واردات گوشی‌های شیائومی در ایران سه برابر شده است

یک‌شنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
مقایسه‌ی آمار گوشی‌های وارداتی در خرداد ۱۴۰۰ با بازه‌ی زمانی مشابه سال پیش، حاکی از افزایش ۳٫۳ برابری واردات و افزایش ۳٫۷ برابری فروش گوشی‌های شیائومی در بازار ایران است.
تبلیغات

در بازه زمانی تیرماه ۹۹ تا خرداد ۱۴۰۰، حدود ۱۷٫۵ میلیون دستگاه گوشی تلفن همراه وارد و ۱۶٫۲ میلیون دستگاه در شبکه فعال شده است. بر اساس آمارهایی که انجمن واردکنندگان موبایل در اختیار زومیت گذاشته، در خردادماه سال جاری ۸۱۱ هزار دستگاه گوشی شیائومی وارد کشور شده و ۵۸۱ هزار دستگاه از همین برند فعال شده است؛ درحالی‌که این آمار در بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته به‌ ترتیب تنها برابر با ۲۴۵ هزار و ۱۵۵ هزار دستگاه بوده است.

سهم فروش برندهای موبایل در ایران

به‌صورت کلی، در سال ۹۹ حدود ۱۶ میلیون دستگاه تلفن‌ همراه وارد کشور شد که کمی بیشتر از واردات گوشی در سال ۱۳۹۸ بود. در سال ۹۸، بیشترین سهم بازار موبایل با ۵۶ درصد به سامسونگ تعلق داشت و پس از آن نوکیا با ۱۷ درصد، هواوی با ۹ درصد، شیائومی با ۷ درصد، اپل با ۵ درصد و آنر با ۳ درصد قرار داشتند.

سهم تعدادی واردات گوشی به تفکیک برند در سال ۹۹

سامسونگ همچنان حدود نیمی از بازار موبایل ایران را در سیطره‌ی خود دارد؛ اما به نظر می‌رسد تمایل خریداران ایرانی در حال تغییر به‌ سمت شیائومی است. در واقع طبق آماری که انجمن واردکنندگان موبایل اتاق بازرگانی ایران در اختیار زومیت قرار داده، طی بازه زمانی تیرماه ۹۹ تا خرداد ۱۴۰۰، تعداد ۸ میلیون و ۴۷ هزار دستگاه موبایل با برند سامسونگ در مقابل چهار میلیون و ۵۹۱ هزار دستگاه گوشی شیائومی وارد کشور شده است؛ این آمار، سهم ۴۶ درصدی سامسونگ در برابر سهم ۲۶ درصدی شیائومی را نشان می‌دهد.

واردات گوشی به‌ تفکیک برند در ۱۲ ماه گذشته

مقام سوم واردات برندهای تلفن همراه به کشور به نوکیا با ۲ میلیون و ۲۶۷ هزار دستگاه می‌رسد؛ پس از نوکیا، هواوی با ۸۵۰ هزار دستگاه سهم ۵ درصدی، اپل با ۶۳۱ هزار دستگاه سهم ۴ درصدی و آنر با واردات ۲۰۸ هزار دستگاه سهم یک درصدی از واردات گوشی به کشور را دارند.

مقایسه واردات و خرید برندهای گوشی موبایل

سامسونگ

گوشی‌های سامسونگ با واردات ۸ میلیونی و فعال‌سازی ۷٫۷۶ میلیونی، با اختلاف محبوب‌ترین گوشی‌های بازار موبایل ایران هستند. با نگاه نزدیک‌تر به نمودارهای زیر، می‌توان متوجه روند صعودی آمار واردات و فعال‌سازی گوشی‌های سامسونگ شد؛  اما همان‌طور که در ادامه خواهیم دید، این افزایش به‌ اندازه و وضوح رشد گوشی‌های شیائومی نیست.

واردات (چپ)، فعال‌سازی (راست) و ارزش (خطوط قرمز) گوشی‌های سامسونگ در ۱۲ ماه گذشته

شیائومی

با نگاهی به نمودارهای آماری واردات و خرید، افزایش استقبال ایرانیان از گوشی‌های شیائومی به‌وضوح مشخص است:

واردات (چپ)، فعال‌سازی (راست) و ارزش (خطوط قرمز) گوشی‌های شیائومی در ۱۲ ماه گذشته

سهم ارزشی گوشی‌های شیائومی در بازار ایران در خرداد ۱۴۰۰ برای اولین بار از سامسونگ بیشتر شده است

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، فروش و فعال‌سازی گوشی‌های شیائومی در خردادماه سال جاری رشد درخور توجهی تجربه کرده است. سهم شیائومی از بازار گوشی ایران همواره حدود نیمی از سهم سامسونگ بوده، اما ماه گذشته ۸۱۱ هزار دستگاه گوشی شیائومی وارد بازار ایران شده است که با آمار ۸۵۲ هزار عددی سامسونگ فاصله‌ی زیادی ندارد. نکته‌ی جالب‌تر پیشی‌ گرفتن ارزش گوشی‌های واردشده‌ی شیائومی از سامسونگ است؛ به‌طوری‌که ارزش گوشی‌های شیائومی واردشده در خردادماه برابر با ۲۰۴ میلیون دلار و ارزش گوشی‌های سامسونگ واردشده در همین بازه برابر با ۱۵۹ میلیون دلار است. این یعنی متوسط قیمت گوشی‌های شیائومی وارداتی بیشتر از گوشی‌های سامسونگ است.

نوکیا

فروش گوشی‌های برند نوکیا در بازار بین‌المللی کاهش شدیدی یافته است؛ اما این گوشی‌ها هنوز در ایران طرفدار دارند. نوکیا در سه‌ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۲۰ تنها ۰٫۷ درصد از سهم بازار جهانی را به‌ خود اختصاص داده بود؛ اما سهم این برند از بازار موبایل ایران در ۱۲ ماه گذشته برابر با ۱۳ درصد است. با توجه به نمودار واردات و فعال‌سازی گوشی‌های نوکیا طی یک‌ سال اخیر متوجه می‌شویم با اینکه واردات گوشی‌های این برند نوسان زیادی داشته و در برخی ماه‌ها به‌شدت کم بوده است، خرید آن‌ها در بازار همواره روند ثابتی را نشان می‌دهد.

واردات (چپ)، فعال‌سازی (راست) و ارزش (خطوط قرمز) گوشی‌های نوکیا در ۱۲ ماه گذشته

به‌صورت کلی، در بازه زمانی تیر ۹۹ تا خرداد ۱۴۰۰، حدود دو میلیون دستگاه گوشی نوکیا در شبکه فعال شده است که این مقدار با سهم تعدادی واردات گوشی‌های این برند فاصله چندانی ندارد.

هواوی

هواوی که زمانی یکی از قدرتمندترین بازیگران بازار موبایل ایران بود، این روزها شرایط خوبی ندارد و واردات و مصرف گوشی‌های این برند طی ماه‌های اخیر همواره کاهشی بوده است. واردات گوشی‌های هواوی در تیر و مرداد سال گذشته بیش از ۱۵۰ هزار دستگاه بود؛ اما این مقدار در خرداد سال جاری به کمتر از ۱۰ هزار دستگاه کاهش پیدا کرده است. 

نمودار مقایسه میزان واردات و فعالسازی گوشی هواوی از تیر ۹۹ تا خرداد ۱۴۰۰

واردات (چپ)، فعال‌سازی (راست) و ارزش (خطوط قرمز) گوشی‌های هواوی در ۱۲ ماه گذشته

اپل

موضوع جالب در مورد گوشی‌های اپل این است که برخلاف دیگر برندها، هنوز سهم قابل توجهی از واردات گوشی‌های این برند به‌صورت مسافری است؛ تا جایی‌ که در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور سال گذشته، واردات مسافری گوشی‌های اپل از واردات رسمی پیشی گرفت. در تمام نمودارهای آورده‌شده در این مطلب، سهم گوشی‌هایی وارداتی مسافری با رنگ زرد در انتهای ستون‌های آبی مشخص شده‌اند، اما این مقدار برای سایر برندها به‌قدری کم است که به‌زحمت می‌توان متوجه آن شد و در نمودار، تنها اپل به‌وضوح دیده می‌شود.

نمودار زیر حکایت از مقدار واردات و فعال‌سازی بالای گوشی‌های اپل در ماه‌های انتهایی سال گذشته دارد.

واردات (چپ)، فعال‌سازی (راست) و ارزش (خطوط قرمز) گوشی‌های اپل در ۱۲ ماه گذشته

به‌طور کلی در بازه زمانی تیرماه ۹۹ تا خرداد ۱۴۰۰، حدود ۵۴۵ هزار گوشی اپل در شبکه فعال شده است.

سهم فعال‌سازی گوشی‌های جی پلاس در شبکه حدود ۱۴ هزار، آنر ۳۶ هزار و موتورولا کمتر از ۴ هزار دستگاه است.

واردات گوشی موبایل به‌ تفکیک ماه

بیشترین واردات گوشی موبایل از تیرماه ۹۹ تا خرداد ۱۴۰۰ مربوط به دی‌ماه با ۲ میلیون و ۵۰ هزار دستگاه و کمترین واردات مربوط به آذرماه با تنها ۸۸۰ هزار دستگاه است. این موضوع به‌ دلیل اختصاص یافتن ارز به شرکت‌های واردکننده پس از چند ماه رخ داد و تا پایان سال واردات گوشی وضعیت خوبی داشت.

با آغاز سال جدید، به‌ دلیل تعطیلی شرکت‌ها و البته تمایل کمتر مردم به خرید پس از تعطیلات، مقدار واردات تا ۹۸۰ هزار دستگاه کاهش یافت. واردات در ماه بعد با اندکی افزایش و در خردادماه با افزایش دو برابری مواجه شد. در خردادماه حدود دو میلیون دستگاه موبایل وارد کشور شد.

بررسی مقدار فعال‌سازی گوشی در شبکه تلفن همراه نشان می‌دهد در آبان ۹۹ کمتر از یک میلیون دستگاه خریداری شده؛ هرچند کاهش خرید در پاییز ۹۹ نشان‌دهنده کاهش واردات گوشی و به‌ تبع آن، قیمت‌های بالای گوشی همراه است.

بیشترین مقدار فعال‌سازی گوشی در شبکه پس از خردادماه، به بهمن و سپس اسفندماه مربوط می‌شود. با توجه به کاهش یافتن قیمت موبایل پس از اختصاص ارز به مقدار کافی و اشباع بازار، انتظار افزایش خرید مردم می‌رفت؛ البته نقش ماه‌های انتهایی سال در فروش گوشی را نباید دست‌ کم گرفت.

سهم برندها از ارزش بازار موبایل ایران

سهم ارزشی واردات گوشی‌های سامسونگ در بازه زمانی تیرماه ۹۹ تا خرداد ۱۴۰۰ بیش از ۱/۴ میلیارد دلار، گوشی‌های شیائومی ۹۳۴ میلیون، گوشی‌های اپل ۶۸۱ میلیون، هواوی ۱۴۲ میلیون، آنر ۳۳ میلیون، جی پلاس ۱۸ میلیون، نوکیا ۵۲ میلیون و موتورولا ۸ میلیون دلار بوده است.

طبق معمول، جالب‌ترین نکته‌ی نمودار فوق، سهم ارزشی بالای اپل است. درحالی‌که آیفون تنها ۴ درصد از سهم بازار ایران را به‌ خود اختصاص داده‌ است، ۲۰ درصد از ارزش بازار موبایل ایران متعلق به اپل است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات