انتخابات اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در سکوت تبلیغاتی کاندیداها برگزار می‌شود

دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
دور اول انتخابات اتحادیه کسب‌وکارهای برای تعیین هیئت مدیره دوم این اتحادیه، در سکوت خبری و تبلیغات نامزدها قرار است ۲۳ فروردین برگزار شود.
تبلیغات

به عقیده برخی اعضای اتحادیه، دلیل سکوت خبری و تبلیغاتی برگزاری انتخابات هیئت مدیره دور دوم این است که انتخابات توسط گروه‌هایی که حالا هم در بین اعضای اتحادیه هستند، مهندسی شده است. انتخابات اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی قرار بود تابستان سال گذشته برگزار شود؛ اما کرونا و محدودیت‌هایی که به‌دنبال خود داشت، باعث شد انتخابات این اتحادیه و سایر اتحادیه‌ها به تعویق بیفتد. حالا بعد از گذشت تقریباً یک سال، تنها انتشار یک خبر روی سایت این اتحادیه مشخص کرده که وزارت صمت به‌عنوان مجری برگزاری این انتخابات، ۲۳ فروردین را برای برگزاری انتخابات هیئت مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی تعیین کرده است. این تاریخ در حالی تعیین شده که برخی از اعضای اتحادیه حتی از آن خبر ندارند. برای مثال فرشاد وکیل‌زاده، عضو هیئت مدیره فعلی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی اعلام می‌کند به‌عنوان فرد عضو این اتحادیه ازطریق رسانه‌ها متوجه برگزاری انتخابات شده است.

انتخابات مهندسی شده؟!

وکیل‌زاده در گفت‌وگو با زومیت از پیچیدگی‌های کار هیئت مدیره فعلی و تخلفاتی که سال گذشته در هیئت مدیره اتفاق افتاده می‌گوید و اعلام می‌کند دلیل اطلاع‌رسانی ضعیف و بی‌‌سروصدای اتحادیه برای تبلیغاتش به این خاطر است که این انتخابات مهندسی شده است. او ادعا می‌کند که افرادی که در هیئت مدیره فعلی هستند از بعضی ارتباطاتشان استفاده کرده‌اند تا دوباره بتوانند در ریاست هیئت مدیره فعلی نیز باقی بمانند.

وکیل‌زاده با اشاره به شنیده‌هایش در زمینه برگزاری بی‌سروصدا و بدون تبلیغات کاندیداها به زومیت اعلام می‌کند:

اینکه برای انتخابات تبلیغاتی نمی‌شود به این دلیل است که افراد کمتری شرکت کنند و اعضای هیئت مدیره فعلی بتوانند بازهم در سمت خود باقی بمانند. از طرفی شنیده‌ام کسانی حق رأی دارند که فقط پروانه کسب دریافت کرده‌اند و هیچ واحد صنفی فعالی ندارند. درست است که ما کسب‌وکارهای مجازی هستیم و حتماً نباید یک واحد تجاری داشته باشیم؛ اما نکته این است که فرد یک سایت ساده دارد و با پرداخت ۲۰۰ هزار تا یک میلیون تومان واحد صنفی حساب می‌شود و می‌تواند در انتخابات شرکت کند.

وکیل‌زاده اعلام می‌کند که پیش‌بینی او این است که چیدمان اعضا از قبل مهندسی شده؛ چراکه وقتی شما اعضای لازم برای رأی‌دهی را دارید، دیگر بقیه کار سخت نیست: «تجربه این اتفاق را در برخی انتخابات صنفی داشته‌ایم که یک‌شبه یک‌سری کسب‌وکار پروانه فعالیت گرفته‌اند و در لحظه‌ای که برأی رای‌گیری به آن‌ها نیاز بوده در انتخابات شرکت کرده‌اند.» او ادامه می‌دهد: «همین حالا هم کل اعضا اتحادیه بیش از ۳ هزار کسب وکار است که اگر سایت‌ها و واحدهای صنفی‌شان را بررسی کنید، می‌بینید که ۸۰ درصد فعالیت صنفی ندارند و فقط پروانه کسب گرفته‌اند.» به باو او این اتفاق باعث می‌شود از نظر او آن چیدمانی و ائتلافی که دور قبل شکل گرفت با یک رویکرد دیگر مجدد انتخاب شوند.

انتخابات اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی

او در پاسخ به این سؤال که آیا این مشکل ساختاری اتحادیه است که اجازه چنین اتفاقی‌هایی را می‌دهد، توضیح می‌دهد که مشکل از ساختار نیست: «قانون یک ساختاری را تعیین می‌کند حال اینکه شما چگونه از چارچوب‌های قانونی سوءاستفاده کنید دست شما و نهادهای نظارتی که به هر دلیلی کنار می‌کشند و در این زمینه کوتاهی می‌کنند.»

اتحادیه بی‌تقصیر است

اما درمقابل این انتقادها رضا الفت نسب، عضو دیگر هیئت مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی کشوری می‌گوید که هیچ زد و بندی در کار نیست و همه چیز طبق قانون در حال پیش‌روی است. الفت نسب در گفت‌وگو با زومیت می‌گوید قبول دارد که انتخابات بی‌سروصدا و بدون تبلیغات کاندیداها در حال پیش‌روی است، اما تأکید می‌کند که به وجود آمدن این شرایط تقصیر اتحادیه نیست و مجری برگزاری انتخابات اتحادیه‌های کشوری وزارت صمت است. او دلیل به تعویق افتادن چندباره برگزاری این انتخابات در سال گذشته را کرونا و محدودیت‌های عمومی اعلام می‌کند و می‌گوید:‌

ادامه کرونا باعث شد تا سال گذشته امکان برگزاری انتخابات وجود نداشته باشد؛ اما در نهایت در اوایل اسفند سال گذشته کاندیداها از سمت کمیته‌ای در وزارت صمت تأیید شدند و به ما اعلام کردند که در نزدیک‌ترین زمان ممکن امکان برگزاری انتخابات وجود دارد. در نهایت ۲۳ فروردین برای برگزاری انتخابات اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی انتخاب شد.

الفت نسب تعطیلات نوروز و شروع ماه رمضان را عاملی بر بی رمق برگزار شدن این دور از انتخابات هیئت مدیره اتحادیه می‌داند؛ اما تأکید می‌کند که از نامزدها خواسته شده تا ازطریق کانال‌های رسمی اقدام به تبلیغات کنند.

او در واکنش به گمانه‌زنی برخی از اعضای خود اتحادیه در مورد مهندسی شدن انتخابات، این نظر را رد می‌کند و توضیح می‌دهد:

چنین چیزی درست نیست چون هیئت مدیره قبلی حتی میل و رغبتی ندارند که ادامه بدهند. این بی سروصدا بودن به‌خاطر برنامه‌ریزی از سمت اعضای اتحادیه نیست. ما مجری نیستیم، مجری برگزاری انتخابات، مرکز اصناف در وزارت صمت است و این ایراد به مجری وارد است که نباید انتخابات را در این موقعیت و به این شکل برگزار می‌کرد.

او در پاسخ به این سؤال که چرا شرکت‌های استارتاپی بزرگ که در هیئت مدیره دور اول حضور داشتند دیگر در این دور انتخابات شرکت نکرده‌اند، می‌گوید:

فعالیت صنفی از دید من یک فعالیت پرچالش است. وقتی افراد به‌عنوان کسب‌وکارهایشان به اتحادیه ورود پیدا می‌کنند چالش‌های مختلفی برای خودشان و کسب‌وکارشان ایجاد می‌شود. تصور من این است که این موضوع یکی از دلایلی است که خیلی از کسب‌وکارهای بزرگ دیگر تمایل ندارند به کار صنفی ورود پیدا کنند. از طرفی صنف ما متفاوت است، اعضایی که در آن عضو هستند خیلی راحت موضوعات را در شبکه اجتماعی مطرح می‌کنند و خود همین موضوع کار سخت را می‌کند؛ چون فکر می‌کنند با اینگونه اطلاع‌رسانی دیگر نیاز به کمک اتحادیه ندارند.

الفت نسب حضور کسب‌وکارهای کوچک و شناخته‌نشده در این دور از انتخابات اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی را به فال نیک می‌گیرد و می‌گوید که همین که کسب‌وکارهای کوچک شناخته‌شده نیستند؛ ولی این جسارت را دارند که در انتخابات شرکت کنند و مشکلاتشان را بیشتر برای پایتخت نشینان ملموس و منتقل کنند، یک نکته مثبت برگزاری این دور از انتخابات اتحادیه است.

دور اول انتخابات برای تعیین هیئت مدیره دور دوم اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی قرار است ۲۳ فروردین از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۴ ظهر در اتاق‌های اصناف ۳۱ استان برگزار شود. این انتخابات به صورت الکترونیکی است و بعد از اتمام زمان انتخابات نتایج اعلام خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات