بازار چه قابلیت‌هایی در اختیار توسعه‌دهندگانش قرار داده است؟

دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵
مطالعه 6 دقیقه
اپلیکیشن بازار با انتشار گزارشی، به شرح اقدامات خود برای توسعه‌دهندگان و امکاناتی که در آینده‌ی نزدیک دراختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت، پرداخت.
تبلیغات

بازار گزارشی درمورد اقدامات خود برای رفع دغدغه‌های توسعه‌دهندگانش در سال ۱۴۰۰ منتشر کرد. این گزارش شامل دو بخش از اقدامات پیشین و پیش‌ روی بازار است. در ادامه این قابلیت‌ها معرفی شده‌اند:

  • رهانش تدریجی (Staged Rollout)

دی ماه ۹۹ با معرفی امکان «رهانش تدریجی» به توسعه‌دهندگان بازار آغاز شد. رهانش تدریجی ابزاری مؤثر در فرایند مدیریت انتشار برنامه و بازی است. توسعه‌دهندگان با استفاده از این امکان می‌توانند به‌روزرسانی برنامه و بازی خود را به‌تدریج و ابتدا برای درصد مشخصی از کاربران منتشر کنند و پس از گرفتن بازخورد از آنان و انجام اصلاحات لازم، سرانجام آن به‌روزرسانی را دراختیار همه‌ی کاربران خود قرار دهند.

  • بارگذاری چند بسته در یک رهانش (Device Specifications)

امکان «بارگذاری چند بسته در یک رهانش» که در بهمن ماه ۹۹ فعال شد، به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا بسته‌هایی با پیکربندی‌های متفاوت از برنامه خود را در یک رهانش بارگذاری کنند. با استفاده از این قابلیت، کاربران هنگام نصب به‌صورت خودکار سازگارترین برنامه با نسخه‌ی SDK و معماری پردازنده‌‌ی دستگاه خود را دریافت کرده و به برنامه دسترسی پیدا می‌کنند.

  • سرویس بوف (درخواست قابلیت جدید)

راه‌اندازی سرویس بوف در ارتباط مستقیم بازار با توسعه‌دهندگان و شنیدن صدای توسعه‌دهندگان نقش مهمی ایفا کرده است. توسعه‌دهندگان با استفاده از این امکان می‌توانند از نقشه‌ی راه پیشخان باخبر شوند، قابلیت‌‌ها و امکانات مورد نظر خود را به‌صورت مستقیم درخواست بدهند و در صورت‌ مشاهده‌ی هرگونه مشکل آن را بی‌واسطه‌ گزارش کنند. از ابتدای اسفند ۱۳۹۹، زمان راه‌اندازی این سرویس، درخواست‌ها و گزارش‌های توسعه‌دهندگان به‌صورت روزانه در بازار مورد بررسی قرار گرفته و در سریع‌ترین زمان ممکن به آن‌ها پاسخ داده شده است.

  • فایل‌های پیوست برنامه (OBB)

سال ۱۴۰۰ با خبر امکان استفاده از فایل‌های پیوست (OBB) در بازار آغاز شد. تا پیش از این امکان، توسعه‌دهندگان باید تمامی دارایی‌های برنامه‌ی خود را در قالب یک فایل APK در بازار بارگذاری می‌کردند. درنتیجه،، هنگام دریافت به‌روزرسانی حجم بالای دانلود بر تجربه‌ی کاربران تأثیر منفی می‌گذاشت. برای حل این مشکل، بازار این امکان را فراهم آورد تا توسعه‌دهندگان برای هر بسته از برنامه‌‌ی خود، دو فایل پیوست حجیم (OBB) در پیشخان بارگذاری کنند.

بازار پایان سال ۱۳۹۹ خبر از کاهش سهم خود از درآمد توسعه‌دهندگان داد. طبق این خبر، به گزارش روابط عمومی بازار، این برنامه با هدف حمایت از توسعه‌دهندگان، سهم خود از اولین یک‌ میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش هر توسعه‌دهنده‌ در هر سال را از ۳۰ به ۱۵ درصد کاهش داد. این تصمیم می‌تواند بستری برای ارتقای خدمات توسعه‌دهندگان به کاربران فراهم کرده و به رشد بازی‌ها و برنامه‌های بومی کمک کند.

بازار همچنین خرداد ماه سال جاری، برنامه‌ی Trusted Web Application را منتشر کرد که با استفاده از آن توسعه‌دهندگان می‌توانند برنامه‌های Web View و PWA را در بازار منتشر کنند. Trusted Web Activity راه‌حل جدیدی است که برای باز‌ کردن محتوای web-app در برنامه‌‌هایی مانند Progressive Web App یا PWA به کار می‌رود. این پروتکل به بهبود عملکرد برنامه‌های web view کمک می‌کند و با نمایش یک مرورگر کروم تمام‌صفحه در برنامه‌ی اندرویدی، امکان استفاده از تمامی قابلیت‌ها و امکانات کروم را دراختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد.

در شهریور ماه بازار به سرویس اشتراک خود ویژگی‌های جدیدی اضافه کرد. بعد از این به‌روزرسانی، توسعه‌دهندگان این امکان را پیدا کردند تا اشتراک‌ها را در بازه‌های زمانی متنوع‌تری، از جمله ۶۰ روزه، ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه تعریف کنند. همچنین، توسعه‌دهندگان اکنون این امکان را دارند تا در صورت نیاز حق اشتراک کاربران خود را بازگشت بدهند. فراهم‌شدن امکان خرید مجدد اشتراک از بازار من و امکان اطلاع‌رسانی به کاربران در مورد اتمام انقضای اشتراک نیز از دیگر ویژگی‌های سرویس جدید اشتراک بازار است.

آبان ماه امسال، یک راهنما با عنوان «بازی‌ها و برنامه‌‌های برگزیده» در بازار منتشر شد. توسعه‌دهندگان با استفاده از این راهنما می‌‌توانند با لیست‌های مختلف برنامه‌ها و بازی‌های برگزیده در صفحات بازار، فرآیندهای سیستمی و غیرسیستمی انتخاب برگزیده‌ها و معیارهای لازم برای برگزیده‌ شدن در بازار آشنا شوند. این راهنما به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا برنامه و بازی خود را در میان برگزیده‌های صفحه‌ی اول بازار و صفحات دسته‌بندی‌ها قرار دهند و به‌ دست کاربران بیشتری برسانند.

دیگر امکاناتی که بازار در سال گذشته دراختیار توسعه‌دهندگان قرار داد، به شرح زیر است:

  • پشتیبانی از ‌App Bundle

در تیر ماه انتشار برنامه با فرمت اپ‌باندل در بازار امکان‌پذیر شد. اپ باندل (aab.) یک فرمت انتشار جدید برای برنامه‌های اندرویدی است که تمامی کدهای کامپایل‌شده (compiled) و منابع (resources) برنامه را در بر می‌گیرد. توسعه‌دهندگان با استفاده از این فرمت می‌توانند برنامه‌ی خود را با سرعت بیشتری توسعه‌ دهند و در هزینه‌ی ساخت آن صرفه‌جویی کنند. حجم برنامه‌ای که با فرمت باندل منتشر می‌شود به‌طور میانگین تا ۱۵ درصد کاهش پیدا می‌کند. افزون‌ بر این، کاربران، برنامه‌‌های باندلی را در حالتی بهینه و متناسب با دستگاه خود دریافت می‌‌کنند. همچنین در ادامه، برای انتشار آسان‌تر برنامه با فرمت باندل یک ویدئوی آموزشی برای توسعه‌دهندگان تهیه و منتشر شد.

  • به‌روزرسانی وب‌سایت و پیشخان توسعه‌دهندگان

هم‌زمان با پشتیبانی از اپ باندل، وب‌سایت و پیشخان توسعه‌دهندگان بازار نیز به‌روزرسانی شد. این به‌روزرسانی در چند مرحله‌ی مختلف، از جمله بازطراحی و ارتقاء رابط کاربری وب‌سایت، به‌روزرسانی محتوای مستندات و افزودن‌ دسته‌بندی‌ها و مستندات جدید صورت گرفته است. افزون‌بر این، فهرست پیشخان توسعه‌دهندگان نیز بازطراحی شد و رابط کاربری آن بهبود پیدا کرد و برای هدایت دقیق‌تر توسعه‌دهندگان، چندین راهنما به امکانات مختلف پیشخان افزوده شد.

  • API پیشخان توسعه‌دهندگان بازار

پایان آبان امکان استفاده از API پیشخان با هدف مکانیزه‌‌کردن فرایند مدیریت برنامه و بازی در بازار فراهم شد. با استفاده از این قابلیت، توسعه‌دهندگان دیگر برای انجام برخی از امور مدیریت برنامه و بازی خود، از جمله ایجاد رهانش، حذف رهانش و افزودن بسته، نیازی به مراجعه به رابط کاربری پیشخان ندارند. همچنین، با API پیشخان بازار فرایند انتشار پیوسته و آنی (CI/CD) امکان‌پذیر می‌شود و توسعه‌دهندگان می‌توانند مراحل مربوط به بارگذاری و انتشار نسخه جدید برنامه و بازی خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن طی کنند.

گام‌های پیش‌ روی بازار

امکان AB Test، بهبود فرایند ایجاد برنامه و ارائه‌ی آمارهای جدید، از جمله قابلیت‌هایی است که به‌زودی دراختیار توسعه‌دهندگان بازار قرار می‌گیرد

محمد تکلّو، مدیر محصول تیم تجربه توسعه‌دهندگان بازار درمورد قابلیت‌ها و امکانات جدید می‌گوید:

امکان AB Test از جمله قابلیت‌های جدیدی است که به‌زودی در بازار از آن پشتیبانی خواهیم کرد. توسعه‌دهندگان با استفاده از این امکان می‌توانند روی اجزای کلیدی صفحه جزئیات برنامه‌ی خود، از جمله اسکرین‌شات‌ها و توضیحات برنامه، AB Test را اجرا کنند.قابلیت AB Test به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا نرخ تبدیل بازدید به نصب را در برنامه‌ی خود افزایش بدهند.

«بهبود فرایند ایجاد برنامه» در پیشخان توسعه‌دهندگان از دیگر به‌روزرسانی‌های آینده‌ی بازار خواهد بود. تکلّو می‌گوید این بهبود با در نظر گرفتن بازخوردهای توسعه‌دهندگان صورت گرفته و فرایند ایجاد برنامه در پیشخان به‌زودی دچار تغییراتی خواهد شد. به‌گفته‌ی تکلّو، این اصلاحات با هدف بهبود تجربه‌ی کاربری صورت خواهد گرفت تا توسعه‌دهندگان فرایند ایجاد برنامه در پیشخان را بدون هرگونه ابهام و به‌آسانی طی کنند.

«ارائه‌ی آمار جدید» به توسعه‌دهندگان نیز در راستای بهبود و ارائه‌ی آمارهای مورد نیاز به توسعه‌دهندگان به‌زودی صورت خواهد گرفت. مدیر محصول تیم تجربه توسعه‌دهندگان بازار می‌گوید در راستای تحقق این هدف، به‌زودی آمار conversion بازدید به نصب صفحه‌ی برنامه و داده‌های دموگرافیک، مانند توزیع سن، جنسیت و موقعیت کاربران، دراختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌گیرد و آن‌ها با دیده‌بانی و ارزیابی پیوسته‌ی این داده‌‌ها می‌توانند تصمیم‌‌های دقیق‌تری برای ارتقاء محصول خود بگیرند. به‌ گفته‌ی تکلّو، هرچه توسعه‌دهندگان در سرویس بوف بیشتر مشارکت کرده و درخواست‌‌های بیشتری ثبت کنند، کمک بیشتری در بهبود خدمات به بازار می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات