مدیرعامل مخابرات: تعرفه نگهداری از خطوط تلفن ثابت تغییر خواهد کرد

سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
مدیرعامل شرکت مخابرات در گفت‌وگو با زومیت اعلام می‌کند بعد از جلب نظر شورای رقابت، منتظر تأیید رگولاتوری هستند تا بعد ۱۲سال تعرفه نگه‌داری از خطوط تلفن ثابت تغییر کند. او تأکید می‌کند قرار نیست تعرفه مکالمات ثابت تغییر کند.
تبلیغات

به گزارش زومیت، سال‌ها است که تعرفه‌های ارتباطی (ثابت و سیار) در کشور با وجود تورم بالا و مشکلات اقتصادی که افزایش تعرفه دربخش‌های آب، برق، گاز و .... به همراه داشته، بدون تغییر باقی مانده است. بزرگ‌ترین منتقد ثابت ماندن تعرفه‌ها در چندسال اخیر مخابرات بوده که بیشترین سهم را چه در بازار تلفن ثابت چه در بازار اینترنت ثابت داشته است.

شرکت مخابرات که پاییز سال گذشته برخی از اعضای هیات مدیره آن تغییر کرد، در سال ۹۹ تمام تلاش خود برای تغییر یا به اصلاح این مدیران اصلاح تعرفه مخابراتی به کار بست؛ اما جواب وزارت ارتباطات دولت دوازدهم مانند دولت پیش از آن همیشه منفی بود. محمدجوادآذری جهرمی باور داشت که مخابرات و دیگر شرکت‌های ارتباطی باید خدمات نوین ارائه و از طرف دیگر سرمایه وارد این حوزه کنند تا او اجازه تغییر در تعرفه‌های ارتباطی را دهد. حالا به باور مدیرعامل شرکت مخابرات ایران همین ثابت‌ماندن تعرفه‌ها زیان‌های زیادی به این شرکت زده است.

درنهایت بعد از بحث‌های فراوان بین مخابرات وزارت ارتباطات، از اواخر سال گذشته جلسه‌های سه جانبه‌ای بین مخابرات، رگولاتوری وشورای رقابت برای حل موضوع تغییر تعرفه‌های مخابرات برگزار شد که در نهایت شورای رقابت یکی از فرمول‌ها مخابرات برای تغییر تعرفه در بخش نگه‌داری خطوط ثابت را قبول کرده؛ اما در این خصوص رگولاتوری همچنان در حال بررسی و مطالعه است.

مدیرعامل مخابرات: به‌دلایلی اجازه ندادند از ۱۲ سال پیش تعرفه‌های شرکت مخابرات مانند شرکت‌های دیگر تغییر کند

مجید سلطانی در گفت‌و‌گو با زومیت در مورد تغییر تعرفه در بخش تلفن ثابت گفت: «مکالمه در خطوط ثابت به ازای هر دقیقه تعرفه‌گذاری می‌شود. در ۱۲ سال گذشته این رقم ۴۵ ریال بوده و تغییری نکرده است. به دلایل مختلف در این ۱۲ سال نگذاشتند شرکت مخابرات مانند شرکت‌های دیگر با نرخ تورم بانک مرکزی پیش برود و تعرفه آن تغییر کند.»

او اعلام می‌کند که درآمد سالیانه مخابرات از ۱۲ سال پیش که خصوصی شده روی عدد ۲ هزار میلیارد تومان ثابت مانده و گاهی روند کاهشی هم داشته است. براساس توضیحات او، در بخش تلفن سیار و شبکه‌هایی که فعال می‌شوند نیز ریزش روی خطوط ثابت وجود داشته است. سلطانی در این مورد به زومیت توضیح می‌دهد: «زمانی که دو منحنی مربوط به ۱۲ سال قبل و الان را باهم مقایسه می‌کنیم جایی منحنی هزینه از درآمد بالا می‌زند و از آن به بعد ثابت می‌شود و در بخش هزینه توسعه و نگه‌داری تلفن وارد زیان می‌شویم. این اتفاقی است که الان برای شرکت مخابرات رخ داده است.»

حل مشکل مخابرات در شورای رقابت

آنطور که سلطانی بیان می‌کند آن‌ها در سال‌های گذشته بارها با رگولاتوری (سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی) جلسه و مذاکره داشته‌اند و در نهایت برای رفع این مشکل، پیرو مکاتباتی که در دوره‌های قبلی با سازمان تنظیم مقررات انجام شده، سازمان تنظیم به‌دلیل تعداد بالای ۲۸ میلیون مشترک مخابرات، اعلام کرد این شرکت باید مشکل را به شورای رقابت ببرد. سلطانی در این مورد گفت: «به همین دلیل مشکل را شورای رقابت دنبال کردیم. هزینه‌های تمام شده وصورت‌های مالی را تنظیم کردیم و به کارشناسان شورای رقابت دادیم. یک سال تجزیه و تحلیل کردند تا در نهایت پذیرفتند مخابرات باید هزینه نگه‌داری خط تلفن را در تعرفه خود لحاظ کند، چه این خط کارکرد داشته باشد چه نداشته باشد.»

به گفته او، لایه کارشناسی شورای رقابت فرمول پیشنهادی شرکت مخابرات را برای تغییر نرخ تعرفه در بخش نگه‌داری پذیرفته‌اند و خرداد ۱۴۰۰ این مسئله هم در قالب مصوبه به وزارت ارتباطات، سازمان تنظیم و مخابرات ابلاغ شده است. او تأکید می‌کند که در این فرمول نرخ تعرفه خطوط تلفن افزایشی ندارد و مبلغ آن هنوز ۴۵ ریال است و مدل پیشنهادی در نظر گرفتن حداقل هزینه نگه‌داری از خط تلفن است.

هزینه نگه‌داری از خطوط چقدر تغییر می‌کند؟

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران توضیح می‌دهد که بر اساس صورت‌های مالی و استانداردهای ITU، نگه‌داری خط تلفن چیزی بین ۲۳ تا ۲۵ هزار تومان در ماه است اما در مذاکرات با سازمان تنظیم مقررات هنوز به تفاهم نهایی نرسیده و احتمال دارد که نتیجه زیر این عدد باشد.

او در پاسخ به این سؤال زومیت که اگر رگولاتوری هم با این فرمول موافقت کند چه میزان سود برای این شرکت به همراه دارد گفت: «ما قصد نداریم وارد مرحله سوددهی شویم، در حقیقت با این کار فقط زیان ما جبران می‌شود. فلسفه شورای رقابت نیز همین بود که ما باید زیان مخابرات را پوشش بدهیم. همین برای ما کافی است و در این مرحله انتظاری بیش از این نداریم.»

مدیرعامل مخابرات: افزایش تعرفه‌ها تنها زیان ما را جبران می‌کند و سوددهی ندارد

طبق اظهارات سلطانی، شورای رقابت در مجمع صاحبان سهام مصوب کرده و به سازمان تنظیم مقررات نیز اعلام شده که بخشی از درآمدها باید در روند توسعه شبکه مورد استفاده قرار بگیرد. او در این مورد توضیح داد:

بهینه‌سازی زیرساخت، نه‌تنها در صوت بلکه باید در دیتا نیز انجام شود. در شبکه لایه‌هایی مانند دیتا، دسترسی و ارتباط داریم. اگر در استان لایه دسترسی را تقویت کنیم اما لایه انتقال را توسعه ندهیم مانند این است که گره‌ای را در شبکه ایجاد کرده‌ایم؛ بنابراین زمانی که از ارتقا کیفیت مطلوب صحبت می‌کنیم، باید در تمام لایه‌های شبکه این اتفاق بیفتد و توسعه به معنای کامل رخ دهد تا شاهد ارائه خدمات مطلوب به مردم در بحث صوت و دیتا باشیم.

سلطانی در پاسخ سؤال دیگر زومیت درخصوص رقم مورد نیاز مخابرات برای نوسازی و توسعه شبکه گفت: «عددی که برای توسعه نیاز داریم عدد بزرگی است. اگر توسعه تدریجی باشد و نگاه غیر تحولی داشته باشیم، با تعرفه کنونی و همکاری سهام‌داران شدنی است؛ اما توسعه تحولی نیاز به عدد بزرگی دارد. از سال ۸۹ تا ۹۹ که شرکت مخابرات به بخش خصوصی واگذار شده، ۴۵ هزار میلیارد تومان دربخش سیار و ثابت سرمایه‌گذاری و توسعه داده شده است.» سلطانی ادامه داد:

حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان بابت مالیات و قرارداد با شرکت دولتی زیرساخت و سود سهام به دولت داده شده است. ۲۰ درصد سهام دولت، ۲۰ درصد سهام عدالت و ما سود را سالیانه تقدیم می‌کنیم؛ اما این شرکت با این وضعیتی که در دریافت تعرفه داشته سعی کرده رشد توسعه را تا جایی که می‌تواند بالا نگه دارد.

مدیرعامل مخابرات: پیشنهاد ما، هزینه ۲۵ هزار تومان ماهانه به ازای نگه‌داری خطوط تلفن است

به گفته او از سال ۸۹ تا ۹۹ سیر توسعه شرکت مخابرات عموما صعودی بوده است. در برخی مواقع در سال‌های گذر از ۹۲ به ۹۳ و ۹۴ به ۹۵ افول را تجربه کرده، اما عمدتاً میانگین منحنی سرمایه‌گذاری و توسعه در شرکت مخابرات عدد مناسبی بوده است.

تأثیر تغییر تعرفه‌های مخابرات روی کاربران

طبق گفته‌های مدیرعامل مخابرات، آن‌ها در چند سال آینده قصد دارند به‌طور میانگین حدود سالی ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کنند و این در حالی‌ است که نرخ بازگشت سرمایه در این صنعت اصلاً برای سرمایه‌گذار جذابیت ندارد و سرمایه‌گذاران داخلی و حتی خارجی تمایلی به این مسئله ندارند. بنا بر اظهارات او، نرخ تسهیلات گران نیز مزید بر علت است. او تأکید می‌کند: «اگر بخواهیم به مسئله توسعه جهشی ICT در کشور فکر و عمل کنیم باید مسئولان، دولت و مجلس تمام‌قد پای کار بیایند و راه‌حل اساسی برای برون‌رفت از این مشکل پیدا کنند.»

اما تغییرات اگر با موافقت رگولاتوری هم همراه شود، تغییر تعرفه‌ها چه تأثیری روی کاربران خواهد داشت؛ سلطانی در این زمینه به زومیت گفت: «مدلی که پیشنهاد کرده‌ایم به مردم فشاری نمی‌آورد. عددی که با کمک صورت‌های مالی محاسبه کردیم در ماه ۲۵ هزار تومان است. در مخابرات و سازمان تنظیم روی این موضوع کار نشده و هنوز هزینه‌ها اعلام نشده است.» سلطانی می‌گوید میانگین هزینه نگه‌داری از خطوط در کل کشور ماهیانه ۶ هزار تومان است که باید به ۲۵ هزار تومان برسد:

مدیران و سازمان تنظیم مقررات روی عدد نهایی کار می‌کنند تا مدلی بیرون بیاید که مشوق مردم باشد و در سبد خانوار اثری نداشته باشد. برای رسیدن به این هدف مکالمه مردم در داخل شبکه تا رقم نگه‌داری ماهانه خط‌شان رایگان محاسبه خواهد شد. حق نگه‌داری در قبض ثبت می‌شود اما هر عددی که گرفته شود، مکالمات داخل شبکه با خط تلفن تا آن عدد رایگان خواهد بود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات