نماینده مجلس: در طرح فضای مجازی استفاده از فیلترشکن جرم نیست

یک‌شنبه ۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
به‌ گفته عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، در طرح فضای مجازی استفاده از فیلترشکن جرم نیست و مسدودسازی پیام‌رسان‌های خارجی هم مطرح نشده است.
تبلیغات

طرح جنجالی ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی طی روزهای اخیر بار دیگر به موضوع مورد بحث مردم تبدیل شده است. در اظهاری جدید، روز گذشته دستیار رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت طرح سامان‌دهی پیام‌رسان‌های اجتماعی به‌ دلیل مشکلات اساسی کنار گذاشته و طرح جدیدی که در مجلس مطرح شده است، حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی را دنبال می‌کند.

یاسر جلالی افزود برخی مواردی که در مورد طرح فضای مجازی مطرح می‌شود، از جمله مسدودسازی پیام‌رسان‌ها و جرم‌انگاری استفاده از فیلترشکن‌ها مربوط به طرح قبلی در مجلس دهم بوده که اکنون کنار گذاشته شده است. حال عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز به جریان جدید شکل‌گرفته در فضای مجازی در مورد طرح مجلس در صیانت از حقوق کاربران واکنش نشان داده و گفته است:

بر خلاف شایعات و تخریب‌های مطرح‌شده، در این طرح برای استفاده کاربران از فیلترینگ جرم‌انگاری نشده و بحث مسدودسازی پیام‌رسان‌ها هم مطرح نیست.

سیدعلی یزدی‌خواه در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت تصریح کرد که با توجه به مندرجات طرح مورد نظر مجلس، کاربر همچنان می‌تواند از فیلترشکن استفاده کند و به‌صورت کلی، طرح به‌ دنبال چاره‌جویی و ضابطه‌مندی پلتفرم‌های داخلی و خارجی است، نه مسدودسازی بیشتر. یزدی‌خواه توضیح داد:

تاکنون هیچ‌گونه چارچوب و قوانین مشخصی در بحث استفاده از پلتفرم‌های داخلی و خارجی وجود نداشته و اگر هم بوده، در حقیقت آیین‌نامه‌های ضعیفی است که اجرا نشده و ما در راستای کمک به کاربران، ارزان‌سازی اینترنت، توسعه فضای کسب‌و‌کار داخلی، سهولت استفاده از پیام‌رسان‌ها برای اقشار مختلف و ... تلاش کرده‌ایم تا طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی را تدوین کنیم.

به‌ گفته یزدی‌خواه، اکنون هیچ ضابطه‌ای در مورد فضای مجازی در ایران وجود ندارد؛ درحالی‌که کشورهایی همچون ترکیه، مالزی، اندونزی، استرالیا، چین، روسیه، اتحادیه اروپا و آمریکا قوانین مشخصی در حوزه فضای مجازی وضع کرده‌اند. او اضافه کرد: «فضای عمومی جامعه بسیاری از اتفاقات در فضای مجازی را نمی‌پسندد و نباید برخی اقدامات خلاف مانند قمار، اقدامات تروریستی، جعل اخبار، تضعیف بنیاد خانواده و حرکات و گفتارهای خلاف شرع و عرف جامعه در این فضا مطرح شود.»

با اینکه به‌ گفته یزدی‌خواه، در طرح مجلس، استفاده از فیلترشکن جرم تلقی نشده است؛ اما برای مؤسسات و شرکت‌هایی که بدون مجوز اقدام به تولید فیلترشکن می‌کنند، جرم تعریف شده است. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، مهم‌ترین هدف از ارائه طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی را کمک به کاربران در استفاده مطلوب از فضای مجازی عنوان کرد.

او اضافه کرد که عملکرد کمیسیون عالی تنظیم مقررات در ساماندهی فضای مجازی تاکنون رضایت‌بخش و موفق نبوده است؛ در نتیجه مجلس به فکر «مقابله با ولنگاری در فضای مجازی» افتاد. یزدی‌خواه در این خصوص توضیح داد:

مجلس شورای اسلامی در برابر این مسائل نسبت به افکار عمومی باید پاسخگو باشد و متأسفانه اکنون هیچ کنترلی بر فضای مجازی وجود ندارد، تا حدی که بنیان خانواده‌ها، سلامتی روحی فرزندان و اتحاد قومیت‌ها مورد تهدید قرار گرفته. بنابراین منتقدان این طرح عجله‌ای نداشته باشند و مجلس به‌طور حتم بعد از تصویب کلیات، جزئیات طرح را در جلسات کارشناسی با حضور متخصصان مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در مورد قطع دسترسی بخش قابل توجهی از جامعه برای دسترسی‌ به شبکه‌های اجتماعی در طرح مجلس گفت:

بر خلاف این شایعات، توجه ویژه‌ای به تقویت شبکه‌های اجتماعی برای تولیدکننده‌ها و کسب‌وکارهای داخلی شده است و ما در این راستا بانک مرکزی را ملزم به صدور مجوز برای تراکنش‌های مالی در ارتباط با تسهیل فعالیت پلتفرم‌های داخلی کرده‌ایم.

این نماینده مجلس تأکید کرد که حتی در صورت تصویب کلیات طرح در صحن علنی مجلس، طرح به کمیسیون تخصصی ارجاع می‌شود تا جزئیاتش به‌صورت دقیق‌تر و با حضور کارشناسان و نخبگان این عرصه بررسی شود. یزدی‌خواه با تأکید بر اینکه «واکنش‌ها به این طرح، در واقع برداشت نسبت به نسخه اولیه آن است که منسوخ شده» توضیح داد:

نسخه اولیه طرح، ماه‌ها پیش بارگذاری شده بود؛ اما نمایندگان بعد از آن طرح را در کمیسیون فرهنگی و مرکز پژوهش‌های مجلس با حضور کارشناسان، بیش از صدها ساعت بررسی و تکمیل کردند که این نسخه تکمیلی بارگذاری نشده. با این حال حتی در صورت تصویب کلیات این طرح، جزییات آن مجددا با حضور افراد صاحب‌نظر و در راستای استفاده بهینه از این فضا بررسی خواهد شد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات