جهرمی: مانع بزرگ توسعه اینترنت خانگی رفع شد

دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
وزیر ارتباطات از رفع انحصار امکانات پایه زیرساختی ارتباطات ثابت و بازپس‌گیری این زیرساخت‌ها از شرکت مخابرات ایران خبر داد.
تبلیغات

وزیر ارتباطات روز گذشته از رفع مانع بزرگ توسعه اینترنت خانگی پس از سه سال تلاش و پیگیری دولت خبر داد. محمد جواد آذری جهرمی در توییتی نوشت:

دولت لایحه «بازپس‌گیری کانال‌ها، داکت‌ها و حوضچه‌های مخابراتی از مخابرات ایران» را به تصویب رساند. پس از خصوصی‌سازی مخابرات، این «تصرف» یک مانع جدی برای توسعه اینترنت خانگی بود.

کانال‌ها، داکت‌ها و حوضچه‌های مخابراتی در واقع مسیر عبور فیبر نوری هستند. با خصوصی‌ شدن شرکت مخابرات ایران، این زیرساخت‌های عمومی منحصراً در اختیار این شرکت قرار گرفتند و درنتیجه، توسعه ارتباطات ثابت در کشور منوط به رفتار مخابرات شد؛ اما مخابرات طی سال‌های اخیر نشان داد که با وجود مصوبات سازمان تنظیم مقررات و حتی انعقاد قرارداد با شرکت‌ها، برای توسعه اینترنت پرسرعت همکاری کامل را انجام نمی‌دهد.

اگر لایحه دولت به تصویب مجلس برسد، دیگر شرکت مخابرات مسئول مسیرهای فیبرکشی نخواهد بود و دیگر شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی با اجازه دولت می‌توانند اقدام به استفاده از این امکانات زیرساختی کنند. پیش از این وزیر ارتباطات گفته بود لایحه دوفوریتی برای تصویب این موضوع به مجلس ارسال خواهد شد.

آذری جهرمی در مراسم آغاز فرایند تجاری‌سازی 5G FWA شرکت مبین‌نت گفته بود:

اشتباهات در واگذاری مجموعه مخابرات باعث ایجاد برخی انحصارها شده است. این اشتباه در سال ۱۳۸۸ رخ داد و داکت‌ها و سیم مسی که جزو اموال مردم است، به مخابرات واگذار شد. مخابرات هم سودهای ناشی از درآمد سالانه‌اش را به‌عنوان اقساط به دولت پرداخت کرد و سرمایه‌گذاری نکرد.

در همین زمینه امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات، در حساب توییتری خود نوشت:

خصوصی‌سازی روندی جهانی برای کاهش مداخلات دولت‌ها در اقتصاد است، اما گاه به اسم #خصوصی‌سازی، یک دارایی مشترک ملی برای برخی افراد و گروه‌ها #شخصی‌سازی شده است.خدمت مخابراتی نبود که خصوصی‌سازی شد، بلکه زیرساخت عمومی کشور بود که برایشان شخصی‌سازی شد و باید به جیب ملت بازمی‌گشت! https://mobile.twitter.com/azarijahromi/status/1404085315220955146— امیر ناظمی (@amirnazemy) June 13, 2021
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات