سنجش: قطعی سراسری اینترنت در روزهای برگزاری کنکور [به‌روزرسانی: وزیر ارتباطات: در حال بررسی است]

چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۲
مطالعه 3 دقیقه
قطع اینترنت - کابل شبکه از روتر فیلترینگ
طبق اعلام معاون سازمان سنجش، ۲۹ و ۳۰ دی‌ماه، هم‌زمان با برگزاری کنکور در کشور اینترنت به‌صورت سراسری قطع می‌شود.
تبلیغات

حسن مروتی، معاون سازمان سنجش، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد برای جلوگیری از تقلب در آزمون سراسری کنکور ۱۴۰۲، که یک مرحله از آن دی‌ماه امسال برگزار می‌شود، در زمان برگزاری این امتحان، اینترنت کشور به‌صورت سراسری قطع خواهد شد:

مروتی در این گفت‌وگو درباره این تصمیم عجیب این طور خبر داد: «اینترنت انشالله در روز برگزاری کنکور قطع خواهد شد.» با توجه به این که در کنکور تیرماه ۱۴۰۱ نیز اخباری درباره تقلب با استفاده از اینترنت منتشر شده بود و همچنین آماری درباره افزایش چهار برابری آمار متقلبان کنکور در مقایسه با سال گذشته اعلام شده بود، حالا سازمان سنجش تصمیم گرفته است برای مقابله با بروز دوباره این مشکل اینترنت را به طور کامل قطع کند.

معاون سازمان سنجش به تلاش این سازمان برای قطع کردن اینترنت در زمان برگزاری آزمون قبلی نیز اشاره کرده و گفت: «ما سال گذشته هم درخواست کردیم اما به علت مشکلاتی که ممکن است قطع اینترنت به همراه داشته باشد این کار انجام نشد.»

هرچند برای جلوگیری از تقلب در آزمون‌ها این امکان وجود دارد که در مناطق و به‌طور خاص، حوزه‌های برگزاری آزمون اینترنت قطع شود و تمام کشور از اینترنت محروم نشوند، اما مروتی با اشاره به تجربه‌های گذشته اعتقاد دارد که قطع نقطه‌ای اینترنت راه حل مناسبی برای از بین بردن امکان تقلب نیست.

او با بیان این که این یک مسئله خاص است که قطع نقطه‌ای به آن کمکی نمی‌کند، اظهار داشت: «پارسال قطع نقطه‌ای اینترنت در برخی نقاط انجام شده بود اما توانسته بودند از آنتن‌های دیگری استفاده کنند.»

مروتی معتقد است با توجه به حساسیت کنکور ایرادی ندارد اگر اینترنت کشور در زمان برگزاری این آزمون در روزهای ۲۹ و ۳۰ دی‌ماه به طور کامل قطع شود: «به نظر من می‌ارزد که برای چند ساعت اینترنت قطع باشد چون سرنوشت این عزیزان در این زمان رقم می‌خورد.»

موضوع تقلب در امتحانات به جز کنکور تیر ۱۴۰۱، اوایل همین هفته و در زمان برگزاری آزمون نهایی نیز رخ داده است. اخبار منتشرشده از طریق رسانه‌ها حاکی از آن است که در امتحانات نهایی پایه دوازدهم سؤالات تنها چند دقیقه پس از شروع آزمون لو رفته است.

البته محسن زارعی، رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با شبکه خبر درباره این اتفاق چنین توضیح داده بود: «در زمان برگزاری آزمون در ساعت ۱۰:۱۲ دقیقه یکی از داوطلبان از امتحانات ریاضی ۳ علوم تجربی عکس گرفت و این عکس از طریق کانال ها و در شبکه های اجتماعی تحت عنوان اینکه به سوالات دسترسی پیدا شده است منتشر شد؛ در حالی که انتشار این برگه ها بعد از پخش سوالات و برگزاری امتحانات صورت گرفته است. ساعت برگزاری آزمون ساعت ۱۰ بوده، اما ساعت ۱۰ و ۱۲ دقیقه سوالات منتشر شده است و این به معنی لو رفتن سوالات نیست؛ لو رفتن به معنی دسترسی به سوالات قبل از امتحان است.»

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز امروز به نقل از وزیر آموزش و پرورش گفته است که به هیچ وجه تقلبی در امتحانات نبوده است و امتحانات در سلامت کامل برگزار شده و قبل از برگزاری، سوالات در اختیار کسی قرار نگرفته است.

با توجه به تمام اتفاقات پیشین درباره موضوع تقلب ظاهراً وزارت آموزش و پرورش قصد دارد به جای هر راهکار دیگری، قطعی اینترنت را در دستور کار قرار دهد. طبق اعلام مروتی، سازمان سنجش آموزش کشور قصد دارد با همکاری وزارت ارتباطات، که بخش فنی انجام این تصمیم را بر عهده دارد، نسبت به قطعی سراسری اینترنت اقدام کند.

به‌روزرسانی: وزیر ارتباطات درباره خبر قطع اینترنت در روز کنکور، گفت: این درخواست در حال بررسی بوده و هنوز چیزی مصوب نشده است.

زارع‌پور در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره این خبر، گفت: سازمان سنجش درخواست داده از آنجایی که ابزار و ادواتی پیدا شده که با اتصال به اینترنت می‌توان از آن‌ها در جلسات کنکور استفاده و تقلب کرد، برای حفظ حقوق شرکت‌کنندگان در کنکور اینترنت در زمان برگزاری کنکور قطع شود.

پس از انتشار این اظهارات وزیر ارتباطات، وزارت ارتباطات در اطلاعیه‌ای اعلام کرد «هیچ مصوبه‌ای برای قطع سراسری اینترنت در روزهای برگزاری کنکور ابلاغ نشده است.»

محمد زلفی گل، وزیر علوم، نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت نسبت به این خبر واکنش نشان داده و گفت: «اینترنت برای محل‌های برگزاری آزمون کنکور قطع خواهد شد تا فرزندانمان با خیال راحت به رقابت بپردازند.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات