انجمن موبایل: عدم ثبت سفارش برخی برندها، بازار موبایل را دچار تلاطم کرده است

شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
انجمن واردکنندگان موبایل با انتشار بیانیه‌ای نسبت به آغاز تلاطم بازار به‌علت ممنوعیت واردات برخی مدل‌های برندهای پرتقاضا موبایل هشدار داد.
تبلیغات

حدود سه هفته پیش سازمان تنظیم مقررات مجوز واردات برخی گوشی‌های برندهای شیائومی و ریلمی و نوکیا را به‌دلیل عدم امکان تماس با سرشماره‌های اضطراری کشور ممنوع کرد. مدل گوشی‌هایی که تاکنون شامل محدودیت واردات شده‌اند را درادامه می‌بینید؛ هرچند، به‌مروز به مدل‌های این فهرست اضافه خواهد شد:

مدل گوشی های شیائومی، نوکیا و ریلمی که منع واردات شدند

حال انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی اتاق بازرگانی بیانیه‌ای در این مورد منتشر کرده و نسبت به آغاز تلاطم بازار موبایل هشدار داده است. درابتدای این نامه می‌خوانیم:

آنچه دوباره شاهدیم، آغاز تلاطم و برهم ریختگی نبض بازار موبایل به علت عدم صدور مجوز ترخیص یا اصلاح ثبت سفارش برخی از مدل‌های پرطرفدار برندهای پر تقاضای بازار از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به دلیل متفاوت بودن روش تماس آن‌ها با شماره‌های اضطراری ایران از جمله ۱۱۵- ۱۲۵و ۱۱۰ است.

انجمن موبایل از کمپانی‌های تولیدکننده موبایل از جمله شیائومی درخواست کرده تا در راستای مسئولیت اجتماعی خود و برای حفظ سلامت و امنیت مصرف‌کنندگان ایرانی در شرایط اضطرار، به‌روزرسانی نرم‌افزاری ویژه محصولات خود را جهت برقراری تماس‌های اضطراری در اسرع وقت عرضه کنند. این انجمن تأکید کرده:

این مشکل و راه‌حل رفع آن هیچ ارتباطی به تحریم‌های خصمانه آمریکا علیه ایران ندارد و تنها به جهت حفظ امنیت و سلامت مصرف‌کنندگان محصولات تولیدی برندها است. بدیهی است بهانه‌های مرتبط با تحریم‌ها و عدم ارائه و انجام راه‌حل مناسب در خصوص موارد مذکور، در آینده فعالیت این برندها در ایران تأثیرگذار خواهد بود.

انجمن موبایل با اشاره به اینکه بازرگانان ایرانی در شرایط تحریم، «با سختی فراوان و با استفاده از روش‌های دور زدن تحریم‌ها» توانسته‌اند نیاز مردم بالغ بر تأمین ۱۵ میلیون موبایل طی سال را برآورده کنند، اضافه می‌کند که این موضوع تأثیر زیادی در حفظ آرامش بازار موبایل داشته است. حال آنکه با تصمیم جدید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اکنون محموله‌های وارداتی بازرگانان در گمرک دپو شده.

انجمن واردکنندگان موبایل خاطرنشان می‌کند که دپوی محموله‌هایی که تقاضای زیادی برای آن‌ها وجود دارد درکنار اینکه موجودی فعلی این کالاها در بازار کاهش یافته، احتمالا موجب کمبود کالا در بازار و افزایش قیمت‌ها می‌شود. به همین سبب، انجمن راهکارهای خود برای حل مشکل را به شرح زیر اعلام کرده است:

از بازرگانان و واردکنندگان محترم تقاضا داریم به جهت اطلاع مصرف‌کنندگان در خصوص انتخاب گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه برندهای مذکور، با اطلاع‌رسانی همه‌جانبه در وب‌سایت‌ها و کلیه بسترهای ارتباطی خود و همچنین نصب برچسب روش صحیح شماره گیریِ سر شماره‌های اضطراری روی جعبه محصولات، آگاهی لازم و حق انتخاب در این خصوص را در اختیار  مصرف‌کنندگان قرار دهند. از ذینفعان دولتی، علی‌الخصوص وزارت ارتباطات و مسئول اجرایی آن یعنی سازمان تنظیم مقررات رادیویی درخواست داریم ضمن دریافت تعهد اطلاع‌رسانی مذکور در بند بالا و به جهت دادن حق انتخاب به مصرف‌کنندگان برای خرید این نوع کالاها که بعضاً به دلیل مشخصات فنی و قیمت‌­های مناسب مورد اقبال مصرف‌کننده ایرانی بوده است، با پذیرش ارائه مهلت ۳ ماهه به واردکنندگان موبایل به منظور ترخیص کالاهای دپو شده در گمرکات اجرایی کشور و همچنین کالاهای در راه ایشان موافقت نمایند.از کمیته راهبری طرح رجیستری که ذیل ریاست سازمان تنظیم مقررات قرار دارد تقاضا داریم به منظور رفع مشکل فوق، از اپراتورهای تلفن همراه درخواست کند تا راه حل مناسبی جهت انتقال تماس‌­های ضروری به مراکز پلیس ۱۱۰، آتش‌نشانی ۱۱۵ و اورژانس ۱۲۵ طراحی و ارائه کند. همچنین، این کمیته از سامانه همتا درخواست کند تا روش صحیح شماره‌­گیری با سرشماره‌­های مذکور را به دارندگان این گوشی‌­ها پیامک کند.

آیا شما خواننده زومیت طی دو هفته اخیر قصد خرید گوشی‌های پرطرفدار شیائومی را داشته‌اید؟ آیا در روزهای اخیر با افزایش قیمت‌ها مواجه شده‌اید؟ نظر خود را با ما و دیگر خوانندگان در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات