وزیر ارتباطات: با افزایش تعرفه بدون افزایش کیفیت مخالفیم

دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که افزایش تعرفه اینترنت، بدون افزایش کیفیت آن، خط قرمز این وزارتخانه است.
تبلیغات

به گزارش زومیت، از اواسط فرودین ماه برخی اپراتورهای اینترنتی اقدام به افزایش تعرفه‌های بسته‌های اینترنتی خود کردند. این اقدام اعتراض و انتقاد بسیاری از کاربران را به‌دنبال داشت. در نهایت مخابرات در یک اطلاعیه و برخی از این شرکت‌ها در گفت‌وگو با زومیت اعلام کردند که آن‌ها براساس مصوبه سال ۱۳۹۶ رگولاتوری دست به این افزایش تعرفه زده‌اند و کار غیرقانونی انجام نداده‌اند. در ادامه این اتفاق نیز برخی بسته‌های اینترنتی اپراتورهای تلفن‌همراه از روی خروجی سایت‌آن‌ها حذف شده است.

عیسی زارع‌پور

به نقل از خبرگزاری ایرنا، حالا «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بعد از هفته‌ها سکوت، در گفت‌وگویی درباره افزایش قیمت بسته‌های اینترنت از سوی اپراتورها، آن‌ هم بدون دریافت مجوز و اطلاع‌رسانی به کاربران اظهار نظر کرده است. او در این زمینه گفته:

رتبه جهانی ما در ارتباطات ثابت بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ و در ارتباطات سیار بین ۷۰ تا ۸۰ در نوسان است. ما به این دلیل که اینترنت ثابت در این سال‌ها توسعه پیدا نکرده، رتبه خوبی در این زمینه نداریم. در تمام دنیا مرسوم است که وقتی مردم در محل کار و منزل ساکن هستند از اینترنت ثابت استفاده کنند و تنها زمانی که حرکت می‌کنند به اینترنت سیار متصل شوند. اما ازآنجاکه اینترنت ثابت ما توسعه نیافته، این بار به اینترنت همراه منتقل شده و چون ظرفیت باندهای فرکانسی دردسترس اپراتورها نیز محدود است، با افت کیفیت شدید اینترنت روبه‌رو شدیم.

وزیر ارتباطات تأکید کرده که در چهار سال گذشته مسائلی مانند بالا رفتن نرخ ارز و ثابت ماندن درآمد اپراتورها به دلیل عدم افزایش نرخ تعرفه‌های اینترنت، باعث شده امکان سرمایه‌گذاری برای اپراتورها کم شود. او در این مورد گفته است:

خط قرمز ما در وزارت ارتباطات کیفیت شبکه ارتباطی کشور است. اعتقاد داریم اینترنت با کیفیت و پرسرعت حق مردم است و چون زندگی مردم امروز با فناوری گره خورده، ما در وزارتخانه به‌دنبال این هستیم که کیفیت را تضمین کنیم.

وی خاطرنشان کرد: «هرگونه افزایش تعرفه‌ای که قرار است اتفاق بیفتد حتماً باید با تضمین اپراتورهای ارتباطی برای ارتقای کیفیت خدماتشان به مردم باشد. این مسئله باید به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برسد. ما به هیچ‌وجه به‌دنبال افزایش قیمت اینترنت برای افزایش سود اپراتورها نیستیم.»

وزیر ارتباطات در ادامه توضیح داد: «قرار نیست که اپراتورها با افزایش قیمت، فقط سود خود را ببرند و وضعیت شبکه به همین شکل باقی بماند. تأکید می‌کنم که خط قرمز ما کیفیت است و این تعرفه را زمانی بالا می‌بریم که اپراتورها برای افزایش کیفیت اینترنت تعهد بدهند و با استفاده از فناوری‌های جدید تضمین کنند که عامه مردم به اینترننت دسترسی پیدا می‌کنند.»

وی ادامه داد:

ما وعده‌ای داده‌ایم که برای اقشار آسیب‌پذیر یک بسته حداقلی رایگان در نظر بگیریم که کارهای مربوط به آن در حال برنامه‌ریزی است و آن را اعلام خواهیم کرد. هیچکس در وازرت ارتباطات به‌دنبال افزایش سود اپراتورها نیست. حذف بسته اینترنت یا معرفی بسته جدید باید در راستای توسعه شبکه ارتباطی کشور رخ دهد و اپراتورها باید در این خصوص تعهد بدهند. در غیر این صورت ما با هرگونه افزایش تعرفه‌ای که منجر به توسعه شبکه نشود مخالفیم.

زارع‌پور تأکید کرده که اپراتورها باید طرح‌هایی را که برای توسعه شبکه ارتباطی کشور دارند، آورده و اعلام کنند که در چه بازه زمانی قرار است پوشش‌دهی و کیفیت را افزایش دهند تا درباره اصلاح تعرفه‌ها تصمیم گرفته شود.

سال گذشته وزارت ارتباطات به افزایش تعرفه‌ها برخلاف دو دولت گذشته چراغ سبز نشان داده بود. زارع‌پور در اولین و تنها نشست خبری خود تاکنون، اعلام کرد که افزایش تعرفه بعد از بررسی‌ها از سمت رگولاتوری به صورت پله‌ای و تدریجی اتفاق می‌افتد. این اظهارات وزیر ارتباطات در حالی مطرح شد که در انتهای سال گذشته شرکت‌های اینترنتی خواستار افزایش ۱۰۰درصدی تعرفه بودند و اعلام کردند اگر افزایش تعرفه‌ در این بخش با توجه به تورم در کشور اتفاق نیفتد، آن‌ها ورشکست خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات