وزیر ارتباطات: سرعت‌ اینترنت فعلی شایسته مردم نیست

سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۵
مطالعه 6 دقیقه
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با قبول کیفیت و سرعت پایین در بخش اینترنت ثابت، تأکید کرد که مردم شایسته سرعت فعلی اینترنت نیستند.
تبلیغات

به گزارش زومیت، بیش از یک دهه است که کاربران از سرعت و کیفیت پایین اینترنت خود مخصوصاً در بخش اینترنت ثابت انتقاد می‌کنند و در این مدت دولت‌های مختلف وعده حل این معضل را داده‌اند؛ اما در نهایت نه‌تنها سرعت و کیفیت اینترنت بهبود پیدا نکرده، بلکه حتی در ماه‌های اخیر وضعیت کیفیت سرویس‌های اینترنتی نسبت به گذشته بدتر هم شده است.

هرچند امروز ۲۷ اردیبهشت و هم‌زمان با روز جهانی ارتباطات، وزیر فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که آمارهای اخیر اسپید‌تست بازهم نشان می‌دهد که سرعت و کیفیت اینترنت در کشور افزایش داشته است؛ خود زارع‌پور هم تأکید کرد که سرعت فعلی اینترنت شایسته مردم ایران نیست.

زارع‌پور در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤالی که «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم چگونه قرار است معضل همیشگی سرعت و کیفیت اینترنت را حل کند؟» گفت:

یکی از کارهای بزرگ و مهمی که انجام داده‌ایم و ثمره بخشی از این کار را امروز دیدیم، برنامه‌ریزی برای توسعه فیبرنوری و پوشش ۲۰ میلیون خانوار در این زمینه است. برای توسعه این پروژه هم دولت حمایت‌هایی را از اپراتورها انجام داده است. برای مثال، یک‌سوم درآمد خود از اپراتورهای مخابراتی را به آن‌ها بخشیده است تا این درآمد صرف توسعه شبکه بر مبنای فیبرنوری شود.

زارع‌پور درادامه با اشاره به اینکه امروز ۹ اپراتور توانستند برای واگذاری ۸ میلیون ۵۰۰ هزار پورت فیبرنوری تا پایان سال در ۹ شهر با رگولاتوری به تفاهم برسند، ادامه داد:

نسخه شفابخش برای رسیدن به اینترنت باکیفیت و پرسرعت، تنها توسعه اینترنت برمبنای فیبرنوری است. مردم ما شایسته سرعت‌های فعلی نیستند؛ به‌همین‌خاطر، در وزارت ارتباطات و با همکاری بخش خصوصی به‌صورت شبانه‌روزی در تلاش هستیم تا بستر و کیفیت اینترنت ثابت را برای مردم بهبود ببخشیم.

زارع‌پور تأکید کرد که مشکل سرعت اینترنت مشکل ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر است و در سال‌های گذشته، کشور ایران در بخش اینترنت ثابت همیشه در انتهای جدول قرار داشته است. او وعده داد که این وزارتخانه تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا در حوزه ثابت و همراه سرعت ارتباطات افزایش پیدا کند.

تسهیلات ویژه کاربران برای استفاده از فیبرنوری

در حالی وزیر ارتباطات نسخه شفابخش رسیدن کاربران به اینترنت پرسرعت را توسعه فیبرنوری اعلام می‌کند که طبق گزارش‌های رگولاتوری از مجموع بیش از ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار پورت فیبرنوری نصب‌شده در کل کشور، تعداد کاربران این میزان پورت نصب‌شده، تنها نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر بیشتر نیست.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات در مراسم روز جهانی ارتباطات در پژوهشگاه ارتباطات

وزیر ارتباطات در پاسخ به سؤال زومیت که «چگونه قرار است وزارت ارتباطات میزان پورت‌های واگذارشده فیبرنوری را هم افزایش دهد؟» گفت:

یک طرف این پروژه اپراتورها و ایجاد زیرساخت است که با کمک بسته‌های حمایتی دولت و مجلس پروژه در حال توسعه است و طرف دیگر این پروژه راهبردی و بزرگ مردم هستند. برای اینکه مردم به‌سمت استفاده از اینترنت برمبنای فیبرنوری بروند، باید دو کار مشخص صورت بگیرد.

زارع‌پور در توضیح این دو کار مشخص به زومیت توضیح داد:

در ابتدا رسانه‌های باید از مزایای ارتباطات پرسرعت برای مردم بگویند. درحال‌حاضر، بخشی از مردم با این فناوری و نحوه دریافت آن آشنا نیستند. از سمت دیگر بخشی از کشش کمتر مردم برای رفتن به‌سمت فیبرنوری به هزینه‌های آن باز می‌گردد. در این زمینه در تلاش هستیم تا در قالب تسهیلاتی که به اپراتورها می‌دهیم، آن‌‌ها از این تسهیلات به‌شکل قسطی خدمات فیبرنوری از مودم بگیرند تا فیبرکشی را دراختیار مردم بگذارند تا آن‌ها به‌راحتی امکان استفاده از این سرویس را داشته باشند.

وزیر ارتباطات تأکید کرد که به‌زودی برنامه‌های دولت برای ارائه تسهیلات به اپراتورها در راستای کمک به مردم برای استفاده از فیبرنوری نیز اعلام خواهد شد.

جای خالی اپراتورهای بزرگ

امروز در حالی رگولاتوری، تنها با ۹ اپراتور، یعنی های‌وب، شاتل، آسیاتک، پیشگامان، فناپ تلکام، مبنا، صبانت، ایرانیان‌نت و رایتل، برای توسعه ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار فیبرنوری تا پایان سال تفاهم‌نامه امضا کرد که نامی از اپراتورهای بزرگ مانند مخابرات و همراه‌اول و ایرانسل به‌میان نیامد. در این شرایط، این سؤال پیش آمد که در غیاب این بزرگان، آیا وزارت ارتباطات امکان توسعه شبکه فیبرنوری در سراسر کشور را دارد؟

زارع‌پور در جمع خبرنگاران و در پاسخ به این سؤال اعلام کرد:

همیشه خبرنگاران از انحصار در بخش ارتباطات کشور گلایه می‌کنند. امروز با امضای تفاهم‌نامه رگولاتوری با ۹ اپراتور برای توسعه فیبرنوری، انحصار را شکستیم. دوستانی که از مخابرات، ایرانسل و... تا الان پای کار نیامده‌اند، مختار هستند. اگر هرچه زودتر به توسعه این پروژه بپیوندند، از فرصت‌ها و امکانات بهتری برخوردار خواهند شد؛ اما اگر هم نیایند، ما کار را متوقف نمی‌کنیم. برای نمونه، برای توسعه فیبرنوری در استان‌های مانند بوشهر یا قم یا قزوین ما از امکانات شرکت زیرساخت استفاده کردیم.

زارع‌پور تأکید کرد که وزارتخانه برای پیش‌برد توسعه فیبرنوری در کشور، منتظر هیچ‌کسی نمی‌ماند؛ چراکه این پروژه متعلق به مردم است و حتماً باید توسعه آن جلو برود. به‌گفته او، هر کسی پای کار بیاید، از تسهیلات فراهم‌شده استفاده خواهد کرد و وزارت ارتباطات اصلا نگران نیامدن اپراتورهای مانند مخابرات به این پروژه نیست و کار توسعه فیبرنوری را براساس امکانات و حمایت‌های دولت به پیش می‌برد.

توسعه شبکه ملی اطلاعات

در برنامه روز جهانی ارتباطات، به‌جز اعلام فعالیت‌های وزارت ارتباطات در بخش توسعه پروژه فیبرنوری، مدیران این وزارتخانه از پروژه‌های دیگری هم صحبت کردند. یکی دیگر از مهم‌ترین پروژه‌ها که امروز به آن اشاره شد، توسعه شبکه ملی اطلاعات بود.

عیسی زارع‌پور در مراسم روز جهانی ارتباطات اعلام کرد که امسال محور کار این وزارتخانه شبکه ملی اطلاعات است. او در این زمینه گفت:

شبکه ملی اطلاعات چیزی جز شبکه پرسرعت، باکیفیت، مستقل، امن و در سطح سراسر کشور نیست که خدمات متنوع و باکیفیتی روی آن به مردم عرضه می‌شود؛ یعنی بهره‌گیری از فناوری اطلاعات برای شیرین‌کردن کام مردم. هجمه‌های گوناگونی که علیه این پروژه مهم و راهبردی می‌شود، درست نیست،گ. راه‌اندازی این شبکه یک پروژه بسیار مهم است؛ چراکه همین‌حالا هم بسیاری از کشورهای پیشرفته به‌دنبال این هستند که چنین شبکه‌ای داشته باشند و خدا را شکر که ایران در این زمینه جزو یکی از کشورهای پیشتاز است.

زارع‌پور امروز، ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ را روزی تاریخی اعلام کرد که وزارتخانه توانسته است با اتصال ۶۰۰ روستا دیگر به شبکه ملی اطلاعات، ۵۰ درصد از قول خود به مردم برای دسترسی به ارتباطات را عملیاتی کند. او در این زمینه تأکید کرد که آن‌ها فقط برای اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات حرف نزده‌اند و با فراهم‌کردن زیرساخت‌ها به وعده‌هایشان عمل کرده‌اند.

او در این زمینه گفت:

باید با خوشحالی بگویم که برخلاف میانگین جهانی که حدود ۶۰ درصد مردم امکان دسترسی به ارتباطات را دارند، با افتتاح پروژه اتصال ۶۰۰ روستا به شبکه ملی اطلاعات، حالا بیش از ۸۶ درصد روستاها به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند.

درحالی‌که در دولت گذشته اعلام شده بود بیش از ۹۰ درصد روستاها به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند، در دولت سیزدهم مدیران وزارت ارتباطات اعلام می‌کنند تنها ۸۰ درصد روستاها به این شبکه متصل شده‌اند. برنامه وزارت ارتباطات این است که تا پایان سال ۱۴۰۱ همه روستاهای کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند.

درپایان این مراسم، وزیر ارتباطات اعلام کرد که یکی دیگر از پروژه‌های مهمی که امسال وزارت ارتباطات به سرانجام می‌رساند، پروژه پنجره واحد خدمات دولت هوشمند است.

او در این زمینه توضیح داد:

تمام دستگاه‌ها مکلف شده‌اند که تا پایان شهریورماه، پنجره واحد خدمات خودشان را راه‌اندازی کنند تا دیگر سامانه‌‌های متعدد و سایت‌های متعدد دولتی تبدیل به خاطره شوند. درنهایت هم بعد از این گام، ما تا دی‌ماه پنجره ملی خدمات را راه‌اندازی خواهیم کرد.

عیسی زارع‌پور همچنین خبر داد که از امروز پنجره ملی خدمات دولت به‌شکل آزمایشی ازطریق آدرس my.gov.ir/login راه‌اندازی شده است و حدود ۱۰ دستگاه به آن متصل شده‌اند. به‌گفته او، با این اتفاق مردم می‌توانند با گرفتن سرویس‌های دستگاه‌های مختلف از یک سامانه بخشی از طعم شیرین فناوری را بچشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات