دریافت ای نماد برای تمام پذیرندگان درگاه پرداخت الزامی شد

سه‌شنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۵
مطالعه 2 دقیقه
طبق ابلاغ شاپرک، از مرداد اطلاعات پذیرندگان درگاه پرداخت درباره داشتن ای‌نماد بررسی می‌شود و به موارد نامنطبق، پایانه اختصاص داده نمی‌شود.
تبلیغات

مدیرعامل شاپرک با ارسال نامه‌ای به شرکت‌های پرداخت‌یار، داشتن ای‌نماد را برای پذیرندگان درگاه پرداخت از مرداد الزامی اعلام کرده است. در این نامه که مدیران کسب‌و‌کارها در فضای مجازی منتشر کرده‌اند، دلیل این تصمیم قانون مبارزه با پول‌شویی ذکر شده است. به‌نظر می‌رسد این طرح کسب‌و‌کارهای فعال در شبکه‌های اجتماعی به‌‌ویژه اینستاگرام را نشانه گرفته که بعضا وب‌سایتی هم برای خود ثبت نکرده‌اند.

در نامه مدیرعامل شاپرک آمده است که شرکت‌های پرداخت‌یار در جلساتی از این موضوع باخبر شده‌اند و از مرداد حین ثبت اطلاعات پذیرندگان جدید، باید اطلاعات ثبت‌شده درباره نماد اعتماد الکترونیکی را نیز بررسی و از تخصیص پایانه به موارد نامنطبق جلوگیری کنند. همچنین گفته شده درباره پذیرندگان قبلی درگاه‌های پرداخت و پالایش و تکمیل اطلاعات آن‌ها، در جلسات آتی تصمیم‌گیری خواهد شد.

دو روز پیش، انجمن فین‌تک ایران در همین زمینه نامه‌ای منتشر کرده و از لزوم مشورت با کارشناسان پیش از اتخاذ هرگونه تصمیمی گفته است. انجمن فین‌تک خطاب به معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفته است که دریافت اجباری نماد صرفا به شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت محدود می‌شود و شرکت‌‌های پرداخت‌یاری از شرکت‌های پرداخت متفاوت هستند. این انجمن هشدار داده است درصورتی‌که بانک مرکزی شرکت‌های پرداخت‌یار را با تعریف شرکت‌های ارائه‌دهنده یکسان تشخیص دهد، این شرکت‌ها خواستار انجام‌دادن خدمات قابل‌ارائه به‌وسیله شرکت‌های پرداخت خواهند شد و تبعا باید مجوزشان را به‌جای شاپرک، از بانک مرکزی دریافت کنند.

نامه انجمن فین تک به معاون فناوری های نوین بانک مرکزی درمورد شاپرک

اقدام جدید شاپرک علاوه‌بر ایجاد مشکلات و موانع متعدد بر سر راه کسب‌و‌کارهای کوچک و فعال در فضای مجازی، حیطه مجوزدهی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی را گسترش می‌دهد؛ حال‌آنکه طبق قانون نظام صنفی، بنا بود مرکز توسعه تجارت الکترونیکی فقط شناسنامه‌ای از کسب‌و‌کارهای دارای جواز کسب دراختیار مردم بگذارد و خود به حیطه مجوزدهی وارد نشود.

طبق آخرین اعلام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، سهم اینستاگرام در معرفی و فروش کالا و خدمات کسب‌وکارهای اینترنتی کشور ۸۳ درصد است. انتظار می‌رود درصورت اجرایی‌شدن تصمیم شاپرک، شاهد زیرورو‌شدن روش‌های فروش کسب‌وکارهای اینترنتی باشیم که راه را برای انجام کلاه‌برداری و سختی در پرداخت و پیگیری پرداخت‌ها هموار می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات