واکنش انجمن واردکنندگان موبایل به توزیع گوشی‌ فیک در بازار

یک‌شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
پس از اعلام اتحادیه صنف فروشندگان تلفن همراه در مورد توزیع گوشی‌ فیک در بازار، معاون وزیر صمت و انجمن واردکنندگان موبایل توضیحاتی درباره‌ی رویه واردات قانونی ارائه داد.
تبلیغات

در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ خبری مبنی بر توزیع گسترده‌ی گوشی‌ فیک در بازار و سکوت وزارت صمت در برابر سود شرکت‌های کلاه‌بردار منتشر شد. رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه، تلویزیون و دستگاه‌های صوتی و تصویری در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایلنا اظهار کرد: «مدتی است شاهد فروش گسترده‌ی گوشی‌‌های غیر اصل به‌ جای اصل توسط برخی از شرکت‌ها هستیم و نظارت دقیقی نیز از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط صورت نمی‌گیرد و همین امر باعث سودجویی کلاه‌برداران و متضرر شدن مردم می‌شود.»

به گفته‌ی ابراهیم درستی، بیشتر گوشی‌های غیر اصل توزیع‌شده از برندهای شناخته‌شده هستند و از مردم خواسته بود که در هنگام خرید تحقیق بیشتری از شرکت واردکننده داشته باشند. وی همچنین از وزارت صمت خواسته بود که هرچه سریع‌تر با شرکت‌های متخلف برخورد کند.

 گزارش مربوط به این خبر را در ویدیوی زیر مشاهده کنید:

در مورد انتشار این گزارش‌ها، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، توضیحاتی با هدف شفاف‌سازی موضوع مطرح‌شده و آگاهی مصرف‌کنندگان تلفن همراه ارائه کرد:

بررسی‌های اولیه در خصوص اصالت IMEI نمونه‌هایی از گوشی‌های مورد ادعا، صورت‌ گرفت که توسط شرکت سازنده تأیید گردید و موضوع تقلبی بودن این مدل از گوشی‌ها منتفی و ادعای مطرح‌شده اثبات نگردید.

او خطاب به منتشرکنندگان چنین ادعاهایی گفت لازم است به منظور جلوگیری از تشویش اذهان عمومی و ایجاد اخلال در سطح بازار، قبل از متهم کردن وزارتخانه به سکوت یا مماشات، نسبت به بررسی‌های کارشناسی دقیق از طریق دستگاه‌های ذیصلاح قانونی اقدام و در صورت اثبات ادعا، آن را مطرح و پیگیری کنند. وی برای رد فرضیه‌ی واردات کالای غیر اصلی و غیر استاندارد توسط شرکت‌های رسمی، توضیحاتی درباره‌ی رویه‌ی واردات تجاری و قانونی تلفن همراه ارائه داد.

انجمن واردکنندگان موبایل برای روشن‌تر کردن رویه واردات تجاری و قانونی تلفن همراه توضیحاتی ارائه و فرضیه واردات کالای غیر اصلی و غیر استاندارد توسط شرکت‌های رسمی را رد کرده است. طبق اعلام انجمن واردکنندگان موبایل:

تلفن همراه به دلیل داشتن شناسه‌ی ۱۵ رقمی منحصر‌به‌فرد یا همان IMEI، شفاف‌ترین کالای وارداتی کشور است و امروزه می‌توان با شماره‌گیری کد دستوری #۷۷۷۷* به‌راحتی نام شرکت واردکننده‌ی قانونی و تاریخ شروع گارانتی آن را مشاهده کرد؛ از این رو امکان توزیع کالای بدون نام و نشان توسط واردکننده به سمت صفر میل می‌کند.

انجمن واردکنندگان موبایل با اشاره به بررسی کیفیت تلفن همراه پیش از ثبت سفارش توسط شرکت‌های واردکننده‌ی شناسنامه‌دار، اضافه کرد:

پیش از ثبت سفارش توسط شرکت‌های واردکننده‌ی شناسنامه‌دار، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، کیفیت تلفن همراه بررسی شده و سپس پس از ورود کالا به گمرک، به‌صورت فیزیکی توسط ارزیابی می‌شود و توسط تیم متخصصان آن سازمان تمامی جزئیات کالای وارداتی با مدارک ثبت‌شده مطابقت داده می‌شود و در صورت تأیید جهت تست استاندارد و کنترل کیفیت به آزمایشگاه مورد اعتماد سازمان ارسال می‌شود. هم‌زمان با اظهار تجاری کالای تلفن همراه، شناسه‌ی ۱۵ رقمی یا IMEI هر دستگاه به‌صورت خودکار، راستی‌آزمایی و اصالت آن بررسی می‌شود. پس از تأیید نهایی، کالا از گمرک ترخیص و سپس کدهای فعال‌سازی رجیستری فعال می‌شوند.

بر این اساس، امکان رجیستر شدن تلفن همراه‌ با شناسه‌ی فیک، به دلیل کنترل همتا و همچنین ترخیص کالای مغایر با اسناد یا بی‌کیفیت به دلیل تأییدیه‌ی واحد استاندارد و تأیید نمونه‌ی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وجود ندارد.

به عقیده انجمن واردکنندگان موبایل، طی دو سال‌ اخیر و پس از اجرای طرح رجیستری، عوامل متعدد به اصناف و مصرف‌کنندگان خسارات زیادی زده‌اند. این انجمن اضافه کرد: «... گویی چندان میانه‌ی خوشی با واردات قانونی و شفافیت زنجیره‌ی تأمین و عرضه ندارند و هر بار بعد از به ثبات و آرامش رسیدن این بازار، روی خوش را از آن برگردانده‌اند.»

انجمن واردکنندگان موبایل می‌گوید بازار تلفن همراه اکنون به همت ذی‌نفعان دولتی و بخش خصوصی، آرام‌ترین دوران خود را طی یک سال گذشته سپری می‌کند و به‌زودی طرح رجیستری تبلت به‌منظور کوتاه کردن دست قاچاقچیان این کالا و طرح افق برای ایجاد شفافیت حداکثری در این شبکه به اجرا گذاشته می‌شود. در انتهای توضیحات انجمن واردکنندگان موبایل آمده است:

در چنین شرایطی این سؤال مطرح می‌شود که چه کسانی و با چه منافعی به‌دنبال بر هم زدن نظم بازار و تشویش اذهان عمومی و البته بی‌اثر کردن نقش قانون در ایجاد شفافیت هستند؟
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات