برندهای گوشی هوشمند چه سهمی از بازار را در سال ۱۳۹۹ داشتند؟

یک‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
در سال ۱۳۹۹ با وجود مشکلات فراوان ارزی، حدود ۱۶ میلیون دستگاه تلفن‌همراه وارد کشور شد که کمی بیشتر از سال ۱۳۹۸ است. در سال ۱۳۹۹، چه برندهایی در بازار ایران بیشتر محبوب بودند؟
تبلیغات

ابتدای دی ۱۳۹۹، سهم برندهای گوشی تلفن‌همراه در ایران را بررسی کردیم. از آذر ۱۳۹۸ تا آبان سال گذشته، ۱۵/۱۶ میلیون دستگاه گوشی وارد کشور شد که بیشترین تعداد گوشی‌ها ازآنِ برندهای سامسونگ و شیائومی و نوکیا بود. همچنین، برند اپل با وجود سهم ۴ درصدی از واردات به کشور، سهم ارزش فروشش در بازار ۱۸ درصد بود.

آمارهای جدید نشان‌دهنده‌ی استقبال فزاینده از برند شیائومی در بازار درمقایسه‌با برندهای نوکیا، هواوی و آنر و بهبود نسبی وضعیت فروش گوشی‌ها اپل در ایران است. درادامه، با گزارش زومیت از وضعیت واردات و مصرف گوشی هوشمند در ایران و سهم برندها در بازار کشور همراه باشید.

سهم فروش برندهای موبایل در ایران

همانند گذشته، گوشی‌های سامسونگ نیمی از بازار موبایل ایران را در سیطره‌ی خود دارند. سال ۱۳۹۹، ۷ میلیون و ۱۴۳ هزار دستگاه موبایل با برند سامسونگ وارد کشور شد که به‌معنای داشتن سهم ۴۵ درصدی در بازار ایران است. میزان فعال‌سازی گوشی‌های سامسونگ هم ۵۵ درصد (معادل ۳ میلیون و ۵۵۲ هزار دستگاه) بود.

طبق آماری که انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی از میزان واردات برندهای موبایل به بازار ایران در سال ۱۳۹۹ دراختیار زومیت قرار داده، پس از سامسونگ به‌ترتیب شیائومی با ۲۴ درصد (معادل ۳ میلیون و ۷۴۶ هزار دستگاه) و نوکیا با ۱۴ درصد (معادل ۲ میلیون و ۱۵۸ هزار دستگاه) گوشی قرار دارند. در مقام چهارم، هواوی با ۷ درصد و اپل با ۴ درصد و آنر با ۲ درصد جای گرفته‌اند.

بااینکه ۲۸ درصد از گوشی‌های شیائومی و ۶ درصد گوشی‌های اپل در شبکه فعال شده‌اند، به‌ترتیب ۶ و ۵ درصد از گوشی‌های هواوی و نوکیا فعال شده‌اند. این در حالی است که تا دی ۱۳۹۹، ۹ درصد از گوشی‌های هواوی و ۸ درصد از گوشی‌های نوکیا و ۲۲ درصد از شبکه‌های شیائومی در شبکه فعال شده بودند.

این موضوع افزایش استقبال از گوشی‌های شیائومی در بازار ایران را نشان می‌دهد؛ بااین‌حال آمار میزان فعال‌سازی گوشی‌ها در شبکه نیز از حفظ بازار برندهای نوکیا و هواوی و آنر در ایران حکایت می‌کند. برای مثال، با اینکه در زمستان ۱۳۹۹ حدود ۱۵۰ هزار دستگاه گوشی هواوی وارد کشور شده، حدود ۲۰۷ هزار گوشی نیز فعال شده است.

این اتفاق برای برند نوکیا هم رخ داده و میزان فعال‌سازی گوشی‌های نوکیا در زمستان سال گذشته برابر با میزان واردات آن بوده است.

ارزش دلاری واردات برندهای هواوی و آنر و نوکیا مبلغ چشمگیری برای واردکننده محسوب نمی‌شود؛ اما با‌توجه‌به وضعیت اقتصادی مردم کشور و سیاست‌های دولت در افزایش قیمت گوشی‌های گران‌قیمت، انتظار می‌رود این برندها همانند گذشته به فروش در ایران ادامه دهند. پیش‌تر در زومیت به‌دلایل حضور و فروش شرکت‌هایی همچون نوکیا و موتورولا در ایران درمقابل غیبت شرکت‌های موفق در بازار کنونی جهانی همچون اوپو و ریلمی پرداختیم.

با تمام این تفاسیر، میزان فروش شیائومی در ایران استقبال گسترده‌تر از گوشی‌های این شرکت را به‌ویژه باتوجه‌به برچسب‌های قیمتی مناسب نوید می‌دهد. مدتی پیش، شیائومی تولد ۱۰ سالگی‌اش را جشن گرفت. سال ۲۰۲۰، کسب‌و‌کار موبایل این شرکت چینی ۲۳٫۲۸ میلیارد دلار درآمد برایش به‌‌ارمغان آورد. این درآمد نتیجه‌ی فروش ۱۴۶٫۴ میلیون دستگاه گوشی در سال گذشته میلادی است. شیائومی برخلاف هواوی با تحریم‌های آمریکا مواجه نیست و توانسته است در جهان به یکی از برندهای پرفروش‌ گوشی هوشمند تبدیل شود.

همچنین طبق اعلام انجمن واردکنندگان موبایل، گوشی‌های غیرهوشمند نیز همچنان در ایران مشتری دارند؛ به‌طوری‌که در سال گذشته ۲/۵ میلیون دستگاه از این نوع گوشی‌ها وارد کشور شد.

سال ۱۳۹۹ با وجود مشکلات ارزی کشور و فشار به واردکنندگان موبایل، درمجموع ۱۵/۷۹ میلیون گوشی موبایل وارد کشور شد که این میزان تفاوت چندانی با واردات موبایل در سال ۱۳۹۸ نشان نمی‌دهد. سال ۱۳۹۸ نیز، انجمن واردکنندگان میزان واردات گوشی موبایل به کشور را ۱۵ میلیون و ۳۸۰ هزار دستگاه عنوان کرد که از این تعداد مصرف‌کنندگان بیش از ۱۴ میلیون دستگاه را در شبکه ارتباطی تلفن‌همراه کشور فعال کردند. در همان سال، بیشترین سهم بازار موبایل به سامسونگ با ۵۶ درصد تعلق داشت و پس از آن نوکیا با ۱۷ درصد، هواوی با ۹ درصد، شیائومی با ۷ درصد، اپل با ۵ درصد و آنر با ۳ درصد رتبه‌های بعدی را ازلحاظ سهم بازار ازآنِ خود کردند.

سهم برندها از ارزش بازار موبایل ایران

به‌تبع افزایش سهم مصرف گوشی‌های شیائومی و اپل در دو ماه اخیر و کاهش فعال‌سازی گوشی‌های هواوی و نوکیا در شبکه، سهم ارزشی واردات این برندها نیز دستخوش تغییر شده است. سهم ارزشی واردات گوشی‌های اپل در سال گذشته مرتب در حال رشد بود و اکنون به ۲۱ درصد رسیده است.

درحالی‌که گوشی‌های اپل ارزشی معادل ۵۹۴ میلیون دلار در بازار ایران دراختیار دارند، سامسونگ با ارزش ۱ میلیارد و ۲۵۵ میلیون دلار ۴۴ درصد، شیائومی با ۷۰۶ میلیون دلار ۲۵ درصد، هواوی با ۱۸۰ میلیون دلار ۶ درصد و نوکیا با ۴۹ میلیون دلار تنها ۲ درصد سهم بازار را به‌دست آورده‌اند.

واردات گوشی موبایل به‌تفکیک ماه

واردات گوشی در دی سال گذشته به‌دلیل تخصیص ارز به شرکت‌های واردکننده موبایل بیش از دو برابر آذر افزایش یافت. در این ماه، ۲ میلیون و ۵۰ هزار دستگاه موبایل وارد کشور شد؛ ۲ میلیون و ۲۰ هزار گوشی به‌صورت تجاری و ۳۰ هزار دستگاه به‌صورت مسافری.

این میزان در بهمن به ۱ میلیون و ۹۵۰ هزار دستگاه و در اسفند به ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه رسید. درنتیجه واردات گوشی به‌صورت مسافری هم در حد کمی بود. گفتنی است قیمت گوشی نیز در این مدت به‌دلیل اشباع بازار به کمترین حد در ۶ ماه رسید و این کاهش قیمت همچنان حفظ شده است.

درمقابل این میزان واردات، تعداد ۱۵/۰۵ میلیون دستگاه هم در سال گذشته در شبکه فعال شده‌اند. همان‌طورکه در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در دی ۱ میلیون و ۳۳۰ هزار گوشی موبایل در کشور فعال شد؛ درحالی‌که در این ماه ۲ میلیون و ۵۰ هزار دستگاه وارد کشور شد.

در بهمن نیز ۱ میلیون ۶۶۰ هزار دستگاه و در اسفند ۱ میلیون ۵۸۰ هزار دستگاه موبایل در شبکه کشور فعال شده است. با درنظرگرفتن اینکه اکنون میزان کافی موبایل در بازار وجود دارد، حفظ روند کاهشی قیمت‌ها نیز منطقی به‌نظر می‌رسد. هرچند نمی‌توان تأثیر لغو احتمالی تحریم‌ها را بر قیمت‌ها در بازار کشور ندیده گرفت، افزایش حق گمرکی واردات گوشی با قیمت بیش از ۶۰۰ دلار ممکن است معادله را تغییر دهد.

پیش‌از‌این هم سامانه‌ی همتا اعلام کرده بود که ۹۶ درصد نیاز مردم به گوشی‌های غیرلوکس یا زیر ۶۰۰ دلار است؛ درنتیجه دولت می‌گوید افزایش قیمت گوشی‌های گران‌تر از ۶۰۰ دلار فقط روی ۴ درصد کاربران تأثیر می‌گذارد. درنهایت، پیش‌بینی می‌شود که این قانون تا ۳ درصد روی قیمت گوشی‌ها با قیمت گران‌تر از ۶۰۰ دلار تأثیر بگذارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات