اینترنت ملی در دسترس، پلتفرم‌های خارجی فیلتر

پنج‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۳
مطالعه 2 دقیقه
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به این که پلتفرم‌های داخلی و وبگاه‌های دارای دامنه IR بدون مشکل دردسترس هستند از اعمال محدودیت برای پلتفرم‌های خارجی خبر داد.
تبلیغات

خوانساری، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات، در اولین واکنش رسمی به مسئله قطعی اینترنت و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی از وضع محدودیت‌های موقت برای برخی پلتفرم‌های خارجی به دستور مراجع ذی‌صلاح خبر داد.

خوانساری در گفت‌وگو با شبکه خبر با تأکید بر این که اپلیکیشن‌های کاربردی و وبگاه‌های دارای دامنه IR دردسترس هستند، درباره وضعیت اینترنت بین‌الملل گفت:

خدمات بین‌الملل بدون مشکل دردسترس است، فقط روی برخی پلتفرم‌ها و سکوهای خارجی به دستور مراجع ذی‌صلاح به صورت موقت محدودیت‌هایی ایجاد شده است.

عصر دیروز (سی‌ام شهریور) ابتدا اینستاگرام با فیلترینگ مواجه شد و برای کاربران با IP ایران از دسترس خارج شد و از شب گذشته نیز پیام‌رسان واتساپ قطع شده و حتی با VPN برای اکثر کاربران قابل دسترسی نیست. خبرگزاری فارس در خصوص اعمال فیلترینگ برای این دو پلتفرم خارجی و نامشخص بودن زمان رفع محدودیت نوشت:

با تصمیم شورای عالی امنیت کشور دسترسی به اینستاگرام و واتساپ محدود شد. هنوز معلوم نیست این تصمیم چه زمانی به طول خواهد انجامید اما اقدامات خلاف امنیت ملی در بستر این شبکه‌ها توسط ضد انقلاب و پاسخگو نبودن این پلتفرم‌ها یکی از دلایل این تصمیم است.»

البته محدودیت، اختلال و قطعی اینترنت تنها به فیلترینگ پلتفرم‌های خارجی محدود نبوده و در آخرین ساعت‌های شب گذشته اینترنت همراه در اکثر شهرها و مناطق کشور قطع شده بود و اینترنت ثابت نیز با کندی و اختلالات فراوانی روبه‌رو شد. این اختلالات در برخی نقاط همچنان ادامه دارد و در مناطقی که اینترنت همراه وصل شده نیز کماکان کندی و اختلال مشاهده می‌شود.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات همچنین اعلام کرد که خدمات و امکانات لازم برای رفع نیازهای روزمره مردم ضروری هستند، دردسترس قرار دارند. به گفته او، استفاده از خدمات الکترونیکی، سایت‌های خرید و فروش، تاکسی‌های اینترنتی، خدمات مالی و بانکی، خدمات حوزه سلامت و... بدون مشکل دردسترس هستند.

خوانساری درباره نیازهای ارتباطی دولت نیز گفت: «برای رفع نیازهای ارتباطی مردم پیام‌رسان‌های داخلی و برنامه‌ها و ابزارک‌های کاربردی داخلی همگی برقرار هستند و مشکل خاصی ندارند. خدمات دولت الکترونیک نیز ازطریق پنجره خدمات دولت به‌صورت روان در حال انجام است.»

علاوه بر اعمال فیلترینگ برای شبکه اجتماعی اینستاگرام و پیام‌رسان واتساپ، بسیاری از کاربران نیز گزارش کرده‌اند که با محدودیت در دسترسی به گوگل‌پلی مواجه شده‌اند و به نظر می‌رسد این فروشگاه رسمی اندروید نیز برای کاربران داخل ایران فیلتر شده است.

با ایجاد این تغییرات در وضعیت اینترنت کشور به نظر می‌رسد اینترنت بین‌الملل و پلتفرم‌های خارجی با مسدودیت و محدودیت مواجه شده و با وضعیت پایدار وب‌سایت‌ها، پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌های داخلی کاربران فقط به اینترنت ملی دسترسی کامل دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات