سرقت تجهیزات مخابرات به ۱۸ میلیارد تومان رسید

دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۶
مطالعه 4 دقیقه
مدیر مخابرات منطقه تهران اعلام کرد که سرقت تجهیزات مخابراتی، تنها در تهران در سال گذشته، بین ۱۷ تا ۱۸ میلیارد تومان به این شرکت ضرر رسانده است.
تبلیغات

به گزارش زومیت، سرقت تجهیزات مخابراتی از جمله اتفاق‌هایی است که در کنار زیان‌های مختلف مخابرات، این شرکت را دچار مشکل کرده است. علی ملک جعفریان، مدیرمخابرات منطقه تهران امروز ۱۷ آبان در یک نشست خبری اعلام کرد که این سرقت‌ها همچنان ادامه دارد تا جایی که سال گذشته بین ۱۷ تا ۱۸ میلیارد تومان به مخابرات ضرر زده است. جعفریان گفت: «برای جلوگیری از این اتفاق جلسه‌های خوبی با نیروی انتظامی داشتیم و یک شعبه قضایی خاص برای بحث‌های مخابراتی وجود دارد؛ اما با همه این‌ کارها همچنان تجهیزات مخابراتی به سرقت می‌رود.»

قول دولت جدید برای افزایش تعرفه‌های مخابرات

یکی از بحث‌هایی که مخابرات بعد از تغییر دولت به‌شدت دنبال آن است، تغییر در تعرفه مخابرات است. چندی پیش مدیرعامل مخابرات در گفت‌وگو با زومیت اعلام کرد که تغییر تعرفه تنها مربوط به بخش نگه‌داری خط خواهد بود و تعرفه مکالمات تغییری نخواهد کرد. در ادامه این اظهارات، جعفریان هم اعلام کرد که مخابرات در راستای اصلاح تعرفه‌های مخابراتی، حذف حق اشتراک و دریافت هزینه ثابت حدود ۲۶ تا ۳۰ هزار تومان برای نگه‌داری شبکه پیشنهاد داده است.

این پیشنهاد مبنی بر دریافت هزینه نگه‌داری شبکه از کاربران است؛ به این معنی که پیشنهاد شده هزینه حدود ۲۶ تا ۳۰ هزار تومان که مطابق با فرمول شورای رقابت محاسبه می‌شود، از کاربران دریافت شود. از سوی دیگر، کاربران تا سقف این مبلغ می‌توانند در شبکه داخلی مکالمه داشته باشند و مبلغ اضافه بر این در قبض مشترکان محاسبه می‌شود.‌

جعفریان تأکید کرد که وزارت ارتباطات در دولت جدید قول مساعد برای حل مشکل و اصلاح تعرفه‌های مخابراتی داده و ابراز امیدواری کرد که با یک عدد منطقی شاهد افزایش هزینه‌های نگه‌داری شبکه باشیم.

 علی ملک جعفریان، مدیر مخابرات منطقه تهران

در ادامه ملک‌جعفریان، متوسط درآمد از هر مشترک خط ثابت در تهران را ۸۵۰۰ تومان عنوان کرد و گفت: «با توجه به هزینه بالای نگه‌داری هر خط در صورتی که بدهی یک مشترک در دو دوره پرداخت نشود، خط او قطع خواهد شد. همچنین در صورتی که مشترکی بیش از ۸۰ هزار تومان قبض پرداخت نشده داشته باشد، ارتباط او مطابق با سازمان تنظیم مقررات حذف می‌شود.»

طبق آماری که ملک جعفریان در این نشست خبری داد، هم‌اکنون در تهران ۲ میلیون و ۳۰۰هزار مشترک پهنای باند وجود دارد که یک میلیون و ۱۰۰ هزار مشترک، شرکت‌های FCP از فضای مخابراتی استفاده می‌کنند.

رقیب جدید برای مخابرات؟

چندی پیش زومیت در پرونده‌ای ویژه برای وضعیت نابسامان اینترنت در کشور، با مدیرعامل ایرانیان‌نت، مجری اجرای پروژه اپراتور چهارم یا همان رساندن فیبرنوری به منازل گفت‌وگویی انجام داد. در این مصاحبه مدیرعامل ایرانیان نت تأکید کرد که این شرکت از بخش ارائه سرویس به کاربر نهایی دست کشیده و وارد حوزه شبکه‌سازی شده است. این اپراتور قرار است با کشیدن فیبرنوری در نقاط مختلف و استفاده از فیبرنوری زیرساخت، به شرکت‌‌ها سرویس‌دهی کند؛ به این صورت که ساخت شبکه و فیبرکشی با ایرانیان‌نت و نصب تجهیزات بردن خط تا منزل کاربران برعهده شرکت‌های اینترنتی یا سیار باشد. با توضیحات مدیرعامل اپراتور چهارم می‌توان فهمید که درصورت موفقیت این برنامه، ایرانیان نت می‌تواند به رقیبی برای مخابرات تبدیل شود.

ملک جعفریان در پاسخ به زومیت در مورد اینکه آیا اپراتور چهارم می‌تواند رقیب آن‌ها در شبکه‌سازی باشد یا خیر گفت:

ما هم علاقه داریم FTTH را توسعه بدهیم چون سرعتی که می‌توانیم روی آن ارائه کنیم چند برابر سرعت اینترنت فعلی است. در تهران حدود ۶۰-۷۰ هزار کیلومتر زیرساخت فیبرنوری را توسعه داده‌ایم و مردم در تهران حدود ۸۰ هزار پورت اینترنت روی فیبر در خانه‌های خود دارند. تعرفه‌ها و هزینه مودم‌ها شاید در این تکنولوژی بالا باشد؛ اما منطقه‌ای از مخابرات که امکان ارائه این سرویس را دارند مردم خود استقبال کرده‌اند.

براساس ادعای او فیبرکشی در کشور پروژه‌ای سخت و تعرفه آن پرهزینه است؛ بنابراین یکی از مشکلات پروژه ایرانیان‌نت، فیبرکشی است. مدیر مخابرات منطقه تهران تأکید کرد اگر اپراتور چهارم هم بتواند وارد این شبکه‌سازی براساس فیبر شود آن‌ها، این شرکت را رقیبی خواهند دید که باعث هم‌افزایی و پیشرفت‌شان می‌شود. به باور ملک جعفریان، رقیب برای آن‌ها خوب است و مردم هم نفع آن را می‌برند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات