گزارش «علی‌بابا» از سفرهای نیمه اول ۱۴۰۱؛ میانگین هزینه سفر ۶۰ درصد بیشتر شده است

یک‌شنبه ۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲
مطالعه 6 دقیقه
خرید آنلاین بلیت سفر - هواپیما - پول
در سال ۱۴۰۰ میانگین هزینه تورهای خارجی به ۱۳میلیون تومان رسیده، میانگین هزینه هتل‌های داخلی بیش از دو برابر و قیمت تورهای داخلی ۶۰ درصد بیشتر شده است.
تبلیغات

شرکت علی‌بابا در جدیدترین گزارش خود رفتار سفر مردم در نیمه اول امسال را در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰ بررسی کرده است. نتایج این گزارش نشان می‌دهد تعداد کاربران «علی‌بابا» در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته ۳۴/۷ درصد بیشتر شده و از ۱۹ میلیون نفر در سال ۱۴۰۰ به ۲۵/۶ میلیون نفر در سال جاری رسیده است.

نمودار کاربران علی‌بابا

بررسی‌های این مجموعه نشان می‌دهد تعداد خرید و حجم فروش تا مرداد امسال روند صعودی داشته و در شهریورماه کاهش اندکی داشته است. بیشترین هزینه و تعداد خرید نیز در خرداد، تیر و مرداد دیده می‌شود. تفاوتی که روند سفرهای امسال با سال گذشته داشته این است که شهریورماه سال ۱۴۰۰ بیشترین تعداد خرید حجم فروش انجام شده اما در شهریور امسال، این میزان روند کاهشی داشته است.

نمودار میزان فروش علی‌بابا

افزایش هزینه سفرهای داخلی و خارجی

طبق گزارش علی‌بابا در سال ۱۴۰۱ تغییرات قابل توجهی در افزایش هزینه‌های سفرهای داخلی و خارجی رخ داده که بی‌سابقه بوده است. برای مثال، از اردیبهشت امسال میزان سفر به استانبول افزایش پیدا کرده و با توجه به افزایش نرخ ارز میانگین قیمت این مسیر بالا رفته و حتی به ۱۳ میلیون تومان رسیده است. علاوه بر این، در بخش هتل خارجی و پرواز خارجی افزایش قیمت حدودا ۱/۶ برابری رخ داده که علی‌بابا دلیل آن را تورم و افزایش سفر پس از دوران کرونا ذکر کرده است.

نمودار قیمت سفرهای خارجی علی‌بابا

بالا رفتن هزینه‌های سفر فقط به سفرهای خارجی محدود نیست؛ طبق گزارش علی‌بابا، میانگین قیمت‌های پروازهای داخلی نیز افزایش پیدا کرده و به یک میلیون تومان نزدیک شده است. این گزارش تورم و ظرفیت ناوگان هوایی کشور را اصلی‌ترین دلایل این افزایش قیمت دانسته است.

البته افزایش چشمگیر هزینه سفر داخلی بیش از بخش پرواز، در بخش هزینه هتل‌های داخلی مشاهده می‌شود که در نیمه نخست امسال نسبت به سال قبل، میانگین قیمت‌های آن بیش از دو برابر شده است. افزایش تمایل به سفر بعد از دوران کرونا و همچنین، کاهش توان مردم برای رفتن به سفرهای خارجی در کنار رشد نرخ تورم در کشور می‌تواند از مهم‌ترین دلایل این افزایش قیمت باشد.

افزایش هزینه سفر داخلی

متناسب با تمام این تغییرات در هزینه سفرهای داخلی، قیمت تورهای داخلی نیز افزایش ۶۰ درصدی را تجربه کرده است. میانگین قیمت این تورها در نیمه اول سال ۱۴۰۰، حدود دو میلیون تومان بوده که در مدت مشابه امسال به حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. البته در تورهای خارجی این افزایش چشمگیرتر بوده و از بیش از هفت میلیون تومان به بیش از ۱۲ میلیون تومان رسیده است.

تمایل کمتر شرکت‌ها برای عرضه آنلاین بلیت

میزان خرید بلیط پرواز داخلی در سه ماه نخست امسال نسبت به سال قبل بیشتر شده، در تیرماه مساوی با خرداد ۱۴۰۰ شده و مرداد و شهریور نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش پیدا کرده است.

نمودار میزان فروش بلیت هواپیما

نکته مهمی که در این گزارش ذکر شده این است که با افزایش هزینه‌های پرواز تمایل شرکت‌های هوایی برای عرضه خدمات به‌صورت آنلاین به‌شدت کاهش پیدا کرده است. علی‌بابا علت این کاهش تمایل را سیاست قیمت‌گذاری دستوری توسط دولت می‌داند که منجر به فروش بلیت زیر قیمت و زیان انباشته برای این شرکت‌ها خواهد شد.

طبق تحلیل علی‌بابا، همین موضوع باعث کاهش فروش آنلاین بلیت هواپیما در تابستان امسال و روی آوردن مردم به خرید آفلاین بلیت شده است. این عوامل البته باعث می‌شود مردم برای دسترسی بلیت مجبور به صرف زمان بیشتر باشند و همچنین، شفافیت در بازار و نظارت بر کیفیت خدمات حوزه هوایی کاهش پیدا کند.

در مقابل، خرید آنلاین بلیت هواپیما برای پروازهای خارجی در سال جاری بیشتر شده است. از اسفندماه سال گذشته و با افزایش نرخ واکسیناسیون و کاهش محدودیت‌های کرونایی تقاضا برای سفرهای خارجی بیشتر شده است.

نمودار خرید بلیت سفر خارجی

ابتدای امسال افزایش تقاضا برای بلیت هواپیما به مقصد استانبول و دبی بیشتر بوده اما در ماه‌های تیر و مرداد خرید بلیت برای مسیرهای اروپایی و کشور کانادا نیز افزایش پیدا کرده است.

در خصوص سفر با قطار و اتوبوس نیز افزایش خرید رخ داده است. میازن خرید بلیت قطار در نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد بیشتر شده است. در همین بازه زمانی میزان خرید بلیت اتوبوس نیز افزایش ۷۲ درصدی داشته است. این افزایش استقبال از سفر در سال ۷۲ در خصوص خرید خدمات هتل داخلی و خارجی نیز رخ داده است. در نیمه نخست امسال، فروش هتل داخلی ۸۱ درصد و فروش هتل خارجی ۶۰ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۰ بوده است.

تهران و مشهد؛ پرطرفدارترین مقصد مسافران

طبق گزارش شرکت علی‌بابا، تهران و مشهد پرطرفدارترین مقاصد گردشگری در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بوده‌اند. در سال گذشته، تبریز، شیراز، اهواز، قم و استانبول در رتبه‌های بعد قرار داشته‌اند اما امسال، قم، تبریز، شیراز، استانبول و اهواز در رتبه‌های سوم تا هفتم ایستاده‌اند.

وسیله نقلیه پراستفاده برای رفتن به تهران، قم و مشهد قطار بوده است اما مسافران برای سفر به شیراز هواپیما را ترجیح داده‌اند. برای رفتن به تبریز نیز از وسایل نقلیه متفاوتی، هواپیما و قطار و اتوبوس، استفاده شده است.

اکثر خریداران مجموعه علی‌بابا (۶۶ درصد) در بازه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال هستند، ۱۶ درصد در گروه سنی ۳۵ تا ۴۴ سال هستند و کاربران بیشتر از ۴۵ سال تنها ۱۸ درصد از خریداران را تشکیل می‌دهند. این کاربران در سال ۱۴۰۱ خریدهای خود را بیشتر از وب‌سایت این مجموعه انجام می‌دهند. در واقع، ۷۵ درصد از کاربران از وب‌سایت و تنها ۲۵ درصدشان از اپلیکیشن علی‌بابا خرید می‌کنند.

نمودار بازه سنی خریداران علی‌بابا

پلتفرم «علی‌باباپلاس» بر پایه محتوای تولیدشده توسط کاربران یا UGC طراحی شده و بستری ارائه می‌کند تا کاربر بتواند تجربه سفر خود و نظراتش را با دیگران به اشتراک بگذارد. یافته‌های گزارش علی‌بابا از این پلتفرم نشان می‌دهد تا به حال بیش از ۱۱ هزار تجربه از سفر و بیشتر از هزار و ۳۰۰ تصویر از سفر توسط کاربران در این پلتفرم به اشتراک گذاشته شده است.

در پلتفرم علی‌باباپلاس بیشترین تعداد تجربه در میان جاذبه‌ها به تخت جمشید مربوط می‌شود، بیشترین تعداد عکس از دریاچه مهارلو به اشتراک گذاشته شده و در میان شهرها هم بیشترین تجربه سفر درباره شیراز نوشته و به اشتراک گذاشته شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات