تفاهم‌نامه رگولاتوری با ۹ اپراتور برای دسترسی کاربران به اینترنت فیبرنوری

سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۰
مطالعه 4 دقیقه
رگولاتوری با امضای تفاهم‌نامه‌ای، توسعه اینترنت پرسرعت بر مبنای فیبرنوری را به ۹ اپراتور ارتباطی واگذار کرد.
تبلیغات

به گزارش زومیت، واگذاری ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری به خانوار‌ها از جمله اصلی‌ترین برنامه‌های وزارت ارتباطات دولت سیزدهم است که از ابتدای شروع کار این دولت یعنی شهریور سال ۱۴۰۰ بارها از زبان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این دولت شنیده شده است.

حالا بعد از گذشت تقریباً ۸ ماه از شروع کار دولت سیزدهم، امروز ۲۷ اردیبهشت هم‌زمان با روز جهانی ارتباطات، رگولاتوری به نمایندگی از وزارت ارتباطات با ۹ اپراتور تفاهم‌نامه توسعه فیبرنوری در ۹ شهر کشور برای واگذاری ۸میلیون ۵۰۰ هزار پورت فیبرنوری ظرف یک‌سال آینده را به امضا رساند.

عباسی شاهکوه، رئیس رگولاتوری در مراسم روز جهانی ارتباطات

صادق عباسی شاهکوه، معاون وزیر ارتباطات و رئیس رگولاتوری در این مراسم اعلام کرد که برای رسیدن وزارت ارتباطات به هدف ۲۰ میلیون پوشش فیبرنوری تا پایان سال ۱۴۰۱ باید گام‌های مشخصی را این سازمان بردارد. عباسی با اشاره به اینکه در این زمینه کارها به برداشتن سه گام مشخص تقسیم شده است، گفت:

در اولین گام کار ما باید تأمین منابع باشد. این پروژه توسط بخش‌خصوصی انجام می‌شود؛ ولی آن بخش‌هایی را که اقتصادی نیست باید دولت به نحوی حمایت کند. در این زمینه یک مصوبه مهم از هیئت دولت گرفته شده است. طبق این مصوبه ۸ درصد از ۲۸ درصد درآمد اپراتورهای تلفن همراه که به دولت تعلق می‌گرفت به آن‌ها برای توسعه شبکه فیبرنوری بازگردانده می‌شود و در بخش ثابت نیز کل ۳ درصد سهم درآمد اپراتورهای ثابت که باید به دولت اختصاص داده می‌شد، دراختیار خود اپراتورها می‌ماند.

به گفته او اجرای این مصوبه مشروط به این شده که ظرف ۳ سال آینده پوشش ۲۰ میلیونی فیبرنوری در کشور اجرا شود. به باور او این مصوبه نشان می‌دهد که عزم دولت برای توسعه فیبرنوری در کشور جدی است.

عباسی در ادامه اعلام کرد که گام دومی که باید برداشته شود تا به هدف پوشش ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری رسید، تقسیم عادلانه کارها بین اپراتورهای ارتباطی کشور است. او در این مورد گفت:

روز ۳۱ فروردین به تمام اپراتورهایی که قابلیت همراهی در این پروژه را دارند، یعنی ۱۷ شرکت FCP به اضافه شرکت ایرانیان‌نت، مخابرات، ایرانسل و رایتل نامه زدیم تا به این پروژه وارد شوند. در نهایت از بین ۲۱ اپراتور ثابت و سیار، ۱۲ مجموعه اعلام آمادگی کردند. برای این ۱۲ مجموعه، متن تفاهم‌نامه‌ای را ارسال کردیم و تا این لحظه ۹ پیش‌نویس تفاهم‌نامه برای تقسیم کار آماده شده و امروز به صورت رسمی این تفاهم‌نامه‌ها بین این ۹ اپراتور به امضا خواهند رسید.

او تأکید کرد که امضای تفاهم‌نامه با سایر اپراتورها هم امکان‌پذیر است. عباسی ابراز امیدواری کرد که اپراتورهای باقی‌مانده هرچه زودتر برای ورود به این پروژه به نتیجه برسند؛ چراکه فرصت‌ها و حق انتخاب‌هایی را که حاصل از توسعه این پروژه است از دست خواهند داد.

به گفته او اپراتورهایی که برای توسعه پروژه پوشش ۲۰ میلیون فیبرنوری اعلام آمادگی کرده‌اند حق انتخاب داشته‌اند که شبکه فیبرنوری خود را در کدام شهرها گسترش دهند.

مراسم امضاء تفاهم‌نامه با ۹ اپراتور برای توسعه فیبرنوری در کشور

آن‌طور که عباسی در این جلسه گفت، شرکت‌های های‌وب در ایلام، شاتل در قزوین، آسیاتک در کرمانشاه، مبنا در اراک، پیشگامان در یزد، صبانت در بوشهر، فناپ تلکام در رشت، ایرانیان‌نت در سمنان و شرکت رایتل در شهر قدس برای واگذاری پورت فیبرنوری اعلام آمادگی کرده‌اند. به گفته معاون وزیر ارتباطات و رئیس رگولاتوری این اپراتورها ظرف مدت یک سال، تعهد کرده‌اند که ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار پورت از بین ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری را در شهرهایی که انتخاب کرده‌اند راه‌اندازی و افتتاح کنند.

عباسی تأکید کرد اگر طبق تفاهم رگولاتوری با این ۹ اپراتور، آن‌ها ظرف زمان معین‌شده کار توسعه فیبرنوری را انجام ندهند، کار از آن‌ها گرفته شده و به اپراتور دیگری داده خواهد شد. عباسی اعلام کرد که برای توسعه فیبرنوری رگولاتوری خود را معطل هیچ اپراتوری نخواهد کرد.

همچنین رئیس رگولاتوری سومین گامی را که این سازمان برای رسیدن به هدف تعیین‌شده برای توسعه فیبرنوری در کشور باید بردارد، رفع موانع اعلام کرد و در این زمینه توضیح داد:

توسعه پروژه اتصال فیبرنوری به منازل برای داشتن سرعت با‌کیفیت‌تر، همراهی دستگاه‌های مختلف را می‌طلبد. در این زمینه توانیر، شهرداری‌ها، راه‌آهن و‌… می‌توانند امکانات زیرساختی خود را برای سرعت بخشیدن به توسعه این پروژه دراختیار اپراتورها بگذارند.

طبق اظهارات او برای برداشتن موانع و به‌کارگیری همکاری دستگاه‌هایی که دارای زیرساخت‌های فیبرنوری هستند، در بودجه سال ۱۴۰۱ یک قانون باارزش تصویب شد که براساس آن دستگاه‌های دارای زیرساخت فیبرنوری باید طبق تعرفه مشخص‌شده از سمت رگولاتوری امکاناتشان را دراختیار اپراتورهای طرف تفاهم رگولاتوری قرار دهند.

او تأکید کرد که تقسیم کار با توجه به اینکه در کشور بیش از هزار شهر وجود دارد ادامه خواهد داشت؛ اما اپراتورهایی که امروز تفاهم همکاری برای توسعه فیبرنوری با رگولاتوری امضا کرده‌اند هرکدام یک شهر را انتخاب کرده‌اند.

براساس گفته‌های عباسی، مابقی شهر‌ها هم به تدریج بین اپراتورها تقسیم خواهد شد. او تأکید کرد که در تمام مراحل توسعه این پروژه دولت و مجلس در کنار اپراتورها خواهند بود؛ چراکه توسعه این پروژه یک کار ملی است. عباسی اعلام کرد که توسعه پروژه فیبرنوری علاوه بر اینکه سرعت و کیفیت شبکه اینترنت ثابت کشور را ارتقا می‌دهد یک پشتیبان شبکه‌ای خوب برای توسعه تکنولوژی 5G در کشور است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات