مدیرعامل تپسی: اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی فقط به دنبال افزایش قدرت است

پنج‌شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۶
مطالعه 4 دقیقه
انتخابات اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی درحالی هفته آینده برگزاری خواهد شد که به یکی از پرحاشیه‌ترین انتخابات در حوزه کسب‌وکارهای الکترونیکی تبدیل شده است. در همین زمینه مدیرعامل تپسی گفته است که در ۵ سال گذشته اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی فقط به‌دنبال افزایش قدرت خود بوده است.
تبلیغات

به گزارش زومیت، میلاد منشی‌پور، مدیرعامل تپسی و یکی از کاندیداهای این انتخابات، با انتقاد نسبت به کارایی این اتحادیه گفته که اتحادیه کسب‌وکار مجازی در ۵ سال گذشته نتوانسته نقش اصلی خود را بازی کند و به تخلفات بی‌شمار آن اشاره کرده است. انتخابات اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی در حالی کمتر از یک هفته دیگر یعنی ۲۳ فروردین ماه برگزار می‌شود که انتقاد و اعتراض نسبت به نحوه کاندیداهای انتخاب شده و ابهام‌های مختلف در این اتحادیه، انتخابات این اتحادیه را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. در یک هفته اخیر بسیاری از مدیران شرکت‌های استارت‌آپی عضو این اتحادیه از تخلفات بی‌شمار در این بخش گفته‌اند و نسبت به نحوه اداره آن شکایات مختلفی را مطرح کرده‌اند.

در تازه‌ترین اقدام، میلاد منشی‌پور که مدیرعامل شرکت تاکسی اینترنتی تپسی است و اتفاقا یکی از کاندیداها دور اول انتخابات اتحادیه کسب‌وکارهای برای تعیین هیئت مدیره دوم این اتحادیه است، هم لب به انتقاد از این اتحادیه گشوده و از تخلفات بی‌شمار آن گفته است.

منشی‌پور در رشته‌ توییتی که در توییتر خود منتشر کرده نوشته است که اتحاددیه آنطور که باید نقش اصلی خود را ایفا نکرده و بیشتر از همه به‌دنبال افزایش قدرت و افزایش تعداد اعضای خود بوده و و در برخی مواقع نیز باعث فیلترینگ برخی از کسب‌وکارهای اینترنتی شده است.

میلاد منشی‌پور:اتحادیه به‌جای انجام نقش اصلی خود، بیشتر به‌دنبال افزایش قدرت با افزایش تعداد اعضای خود بوده

منشی‌پور در توییت‌های خود نوشته است که اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی، پنج سال پیش تشکیل شد تا مانع بلعیده شدن اقتصاد نوپای دیجیتال، توسط بخش‌های سنتی اقتصاد شود. به باور او اتحادیه باید در این سال‌ها، نقش جدی برای حل دغدغه‌های اصلی کسب‌وکارها مانند فیلترینگ،‌ انحصار، تعدد مجوز و عدم تناسب قوانین سنی بازی می‌کرد.

آنطور که منشی‌پور اعلام کرده است اتحادیه به‌جای انجام نقش اصلی خود، بیشتر به‌دنبال افزایش قدرت با افزایش تعداد اعضای خود بوده و به ابزاری مانند فیلتر کردن کسب‌وکارها روی آورده است.

سال گذشته انتشار نامه‌ای از سمت اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی که خواستار فیلترینگ نزدیک به ۲۷ کسب‌وکار اینترنتی شده بود صدای اعتراض بسیاری از فعالان این صنف را بلند کرد. رضا الفت‌نسب، عضو هیئت رئیسه این اتحادیه درمقابل این حجم از اعتراض‌ها گفته بود که یکی از کارهای اتحادیه ساماندهی کسب‌وکارهاست و اگر از کسب‌وکاری شکایت شده و آن کسب‌وکار پاسخگو نبود، هشداری به آن مجموعه ارسال می‌شود و بازهم اگر پاسخگو نبود، آن‌ها اقدام به برخورد قانونی می‌کنند.

افزایش بی‌ظابطه اعضا

یکی از انتقادهای اصلی به اتحادیه کشور کسب‌وکارهای مجازی علاوه بر اینکه تاکنون به وظایفش عمل نکرده، این است که با افزایش تعداد اعضای خود در صدد افزایش قدرت خود برآمده که به باور برخی کسب‌وکارها این روش منطقی نیست. فرشاد وکیل‌زاده، از اعضای هیئت مدیره اتحادیه و از منتقدان اصلی فعالیت‌های اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی پیش از این در گفت‌وگو با زومیت گفته بود که اتحادیه با افزایش تعداد اعضای خود در این فکر است که در مواقعی مانند انتخابات از این اعضا برای رای‌گیری به نفع اعضای هیئت مدیره فعلی استفاده و به باور او انتخابات را مهندسی کند. میلاد منشی‌پور هم در رشته توییت خود تأکید کرده است که، افزایش بی‌ظابطه‌ی اعضا زمینه بروز تخلف را ایجاد کرده است.

نداشتن سیستم اتوماسیون اداری

منشی‌پور در ادامه رشته توییت خود به نکته عجیب دیگری در مورد اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی نیز اشاره کرده است. او در این مورد نوشته:

عجیب نیست که اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، در این ۵ سال حتی یک سیستم اتوماسیون اداری داخلی راه‌اندازی نکرده است؟ دلیل خاصی داشته که قابلیت ثبت و پیگیری اتفاق‌ها در سامانه‌ای مانند اتوماسیون ایجاد نشده تا جلوی مسدود شدن اشتباهی کسب‌وکارها یا عدم ثبت شکایات گرفته شود؟

او در ادامه با مطرح کردن چندین سؤال گفته است: «آیا اتحادیه نباید فرصت برابر در مورد پروژه‌های ارجاعی را برای همه کسب‌وکارها، شامل کسب‌وکارهای کوچک و کسب‌وکارهای استانی فراهم آورد؟ چرا پروژه‌ها و فرصت‌های معرفی شده به اتحادیه در دوران کرونا، فقط به شرکت‌های انگشت‌شمار پایتخت‌نشین ارجاع شد؟»

با این مجموعه کارهایی که اتحادیه در ۵ سال از عمر خود انجام داده و بیشتر از اینکه حامی کسب‌وکارها باشد به مانعی بر سر راهشان تبدیل شده منتقدان کارکرد این اتحادیه اعلام می‌کنند که اتحادیه کسب‌وکارهای مجاززی هم مانند بسیاری از اتحادیه‌های سنتی به محلی برای جلب قدرت و منفعت تبدیل شده است. میلاد منشی‌پور کاندیدای دور دوم انتخابات اعضای هیئت مدیره این اتحادیه در توییت خود در این مورد نوشته است:

به نظر می‌رسد اتحادیه کسب‌و‌کارهای مجازی هم مانند برخی اتحادیه‌های سنتی، به محل کسب قدرت و منفعت برای فرد یا افراد کمی تبدیل شده که کسب‌و‌کار مشخصی هم در این حوزه ندارند.آیا عدم اطلاع‌رسانی مناسب برای ثبت‌نام کاندیدا و برگزاری انتخابات در سکوت هم برای تداوم حضور این افراد است؟

منشی‌پور در پایان رشته توییت خود با ابراز نگرانی از ادامه این روند کار اتحادیه، گفته است که نگرانی جدی او این است که ادامه‌ی این رویه اشتباه و تبدیل شدن اتحادیه به محل کسب قدرت و منفعت شخصی به جای رسیدگی به مسائل کسب‌وکارهای است که موقعیت کل اکوسیستم شکننده‌ دیجیتال را زیر سؤال می‌برد و متزلزل می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات