شاتل: تعرفه برخی بسته‌ها در بازه‌ مجاز رگولاتوری افزایش یافت

شنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
مدیرعامل گروه شرکت‌های شاتل پس از انتقاد کاربران از موضوع افزایش بسته‌های اینترنتی این گروه، می‌گوید تعرفه‌ها طبق مصوبه رگولاتوری در سال ۱۳۹۶ افزایش یافته است.
تبلیغات

به گزارش زومیت، بیش از ۵ سال است که اپراتورهای اینترنت ثابت با ارسال نامه، جمع‌آوری امضا و… از دولت خواسته‌اند که با توجه به افزایش تورم و نوسانات نرخ ارز به این شرکت‌ها نیز مانند شرکت‌ها و سازمان‌های خدمات‌دهنده دیگر اجازه افزایش تعرفه داده شود؛ اما پاسخ به درخواست این شرکت‌ها در چند سال اخیر همیشه منفی بوده است. بااین‌حال این پاسخ هیچ‌گاه باعث نشده که شرکت‌های اینترنت ثابت دست از خواسته خود بکشند. برای مثال اواخر سال گذشته شرکت‌های اینترنتی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم خواستار افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه اینترنت در سال ۱۴۰۱ شدند، درخواستی که هرچند با مخالفت وزیر ارتباطات همراه نشد؛ اما تأکید کرد که افزایش تعرفه در این بخش باید پله‌ای و براساس بررسی‌های رگولاتوری صورت بگیرد. حالا چند ماه از این اظهارات نگذشته که برخی اپراتورها در سال جدید اقدام به افزایش تعرفه برخی بسته‌های اینترنتی خود کرده‌اند، افزایشی که در هفته گذشته اعتراض و انتقادهای بسیاری از کاربران در فضای مجازی را به‌دنبال داشته است.

گروه شرکت‌های شاتل از جمله شرکت‌هایی است که اقدام به افزایش تعرفه برخی بسته‌های خود کرده است. احمدرضا نخجوانی، مدیرعامل این شرکت قدیمی در بازار تلکام ایران در گفت‌وگو با زومیت اعلام می‌کنند که آن‌ها براساس مصوبه سال ۱۳۹۶ رگولاتوری که اجازه افزایش تعرفه را به آن‌ها می‌داده دست به تغییر تعرفه‌ برخی بسته‌های اینترنتی خود زده‌اند. او ادعا می‌کند آن‌ها قیمت سرویس‌های خود را عوض نکرده‌اند. در همین زمینه هم روز گذشته (۱۹ فروردین) شرکت مخابرات در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که افزایش تعرفه در بسته‌های اینترنتی این شرکت بنا بر مجوز و مصوبه رگولاتوری صورت گرفته است.

احمدرضا نخجوانی در پاسخ به این سؤال که چرا در سال ۱۳۹۶ و زمانی که مصوبه افزایش تعرفه از سوی رگولاتوری تصویب شده بود اقدام به تغییر تعرفه‌های خود نکرده بودند، می‌گوید: «آن‌ها برای ماندن در بازار رقابت با اپراتورهای موبایل و نیز فشار افتصادی کاربران، به ناچار دست به تغییر تعرفه‌های خود نزدند.» طبق گفته‌های او به زومیت، اپراتورهای موبایل در چند سال گذشته پیوسته قیمت‌شکنی کرده‌ و با تحت فشار قرار دادن اپراتورهای ثابت کاربران را به سمت خود جذب کرده‌اند.

یک رسم نانوشته و غلط

نخجوانی در شرایطی که کشور دچار تورم شدید است و قیمت تمامی کالاها و خدمات یکسره افزایش داشته، ثابت نگه داشتن تعرفه خدمات اینترنت را یک اشتباه بزرگ می‌داند. نخجوانی در مورد تغییرات جدیدی که در برخی از سرویس‌های اینترنتی این شرکت رخ داده به زومیت می‌گوید:

ما میزان آستانه مصرف منصفانه یا همان حجم ترافیک سرویس را تغییر دادیم که طبیعتاً جزو اختیارات قانونی اپراتور است. دوم این که ما طبق مصوبات اجازه داشتیم قیمت سرویس‌های نقره‌ای را که با دسترس‌پذیری ۹۹ درصد ارائه می‌شود تا ۴ هزار تومان افزایش بدهیم و این اختیار را از آذر ۹۶ تا الان داشته‌ایم. ولی الان تصمیم به این گرفتیم که قیمت ترافیک سرویس‌های نقره‌ای را به‌ناچار تا ۴ هزار تومان افزایش دهیم.

او بارها تکرار می‌کند که این تغییر کاملاً قانونی و براساس مصوبه ۴ سال و نیم پیش رگولاتوری اتفاق افتاده است. نخجوانی با اشاره با آمار و ارقام تورم در کشور اعلام می‌کند که به دلیل تورم در کشور، هزینه‌های آن‌ها به‌طور متوسط بیش از ۲۶۰ درصد رشد کرده و در این شرایط آن‌ها ناچار بوده‌اند در وضعیتی که قیمت کالاها رشد ۱۰ها درصدی، تنها در عرض یک سال داشته، برای ادامه‌ی بقا و ارائه سرویس بهتر در چارچوب مصوبات رگولاتوری تعرفه برخی بسته‌های خود را تغییر دهند.

احمدرضا نخجوانی، مدیرعامل شاتل

نخجوانی با اشاره به این که تلاش برای تغییر پیدا نکردن قیمت اینترنت به یک رسم نانوشته تبدیل شده است، می‌گوید:

متأسفانه یک فرهنگی ساخته شده که تصور می‌کنیم همه کالاها و خدمات می‌تواند افزایش پیدا کند به‌جز قیمت خدمات و هزینه‌های اپراتورها. باید بگویم که هزینه تمام‌شده‌ای که داریم تنها ۲۰ درصد آن مربوط به هزینه پهنای باند و امکانات مخابراتی است و ۸۰ درصد هزینه‌های ما شامل حقوق و دستمزد، کالاها و خدمات و نرخ ارز برای خرید تجهیزات می‌شود.

نخجوانی تأکید می‌کند که مردم خودشان باید قضاوت کنند در کشوری که قیمت کالا و خدمات آن در چند سال اخیر ۴۰۰ تا ۵۰۰ درصد رشد داشته است، چگونه می‌توان قیمت خدمات اینترنت را ثابت نگه داشت. او این موضوع را که با وجود همه افزایش قیمت‌ها در سایر بخش‌ها همچنان اصرار به عدم تغییر تعرفه در بخش تلکام وجود دارد، یک نظر عجیب می‌داند و معتقد است که اگر مسئولان مربوطه به‌دنبال اینترنت با کیفیت و توسعه در این بخش هستند باید تعرفه اینترنت در کشور را تغییر دهند. نخجوانی تأکید می‌کند آنچه برای مردم اهمیت دارد، نسبت قیمت به کیفیت خدمات است که برای این موضوع نیز این شرکت، از سال ۹۶ تجهیزات بسیار کافی برای ارائه‌ی نسل جدید خدمات اینترنت با سرعت ده‌ها برابر سرویس‌های کنونی را خریداری کرده است و در صورت همکاری سازمان‌های مرتبط، می‌تواند بی‌درنگ دراختیار جامعه قرار بگیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات