طرح سامان‌دهی پیام رسان های اجتماعی کاملا کنار گذاشته شد

شنبه ۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
به‌گفته دستیار رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، طرح سامان‌دهی پیام‌رسان‌های اجتماعی به‌دلیل مشکلات اساسی کنار گذاشته و طرحی در حمایت از حقوق کاربران جایگزین شده است.
تبلیغات

طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و سامان‌دهی پیام‌رسان‌های اجتماعی از حدود سه سال پیش در مجلس مطرح شد. این طرح به‌دنبال آن بود تا فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی را در کشور زیرنظر قانون درآورد و درصورت تخطی پیام‌رسان‌ها، این برنامه‌ها را مسدود کند و درنتیجه، فعالیت کاربران ایرانی در پیام‌رسان‌ها یا استفاده از فیلترشکن برای دسترسی به آن‌ها جرم تلقی شود.

برخی دیگر از مفاد این طرح، احراز هویت کاربران اینترنت و سپردن ورودی و خروجی پهنای باند کشور به نیروهای مسلح و محاسبه دوبرابری پهنای‌باند پیام‌رسان‌های خارجی درمقایسه‌با پیام‌رسان‌های داخلی بود.

روز گذشته برخی رسانه‌ها خبر دادند طرح سامان‌دهی پیام‌رسان‌های اجتماعی هفته جاری برای بررسی به صحن علنی مجلس فرستاده می‌شود. همین موضوع واکنش وسیع و اعتراض‌آمیز کاربران فضای مجازی را در پی داشت. حدود یک ماه قبل نیز، این مسئله مطرح و البته دوباره تکذیب شده بود.

درنهایت، یکی از مقام‌های مسئول دراین‌باره اظهارنظر و اعلام کرد طرح سامان‌دهی پیام‌رسان‌های اجتماعی به‌طورکلی منسوخ شده است. دستیار رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در واکنش به بررسی این طرح در مجلس در روزهای آتی در توییتی گفت:

تا جایی که من می‌دانم، این گزاره‌ها مربوط به طرح قبلی در مجلس دهم است که کنار گذاشته شده و طرحِ در دستورکار مجلس فعلی، تفاوت اساسی در موضوع و حیطه و مفاد دارد.

یاسر جلالی در پاسخ زومیت توضیح داد طرحی که در دستورکار مجلس قرار دارد، قانون حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی است و اختلاف اساسی با طرح سامان‌دهی پیام‌رسان‌های اجتماعی دارد. جلالی در توییت دیگری گفت طرح سامان‌دهی پیام‌رسان‌های اجتماعی به‌دلیل مشکلات اساسی عملا کنار گذاشته شد. وی افزود طرح جدید نیز تاکنون در جایی منتشر نشده و آخرین نسخه آن مربوط به اسفند ۱۳۹۹ است:

طرحی که در دستورکار مجلس قرار گرفته این نیست... بحث روی اشکالات طرح منسوخ، وقت تلف‌کردن است.

با‌توجه‌به اینکه اطلاعات دیگری از طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی دردسترس نیست و نمایندگان مجلس هم دراین‌باره اطلاع‌رسانی نکرده‌اند، احتمالا باید تا انتهای این هفته برای آگاهی‌یافتن از متن و مفاد طرح مدنظر مجلس منتظر بمانیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات