کیفیت پایین اینترنت صدای وزارت علوم را هم درآورد

دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲
مطالعه 3 دقیقه
با شکایت رئیس کارگروه یادگیری الکترونیکی وزارت علوم از اختلال‌های اینترنتی، وزارت ارتباطات مشکلات موجود را بر سر نبود زیرساخت‌های کافی اینترنت ثابت دانست.
تبلیغات

به گزارش زومیت، امروز ۲۵ بهمن در حالی‌که در انتظار افتتاح پروژه‌ی توسعه‌ی شبکه‌ی فیبر نوری (FTTx) و واگذاری نیم میلیون پورت فیبر نوری در حضور وزیر ارتباطات هستیم؛ پس از کاربران عادی، اکنون نوبت به مدیران وزارت علوم و برخی نمایندگان مجلس رسیده است تا شکایت خود از اختلال اینترنت را اعلام کنند.

علی اکبر صفوی، رئیس کارگروه یادگیری الکترونیکی وزارت علوم در گفت‌وگو با ایلنا گفت که اختلال‌ها در کیفیت و سرعت اینترنت در چند ماه گذشته افزایش یافته و موجب مشکلات در برگزاری کلاس‌ها و امتحانات شده؛ به اعتقاد او این امر موجب استرس و فشار روانی شدید در دانشجویان و اساتید شده است. صفوی می‌گوید:

واقعیت این است که همه‌ی ما از اختلالات اینترنت در طول چهار پنج ماه گذشته گلایه داریم و رنج می‌بریم. همین ۲۴ بهمن، ما در دانشگاه شیراز کلاسی داشتیم که اساتید در آنجا اعلام کردند دانشجویان به علت کندی اینترنت و اختلالات اینترنتی که در کل استان وجود دارد از کلاس درس عقب می‌افتند.

در همین زمینه محمد باقری بناب، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت اعلام کرد که سرعت اینترنت در کشور آن‌طور که باید نیست. به باور او این موضوع عاملی برای کند شدن توسعه کسب‌وکارهای اینترنتی و تجارت الکترونیکی است. بنابی می‌گوید:

باید بگویم متأسفانه سرعت اینترنت در کشور آنگونه که باید نیست و فاصله زیادی با سرعت ایدئال دارد و همین مسئله کسب‌وکارهای آنلاین و تجارت الکترونیکی در کشور را با چالش‌های جدی مواجه کرده است.

وزارت ارتباطات پاسخ می‌دهد

در ۶ ماه گذشته از شروع کار دولت سیزدهم، وضعیت اینترنت نسبت به قبل با کاهش سرعت و اختلال زیادی همراه بوده و حتی در این زمینه سه‌بار با قطعی کابل‌های فیبرنوری کشور در مسیر‌های مختلف در کشورهای دیگر مواجه بودیم. افزایش اختلال‌های اینترنتی؛ اما و اگر‌های فراوانی به همراه داشته تا جایی که برخی فعالان اینترنتی این وضعیت را به وارد نشدن پهنای باند اینترنت کافی در کشور ارتباطات داده‌اند.

مرکز ملی فضای مجازی و همچنین شرکت ارتباطات زیرساخت در گفت‌وگو با زومیت اعلام کردند که کشور با کاهش واردات پهنای باند مواجه نیست و مشکل اینترنت به رشد پیدا نکردن زیرساخت‌های اینترنت ثابت باز می‌گردد. به نظر می‌رسد با بالا گرفتن انتقاد‌های جدید در مورد سرعت و کیفیت اینترنت، وزارت ارتباطات هم ساکت ننشسته و به گلایه‌ها پاسخ داده‌ است.

جمال هادیان، مدیر کل روابط عمومی وزارت ارتباطات در رشته توئیتی می‌گوید که او از شکایت‌ها و انتقاد‌ها از شبکه اینترنت اپراتورهای موبایل گفته و اعلام کرده که این شبکه به خاطر رشد پیدا نکردن شبکه اینترنت ثابت یا خانگی متحمل فشار زیادی شده است. هادیان با اشاره به رتبه سرعت ایران در شاخص‌های جهانی به دفاع از فعالیت‌های وزارت ارتباطات برای توسعه اینترنت ثابت در کشور پرداخت و راه گذر از وضعیت کنونی اینترنت را چنین توصیف کرد:‌

[راه گذر از وضعیت کنونی اینترنت] تقویت زیرساخت‌های ارتباطات ثابت مبتنی بر فیبر نوری (FTTx) است؛ البته این موضوع منافی تلاش برای بهبود وضعیت خدمات تلفن همراه نیست و تقویت زیرساخت‌های همراه و اختصاص لایه باند فرکانسی جدید هم در حال انجام است.

به نظر می‌رسد باید منتظر ماند و دید آیا از امروز ۲۵ بهمن که قرار است فاز اول واگذاری نیم میلیون پورت فیبرنوری در کشور شروع شود، تأثیری در بالا رفتن کیفیت و سرعت اینترنت ایران بعد از حداقل دو دهه بی کیفیتی اینترنت در کشور دارد یا خیر؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات