ساترا: روبیکا مقررات کشور را نقض کرده است

سه‌شنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
مطالعه 2 دقیقه
ساترا می‌گوید پرونده تضییع حقوق کاربران در روبیکا از سال ۹۹ آغاز و مجوز سرویس صوت و تصویر آن لغو شده است؛ اما این اپلیکیشن همچنان به تخلفات گسترده ادامه می‌دهد.
تبلیغات

سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) به ماجرای ساخت اکانت افراد در روبیکا بدون اطلاع آن‌ها واکنش نشان داد. این سازمان که مسئول انتشار صوت و تصویر در فضای مجازی است، در بهمن‌ماه سال گذشته نیز در مورد تخلفات گسترده روبیکا هشدار داده بود.

معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا در توییتی به برخی تخلفات روبیکا همچون تخلفات ترافیکی و درآمدهای غیر قانونی، فعالیت بدون مجوز، نقض قوانین رقابت و استفاده غیر مجاز از اطلاعات شخصی کاربران اشاره کرد و نوشت:

از بهمن‌ماه ۹۹ پیگیری پرونده تضییع حقوق کاربران در روبیکا را آغاز کردیم و با طیف وسیعی از تخلفات رو‌به‌رو شده‌ایم. تخلفات ترافیکی و درآمدهای غیر قانونی، فعالیت بدون مجوز، نقض قوانین رقابت، گزارش‌های اخیر مبنی بر استفاده غیر مجاز از اطلاعات شخصی کاربران و... ضرورت اصلاح را بیش از پیش روشن می‌کند.

طبق گفته‌ی علی سعد، مجوز سرویس صورت و تصویر سوپر اپلیکیشن روبیکا در سال ۹۹ باطل و از پخش تبلیغات بازرگانی آن در رسانه ملی جلوگیری شد. ساترا پس از اعلام این خبر در بهمن‌ماه، تخلفات ترافیکی روبیکا را با وزارت ارتباطات پیگیری کرد و پرونده احقاق حقوق کاربران را به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس برد. این شکایت که درمورد نماوا، فیلیمو و روبیکا بود، منجر به حذف محاسبه غیر قانونی پهنای باند در این پلتفرم‌ها شد؛ اما «به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها» همچنان شاهد تداوم فعالیت‌های متخلفانه در این پلتفرم هستیم.

با اینکه خبر لغو مجوز روبیکا در رسانه‌ها بازنشر می‌شود؛ مجوز سرویس صوت و تصویر روبیکا در سال ۹۹ لغو شده و اتفاق جدیدی در این حوزه نیفتاده است. بخش‌های دیگر این سوپراپلیکیشن به‌جز صوت و تصویر نیز در حوزه مجوزدهی ساترا نیست.

علی سعد با اشاره به حمایت از سرویس‌های داخلی، در مورد روبیکا نوشت:

با وجود اینکه ساترا «اولین و تنها» نهاد اقدام‌کننده علیه تخلفات روبیکا بود ولی خودش را به حمایت تمام‌قد از «سرویس داخلی قانونمند» متعهد می‌داند؛ روشن است حمایت از پلتفرم داخلی به معنای فعالیت در شرایط برابر و در چارچوب مقررات کشور است که در مورد روبیکا این مسئله نقض شده است. ساترا تخلفات روبیکا را تا اصلاح نهایی و فعالیت قانونمند ادامه خواهد داد.

روبیکا در واکنش به ساخت صفحات جعلی برای افراد در بخش «روبینو» این اپلیکیشن، اعلام کرد که صفحات اشخاص در اینستاگرام عمومی است و همه به آن دسترسی دارند؛ درنتیجه هر فردی می‌تواند به ساختن صفحات اقدام کرده باشد. روبیکا درنهایت به افرادی که خواستار حذف صفحه به نام خود در این اپلیکیشن هستند، اعلام کرده است که نمی‌توان بدون کسب اجازه از مالک این صفحات، آن‌ها را حذف کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات