دستورالعمل مالیات بر درآمد اینفلوئنسرها ابلاغ شد

دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵
مطالعه 2 دقیقه
با تصمیم نمایندگان مجلس در قانون بودجه، اینفلوئنسرهایی که دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده هستند، از امسال باید مالیات حاصل از تبلیغات خود را پرداخت کنند.
تبلیغات

با تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اسفندماه ۱۳۹۹، مقرر شد که درآمد کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده در رسانه‌های کاربرمحور (مانند اینستاگرام و تلگرام) از محل تبلیغات از سال ۱۴۰۰ مشمول مالیات بر درآمد شود. این لایحه به‌تازگی توسط وزیر اقتصاد و دارایی ابلاغ شد و حالا سازمان امور مالیاتی مکلف است فهرست مودیان مالیاتی و خوداظهاری آن‌ها را در وب‌سایت خود منتشر کند.

طبق این دستورالعمل که توسط رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور ابلاغ شده است، اینفلوئنسرها باید به‌ ازای تبلیغات محصولات مختلف در صفحه‌ی شبکه‌های مجاز خود، مالیات پرداخت کنند و به همین جهت، ملزم به ثبت‌ نام و خوداظهاری در نظام مالیاتی کشور از طریق درگاه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی هستند.

محمدحسین حسین‌زاده بحرینی، نماینده مشهد که این بند را در قانون بودجه ۱۴۰۰ پیشنهاد داد، اعلام کرد که این پایه اخذ مالیاتی جدید می‌تواند عدالت مالیاتی ایجاد کند. بحرینی همچنین تأکید کرد که تبلیغات در رسانه‌هایی انجام می‌شود که کاربرمحور است؛ یعنی به ‌دلیل مخاطبان زیاد، تبلیغات در این کانال‌ها بسیار باارزش و در کانال‌های دارای مخاطبان نجومی، بسیار گران‌قیمت است؛ در نتیجه صاحب آن درآمد غیر متعارف و نجومی کسب می‌کند.

طبق ماده ۶ دستورالعمل مذکور، اگر مابه‌ازای ارائه خدمات تبلیغاتی در صفحه‌های شخصی در رسانه‌های کاربر محور برای دیگران، تحصیل یا تملک کالا یا دریافت خدمت باشد، ارزش منصفانه مابه‌ازای دریافتی درآمد محسوب خواهد شد و مشمول مالیات خواهد بود.

سازمان امور مالیاتی کشور طبق این دستوالعمل ملزم شده است تا با استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی خود و اطلاعات واصله از سایر دستگاه‌ها، اینفلوئنسرها را شناسایی کند و در منظر عمومی قرار بدهد. همچنین طبق ماده ۹۷ قانون بر اساس خوداظهاری، این سازمان باید با استفاده از اطلاعات واصله، تحقیقات میدانی و بررسی تراکنش‌های بانکی به تشخیص، مطالبه و وصول مالیات اشخاص موضوع این دستورالعمل با رعایت قوانین و مقررات موضوعه و حسب مورد اعمال معافیت و نرخ صفر مالیاتی اقدام کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات