گزارش سالانه کافه بازار: رشد تعداد تراکنش‌ها و افزایش درآمد توسعه‌دهنده‌ها به ۲۸۰ میلیارد تومان

دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۹
مطالعه 6 دقیقه
گزارش سالانه کافه بازار منتشر شد که در آن شاهد رشد تراکنش‌ها به عدد ۱۷۷ میلیون تراکنش و رشد تعداد نصب فعال به ۴۴ میلیون هستیم.
تبلیغات

گزارش صنعت برنامه‌ها و بازی‌های موبایل در ایران در سال ۹۹ که اندازه، رشد و روند‌های کافه بازار را نشان می‌دهد، تعداد نصب فعال را ۴۴ میلیون اعلام کرده است که نسبت به ۴۱ میلیون نصب فعال در سال ۱۳۹۸ رشد داشته است. جالب است بدانید که میزان نصب فعال کافه‌بازار در پاییز ۹۹ به ۴۵ میلیون نیز رسیده که کافه بازار این کاهش یک میلیون نصب فعال را طبیعی و نتیجه چند اتفاق می‌داند: «رفتار کاربران در نصب اپلیکیشن‌ها در طول زمان تغییر می‌کند و دلایل مختلفی دارد. برای مثال معمولا در پایان سال روند نصب‌ها کاهشی می‌شود. روند نصب بازی و برنامه در اسفندماه ۹۹ که در گزارش نیز قابل رؤیت است، این نکته را بیشتر نشان می‌دهد.» بر اساس توضیحات روابط عمومی بازار، در پایان سال ۹۹ مثبت ۴۴ میلیون نصب فعال داشته و این آمار در شش ماهی که گذشته (نیمه اول ۱۴۰۰)، از ۴۹ میلیون نصب فعال عبور کرده است.

طبق این گزارش تعداد توسعه‌دهندگان این فروشگاه به ۶۷ هزار نفر رسیده است و از سوی دیگر، کاربران بازار در طول یک سال ۱٫۶ میلیارد بار برنامه و بازی دانلود یا به‌روزرسانی کرده‌اند. بیش از ۲۸۰ میلیارد تومان درآمد نصیب توسعه‌دهنده‌های بازی و برنامه شده که در مقایسه با سال ۱۳۹۸، ۴۸ درصد افزایش داشته است.

بازار روبه رشد برای توسعه‌دهندگان

این گزارش به درآمد توسعه‌دهندگان در ۱۰ سال گذشته اشاره داشته است. طبق آمار این گزارش، از سال ۱۳۸۹ تا سال ۱۳۹۹ درآمد توسعه‌دهندگان بالای ۷۵۶ میلیارد تومان بوده و تعداد تراکنش‌ها در مدت‌زمانی برابر با ۱۱۷ میلیون تراکنش بوده است. همچنین در ۱۰ سال گذشته تعداد خریداران کافه‌ بازار برابر با ۱۵٫۷ میلیون خریدار بوده است.

اما به‌صورت مشخص درآمد توسعه‌دهندگان در سال گذشته ۲۸۰٫۵ میلیارد تومان بوده که ۲۰۳٫۷ میلیارد آن برای توسعه‌دهندگان برنامه و ۷۶٫۸ میلیارد آن برای توسعه‌دهندگان بازی بوده است. طبق توضیحات کافه‌ بازار، در سال ۹۹ درآمد توسعه‌دهندگان نسبت به سال قبل، ۴۸ درصد رشد داشته است. توسعه‌دهندگان تهرانی بیشترین سود را از کافه بازار برده‌اند. طبق گزارش کافه بازار، ۸۸ درصد درآمد کل توسعه‌دهندگان در اختیار توسعه‌دهندگان استان تهران است. بعد از تهران خراسان رضوی با ۵ درصد سهم در جایگاه دوم قرار دارد و سایر استان‌ها در مجموع ۷ درصد درآمد را از کافه بازار دارند.

درآمد توسعه‌دهندگان کافه بازار

توزیع درآمد توسعه‌دهندگان بازی در کشور هم در این گزارش مشخص شده که طبق آن، ۸۴ درصد درآمد توسعه‌دهندگان بازی در اختیار توسعه‌دهندگان استان تهران است. گیلان با ۶ درصد جایگاه دوم و استان خراسان رضوی با ۲ درصد در جایگاه سوم قرار دارد.

طبق ادعای کافه بازار، از طرفی دیگر سال ۹۹ را می‌توان سال رشد تعداد تراکنش‌ درصنعت محصول‌های دیجیتال نامید؛ چرا که از کل ۱۱۷ میلیون تراکنش موفق انجام شده در طول عمر بازار، ۲۷٫۱ میلیون تراکنش در سال ۹۹ انجام شده است. براساس اعلام کافه بازار، این تعداد تراکنش توسط ۳٫۷۳ میلیون خریدار صورت گرفته که ۱۳ درصد رشد تعداد نسبت به سال ۱۳۹۸ داشته است.

تعداد تراکنش‌های بازار

در این بین بیش از نیمی از خریداران از ۳ استان تهران، آذربایجان غربی و خراسان رضوی هستند. در کنار آن ۳۲ درصد خریداران محتوای دیجیتال در استان تهران زندگی می‌کنند و خراسان شمالی کمترین خرید محتوای دیجیتال بوده است.

عاشقان اینستاگرام و بازی

جستجو، یکی از مهم‌ترین بخش‌ها برای پیدا کردن برنامه یا بازی‌های دلخواه در کافه بازار است. در گزارش کافه بازار آمده که لگوریتم‌های جستجو بهبود یافته تا نتایج بهتری به کاربر نمایش داده شود. تعداد جستجو در بازار در سال ۱۳۹۹ برابر با ۲٫۸ میلیارد بار بوده است. همچنین بیشترین جستجوی یک عبارت و برند در سال گذشته اینستاگرام و بازی بوده است. (۱۵)

البته برخی از کسب‌وکارها از کارکرد این بخش ناراضی هستند و ادعا می‌کنند که کافه‌ بازار تبلیغات در بخش جستجو را به نفع سرویس‌های خود سفارشی کرده است که البته این ادعا همیشه توسط کافه‌بازار رد شده است.

تعداد سرچ ماهانه بازار

فروشندگان فعال برنامه و بازی

سال ۹۹ در بازار ۳۰ هزار برنامه‌ی فروشنده‌ فعال بوده‌اند. از این تعداد ۳ هزار و ۳۰۰ برنامه فروشنده، جدید هستند. از طرف دیگر ۲۲ هزار برنامه علاوه بر سال ۱۳۹۹ در سال ۱۳۹۸ نیز فروشنده بوده و محتوای دیجیتال فروخته‌اند. طبق اعلام کافه بازار، تعداد برنامه که در سال ۹۸ فروش داشته‌اند و در سال ۱۳۹۹ دیگر فروش نداشتند، ۸ هزار برنامه بوده که نسبت به سال‌های قبل ریزش کمتری ثبت شده است.

برنامه های غیر فعال شده بازار

در سال ۱۳۹۹ بیشترین برنامه‌های رایگان در دسته‌های آب‌وهوا، رفت‌وآمد و خرید بوده‌اند. همچنین در دسته‌ی آموزش و دسته پزشکی بیشترین روش فروش محتوای دیجیتال از روش درون برنامه‌ای بوده است. (۱۸) طبق گزارش کافه بازار، بیشترین خریداران محتوای دیجیتال برنامه در تهران، خراسان رضوی و اصفهان هستند.

آمار نوع برنامه های بازار

همچنین در سال ۹۹، ۶ هزار و ۷۰۰ بازی فروشنده در بازار فعال بوده‌اند و از این تعداد هزار و ۷۳۰ بازی فروشنده بوده و محتوای دیجیتال فروخته‌اند. بازار گفته است ۳ هزار بازی که در سال ۹۸ فروش داشته‌اند، در سال ۱۳۹۹ فروش نداشته‌اند. البته بازار تأکید کرده که این تعداد ریزش نسبت به سایر سال‌ها کمتر بوده است.

سهم فروش این بازی‌ها هم جالب است. به شکل قابل پیش‌بینی، بازی‌های رایگان سهم بزرگی از کل بازی‌های بازار دارند. بازی‌های فروشنده اغلب از روش پرداخت درون‌برنامه‌ای برای درآمد استفاده می‌کنند؛ البته در دسته‌ی بازی‌های اکشن، روش فروش برنامه نسبت به سایر روش‌ها بیشتر استفاده شده است. همچنین بیشترین بازی‌های رایگان در دسته‌های امتیازی، معمایی و شبیه‌سازی هستند و در درسته‌های کلمات و دانستنی‌ها، ورزشی و اکشن برنامه‌ها بیشتر غیر رایگان هستند. به شکل کلی در سال گذشته، ۸۳ درصد از کسانی که به پرداخت درون‌برنامه‌ای یا خرید بازی‌های پولی اقدام کردند، تنها برای یک بازی فروشنده پرداخت داشتند و ۱۰ درصد آن‌ها برای ۲ بازی هزینه کرده‌اند. فراوانی کسانی که برای بیش از ۲ بازی در سال ۹۹ هزینه کرده‌اند، به زیر ۳ درصد می‌رسد. همچنین این آمار نشان می‌دهد کاربران تمایل دارند بیشتر برای بازی‌های رانندگی و تفننی هزینه کنند.

انواع بازی ها بازار

بیشترین خریداران بازی از سه استان تهران، خراسان رضوی و آذربایجان غربی هستند. اصفهان، البرز و گیلان در جایگاه سوم تا چهارم خریداران در بازی قرار دارند و ۵۰ درصد از خرید بازی، در دو استان تهران و خراسان رضوی صورت می‌گیرد.

برنامه‌های پرنصب

در انتهای سال ۱۳۹۹ دسته‌های ابزارها، شبکه‌های اجتماعی، عکاس و موسیقی، بیشترین تعداد نصب فعال را داشته‌اند. دسته‌های کودک، ورزشی، آب‌وهوا کمترین نصب را به خود اختصاص داده‌اند؛ البته بر اساس توضیحات بازار، این سه دسته نسبت به سال پیش رشد داشته‌اند. کاربران بازار در سال گذشته بیش از یک میلیارد نصب و به‌روزرسانی داشته‌اند. از یک میلیارد نصب و به‌روزرسانی، ۷۰۰ میلیون آن برای نصب است. همچنین درصد قابل توجهی از این نصب‌ها، مربوط به دسته‌های ابزارها و شبکه‌های اجتماعی بوده است.

انواع اپلیکیشن های بازار
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات