اینفلوئنسرهای فضای مجازی از سال ۱۴۰۰ باید مالیات پرداخت کنند

چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
با مصوبه‌ی مجلس، کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده در پلتفرم‌هایی همچون اینستاگرام و تلگرام مشمول پرداخت مالیات بر درآمد خواهند بود.
تبلیغات

نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیروز، ۵ اسفند ۱۳۹۹، لایحه‌ای تصویب کردند که به‌ موجب آن، درآمدهای کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده در رسانه‌های کاربرمحور (مانند اینستاگرام و تلگرام) از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود.

به گزارش خانه ملت، سازمان امور مالیاتی مکلف است ظرف دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این بند از تبصره ۶ لایحه‌ی مورد نظر، دستورالعمل اجرایی مربوط به اخذ مالیات از درآمدهای کاربران حرفه‌ای رسانه‌های کاربرمحور از محل تبلیغات را تهیه کنند و به تأیید وزیر اقتصاد و امور دارایی برساند. سازمان امور مالیاتی هم باید لیست مؤدیان مالیاتی و خوداظهاری تهیه‌شده توسط آن‌ها را تهیه کند و در وب‌سایت سازمان در منظر عموم قرار بدهد.

محمدحسین حسین‌زاده بحرینی، نماینده مشهد که در مرکز پژوهش‌های مجلس فعال است و پیشنهاددهنده‌ی این بند الحاقی بود، در مورد آن اظهار کرد:

در حال‌ حاضر بخشی از کسب‌وکارها در فضای واقعی و حقیقی انجام نمی‌شود بلکه فضای مجازی و نت فرصت خوبی است برای توسعه‌ی دولت الکترونیک و کسب‌وکارهای مجازی و به‌طور حتم باید شکل سالم آن را تشویق کنیم و مشوق‌هایی در نظر بگیریم.

به‌ گفته‌ی حسین‌زاده بحرینی، در فضای مجازی برخی از کسب‌و‌کارها شکل خاصی پیدا کرده‌اند؛ برای مثال تعداد کاربران برخی کانال‌ها در اینستاگرام و سایر شبکه‌های مجازی، نجومی است و به چند صد هزار نفر می‌رسد. وی افزود: «... در اصطلاح به این افراد اینفلوئنسر می‌گویند و شاخه‌های مختلفی ایجاد می‌کنند و از جمله کارهایی که در این کانال‌ها انجام می‌شود، تبلیغات است.»

حسین‌زاده بحرینی تأکید می‌کند که تبلیغات در رسانه‌ای انجام می‌شود که کاربرمحور است؛ یعنی به ‌دلیل مخاطبان زیاد، تبلیغات در این کانال‌ها بسیار باارزش و در کانال‌های دارای مخاطبان نجومی، بسیار گران‌قیمت است؛ در نتیجه صاحب آن درآمد غیر متعارف و نجومی کسب می‌کند.

به  گزارش خانه ملت، منظور از رسانه‌های کاربرمحور، کانال‌های اینستاگرام، تلگرام و موارد مشابه است که اگر بیشتر از ۵۰۰ هزار کاربر داشته باشند، مشمول مالیات می‌شوند و این حکم شامل کسب‌و‌کارهای کوچک نمی‌شود که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند. این درحالی است که تلگرام، سال‌ها است در ایران فیلتر شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات