چرا سرعت اینترنت و شبکه‌های اجتماعی خارجی کم شده است؟

دوشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
مطالعه 3 دقیقه
سرعت اینترنت کشور و همچنین استفاده از برخی شبکه‌های اجتماعی خارجی مانند اینستاگرام و واتساپ با کندی قابل توجه‌ای همراه شده و کاربران را گله‌مند کرده است؛ اما مشکل کجاست؟
تبلیغات

به گزارش زومیت، از ابتدای شروع به کار وزارت ارتباطات دولت سیزدهم سرعت و کیفیت اینترنت کشور با پستی و بلندی‌های بسیاری همراه بوده است. درحالی‌که کاربران حداقل در ۶ ماه گذشته بارها نسبت به کندی سرویس اینترنت خود شکایت‌های گوناگونی را در شبکه‌های اجتماعی یا ثبت شکایت در سامانه ۱۹۵ مطرح کرده‌اند؛ اما این کندی و کیفیت پایین اینترنت همچنان ادامه دارد.

پاییز سال جاری اپراتورهای اینترنت ثابت در گفت‌وگو با زومیت اعلام کردند که مشکل کاهش سرعت و افت کیفیت اینترنت در کشور مربوط به این شرکت‌ها نیست و به‌خاطر کمبود پهنای باند در کشور است. همچنین طبق شنیده‌های زومیت در آن زمان، نزدیک به دو ماه بود که افزایش پهنای باند شرکت ارتباطات زیرساخت متوقف شده بود. از سوی دیگر اخیراً هم مخابرات در گفت‌وگو با زومیت علت کند شدن اینترنت این شرکت در چند روز اخیر را به بحث عدم تأمین پهنای‌باند از سمت شرکت ارتباطات زیرساخت ارتباط داده بود که بعدا رفع شده است.

درمقابل این ادعا‌ها اما شرکت ارتباطات زیرساخت نظر دیگری داشت. مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در گفت‌وگو وبا زومیت در حاشیه یکی از برنامه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که مشکل کاهش اینترنت این روزها ربطی به کمبود پهنای باند ندارد. همچنین حمید فتاحی در پاسخ به این سؤال زومیت که از زمان شروع به کار دولت سیزدهم چه میزان پهنای باند وارد کشور شده اعلام کرد که این اطلاعات مربوط به داده‌های تجاری این شرکت است و نمی‌تواند آن را اعلام کند. این اظهار نظر فتاحی در حالی مطرح می‌شود که در دولت گذشته به صورت ماهانه یا در گزارش‌های سالانه میزان واردات پهنای باند بین‌الملل و همچنین پهنای باند داخلی اعلام می‌شد.

مشکل کجاست؟

تنها چند هفته به پایان سال ۱۴۰۰ باقی مانده مشکل اینترنت بیشتر از چند ماه گذشته نمود پیدا کرده است. حالا بیشترین مشکل در کاهش کیفیت اینترنت کشور روی سرویس‌های خارجی مانند اینستاگرام، واتساپ، تلگرام و حتی به گفته برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی روی کلاب‌هاوس دیده می‌شود. برای جویا شدن از دلیل این مشکل به بیش از چند شرکت اینترنتی تماس گرفتیم و برخی از آن‌ها بدون اینکه بخواهند نامی از آن‌ها آورده شود اعلام کردند که پهنای باند این شبکه‌های خارجی به عمد کم شده است. از سوی دیگر براساس گفته‌های مدیران این شرکت‌ها پهنای باند به کشور به انداز نیاز وارد نمی‌شود و همین باعث شده تا برخی از ساعات شبانه روز کاربران در برخی نقاط کشور هنگام استفاده از سرویس‌های خارجی مانند اینستاگرام با مشکل مواجه شوند.

در این مورد زومیت پیگیر پاسخ دقیق در مورد مشکلات پیش آمده برای اینترنت و سرعت برخی سرویس‌های خارجی از سمت مسئولان مربوط است؛ اما تا آن زمان لطفا در این نظرسنجی شرکت و اعلام کنید که آیا شما هم برای دسترسی به این شبکه‌ها خارجی یا سرویس اینترنت خود با مشکل مواجه هستید یا خیر و اگر در این زمینه با مشکلی مواجه هستید در کامنت‌ها به ما اعلام کنید که از چه سرویس‌دهنده‌ای استفاده می‌کنید.

آیا برای دسترسی به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی خارجی نظیر اینستاگرام با مشکل مواجه هستید

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات