مدیرعامل تپسی: تپسی وارد فرایند ایجاد سوپر اپ شده است

چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
مدیرعامل و هم‌بنیانگذار تاکسی اینترتی تپسی در جلسه معارفه سهام این شرکت در فرابورس خبر از تبدیل شدن تپسی به یک سوپراپلیکیشن را داد.
تبلیغات

به گزارش زومیت، امروز ظهر ۱۸ خرداد جلسه معارفه سهام تپسی در شرکت فرابورس برگزار شد. در این جلسه مدیران و سهام‌داران این شرکت پاسخگوی سؤالات نمایندگان بازار سرمایه‌ در مورد وضعیت تپسی در بازار تاکسی‌های آنلاین و نحوه ارزش‌گذاری آن برای ورود به فرابورس بودند.

در این جلسه میلاد منشی‌پور، مدیرعامل تپسی خبر از ورود این شرکت به بازارهای جدید در راستای برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت داد. همچنین در این جلسه اعلام شد که در عرضه اولیه تپسی تنها ۵ درصد سهام واگذار می‌شد و در عرضه دوم نیز بخش بزرگتری از سهام این شرکت واگذار خواهد شد. منشی‌پور در این جلسه بارها اعلام کرد که درآمد حاصل از فروش سهام تپسی صرف توسعه این شرکت خواهد شد. همچنین در این جلسه برای اولین بار و طبق گزارش شرکت تأمین سرمایه کاردان به‌عنوان ارزش‌گذار تپسی به این نکته اشاره شد که قیمت هر سهم این شرکت ۱۴ هزار و ۵۴۱ ریال به فروش خواهد رسید.

اولین خبر اعلام‌شده از سمت منشی‌پور این بود که بالأخره این شرکت تاکسی آنلاین هم قرار است مانند رقیب خود یعنی اسنپ، وارد بازار سوپر اپلیکیشن شود. با این اتفاق تپسی هم در کنار ارائه سرویس تاکسی اینترنتی، امکان ارائه سرویس در محل را خواهد داشت.

میلاد منشی‌پور، مدیرعامل تپسی در توضیح این برنامه شرکت تحت مدیریتش گفت:

در دنیا دیده‌ایم شرکت‌هایی مانند کریم در منطقه، مرحله بعدی توسعه‌شان در کنار تاکسی اینترنتی، ارائه سرویس در محل است. سرویس‌های بزرگی در این زمینه هستند و باید بگویم که تپسی وارد فرایند ایجاد سوپر اپ شده است. سوپر اپی به‌زودی در بازار از سمت تپسی معرفی خواهد شد که در کنار تاکسی اینترنتی، همگی از جنس ارائه خدمت در محل خواهند بود.

منشی‌پور ارائه جزئیات بیشتر در این زمینه را به زمان عرضه اولیه و قرار گرفتن اطلاعات روی سایت کدال بازار بورس موکول کرد.

اما در کنار اینکه قرار است تپسی به‌زودی به یک سوپر اپلیکیشن تبدیل شود، این شرکت دو سرویس جدید خود را هم که به‌زودی وارد بازار می‌شود، معرفی کرد.

این دو سرویس تپسی پک و تپسی لاین هستند. طبق توضیحات میلاد منشی‌پور تپسی‌پک در حوزه لجستیک و ارسال مرسوله فعالیت خواهد کرد و تپسی لاین هم وارد بازار تاکسی‌های خطی خواهد شد.

منشی‌پور در توضیح این دو سرویس گفت:

تپسی لاین سرویسی‌ است که عملاً به جای یک نفر، دو یا سه نفر در خودرو قرار می‌گیرند و این امکان را می‌دهد که هزینه سفر تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کند. با این سرویس ما به بازار تاکسی‌های خطی ورود پیدا می‌کنیم.

منشی‌پور تأکید کرد که آن‌ها امکان ارائه این سرویس در دوران کرونا را داشتند؛ اما به دلیل پروتکل‌های این بیماری و حساسیت‌های سلامتی از آن رونمایی نکرده‌اند و اکنون به‌زودی این سرویس رونمایی خواهد شد.

در ادامه منشی‌پور در توضیح سرویس تپسی‌پک به فرصت‌ها در بازار لجستیک کشور اشاره کرد و توضیح داد:

بازار ارسال مرسوله بازار بسیار بزرگی است. در این بازار از یک طرف شرکت ملی پست وجود دارد که قیمت نسبتاً مناسب دارد ولی سرویس نه‌چندان دلپذیر به مصرف‌کننده ارائه می‌کند. از یک طرف الو پیک و اسنپ باکس در این حوزه فعالیت می‌کنند که سرویس در لحظه هستند و قیمتشان بالا است. به‌طور متوسط در تهران قیمت این سرویس‌ها حدود ۵۰ هزارتومان است.

به گفته او در کنار این سرویس‌های فعال در حوزه لجستیک، سرویس‌هایی هستند که در میانه‌ی این بازار قرار می‌گیرند و بسته‌ها را به صورت برنامه‌ریزی‌شده در ۵ ساعت آینده یا روز آینده به دست مشتری می‌رساند.

طبق اظهارات او با این سرویس قیمت‌ ارسال مرسوله بین ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. منشی‌پور می‌گوید تپسی‌پک با همین هدف راه‌اندازی و معرفی خواهد شد. مدیرعامل تپسی معتقد است این سرویس جدید تپسی بیشتر از طرف فروشگاه‌های اینترنتی، اینستاگرامی و وب‌سایت‌های فیزیکی که ارسال آنلاین انجام می‌دهند، مورد توجه قرار خواهد گرفت.

ورود به فرابورس برای توسعه

میلاد منشی‌پور در جلسه امروز خود با مدیران بازار سرمایه و سهام‌داران این شرکت اعلام کرد که هدف اصلی آن‌ها برای ورود به بازار بورس، جذب سرمایه در راستای توسعه زیرساخت‌های تپسی است. او در این جلسه با اشاره به اینکه تپسی یک شرکت کاملاً ایرانی است به سهام‌داران این شرکت اشاره کرد و گفت:

بیش از ۴۰ درصد سهام تپسی دراختیار ۴۰ نفر از مدیران تپسی است. از سوی دیگر ۳۰ درصد سهام این شرکت دراختیار شرکت خورشید سان که سهام‌دار عمده گروه سام الکترونیک است قرار دارد و ۱۷ درصد سهام نیز متعلق به شرکت دانش‌بنیان برکت است که در حوزه سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کند.

همچنین طبق گفته او ۳ سهام‌دار حقیقی که از سهام‌داران معتبر بازار سرمایه هستند ترکیب دیگر سهام‌داران تپسی را تشکیل می‌دهند.

جلسه معرفی تپسی در شرکت فرابورس

در ادامه منشی‌پور آماری هم از تعداد پرسنل و سفرهای شهری و مسافران این شرکت فعال در حوزه تاکسی اینترنتی ارائه کرد. طبق گفته‌های او تپسی بیش از هزار کارمند دارد که این کارمندان در بخش‌های داده و تکنولوژی تپسی که زیرساخت این شرکت را توسعه می‌دهند قرار دارند و همچنین در این گروه بخش عملیات تپسی که مربوط به مدیریت صدها راننده و سفر در روز است نیز فعالیت می‌کنند.

براساس آماری که او در این جلسه با مدیران شرکت فرابورس و کارشناسان بازار سهام اعلام کرد، در طول تاریخ تپسی حدود ۱٫۸ میلیون نفر راننده در این پلتفرم ثبت‌نام کرده‌اند و حدود ۱۹ میلیون مسافر از تپسی استفاده می‌کنند.

منشی‌پور اعلام می‌کند که درآمد ماهانه این شرکت در اسفند ماه سال گذشته حدود ۳۷ میلیارد تومان بوده که این درآمد از کمیسیونی از تجمیع سفرها به دست آمده است.

مدیرعامل تپسی با اشاره به اینکه بازار تاکسی اینترنتی و بازار دیجیتال ایران پتانسیل بزرگی دارد، اعلام کرد که از محل درآمد فروش سهام شرکت تپسی برای توسعه جغرافیایی و ارائه سرویس‌های جدید استفاده خواهد شد.

او در مورد روند واگذاری سهام این شرکت هم گفت:

طبق برنامه‌ریزی در اولین مرحله ۵ درصد سهام عرضه خواهد شد. سهام‌داران شرکت متعهد شده‌اند که درآمد فروش حاصل از این ۵ درصد سهام به شرکت برای توسعه بازگردانده شود. بعد از مدتی هم بخش دوم عرضه اولیه به روش حق تقدم اتفاق خواهد افتاد که در این مرحله سهام بیشتری عرصه خواهد شد که درآمد این عرضه دوم سهام هم برای سرمایه‌گذاری دوباره به شرکت بازخواهد گشت.

او بازار تاکسی‌های اینترنتی را روبه‌رشد دانسته و اعلام کرد که با وجود دو بازیگر اصلی در این بازار، هنوز ۶ میلیون سفر شهری کماکان در کشور دست نخورده باقی مانده است. منشی‌پور در پایان تأکید کرد که آن‌ها برای ورود به بورس بعد از ۲ سال پیگیری آماده یک جهش بزرگ هستند.

ارزش تپسی چقدر است

یکی از موانعی که باعث شده تاکنون بسیاری از شرکت‌های استارتاپی پشت در ورود به بازار سرمایه بمانند نحوه ارزش‌گذاری دارایی‌های غیر مشهود آن‌ها مانند نرم‌افزارها و تکنولوژی‌هایی است که این شرکت‌ها در زیرساخت‌های خود به کار می‌گیرند.

روز گذشته در جلسه اول معارفه تپسی به شرکت فرابورس و کارشناسان بازار سهام به نحوه ارزش‌گذاری شرکت تپسی اختصاص پیدا کرد. جلسه روز گذشته (۱۷ خرداد) به گزارش ارزش‌گذاری شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس با نماد معاملاتی تپسی اختصاص داشت . در این زمینه احسان مرادی مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه کاردان به‌عنوان ارزش‌گذار و متعهد خرید این سهام در مورد ارزش‌گذاری تپسی گفت: «براساس جمع‌بندی این شرکت و کارشناس رسمی دادگستری، ارزش‌گذاری سهام این شرکت با رویکرد مبتنی بر ارزش خالص دارایی‌ها به مارکت ۱۶ هزار و ۴۲۷ میلیارد ریالی صورت گرفته است.»

گلناز شانه‌وند، کارشناس ارزش‌گذاری تأمین سرمایه کاردان نیز در این جلسه اعلام کرد که صورت‌های مالی حساب‌رسی‌نشده سال ۱۳۹۵ تا سال ۱۳۹۹ و حساب‌رسی‌شده سال ۱۴۰۰، مبنای ارزش‌گذاری تپسی بوده و به دلیل رشد سریع شرکت‌های دانش بنیان، پیش‌بینی‌ها به صورت ماهانه انجام شده است. طبق اظهارات او جمع دارایی‌های تپسی اکنون حدود۲ هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان است.

به گفته شانه‌وند، درحال‌حاضر نرخ رشد مرکب تعداد سفرهای تپسی ۹۹ رصد محسوب می‌شود؛ اما در ارزش‌گذاری نصف این رقم محاسبه و پیش‌بینی رشد ۴۲ درصدی در نظر گرفته شده است. آن‌طور که او می‌گوید پیش‌بینی می‌شود تعداد سفرهای تپسی در سال ۱۴۰۱ به رقم سال ۱۳۹۸ و پیش از دوران کرونا یعنی برابر با ۱۱۰ میلیون سفر برسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات