تبلیغات و فعالیت انتخاباتی رسانه‌های مجازی به مجوز ساترا منوط شد

یک‌شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی برای نمایش تبلیغات و دیگر فعالیت‌های انتخاباتی به رعایت ضوابط ساترا منوط خواهند بود.
تبلیغات

سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) چند روز پیش اعلام کرد که تبلیغات انتخاباتی در رسانه‌های مجازی باید زیرنظر این نهاد و پس از دریافت مجوز ساترا انجام شود. در این زمینه، پیش‌نویسی نیز تهیه شده بود و امروز، ۲ خرداد، درنهایت طرح «انتخابات فراگیر، رسانه فراگیر، عدالت رسانه‌ای» رونمایی شد.

به‌گزارش روابط‌عمومی ساترا، اقدامات الزامی در طرح مذکور عبارت‌اند از:

  • ایجاد صفحه ویژه انتخابات در رسانه‌ها برای ارائه مساوی فضا به نامزدها
  • تفکیک محتواها با استفاده از برچسب انتخاباتی
  • امکان گزارش‌دهی ویژه و فوری برای محتوای انتخاباتی
  • ارائه بسته تبلیغاتی رسانه‌ها به کاندیداها

باتوجه‌به پیش‌نویس ساترا‌، رسانه‌ها ملزم هستند د‌رصورت تقاضای رسمی نامزد یا نماینده، با احراز هویت او و اطمینان از قرار‌گرفتن در فهرست تأیید صلاحیت‌شده‌های وزارت کشور، برای وی صفحه رسمی با نام خودش ایجاد کنند. درضمن، برای تعداد تبلیغات نامزدها در رسانه‌های مجازی محدودیت در نظر گرفته شده و باید در ابتدای محتوا‌ی انتخاباتی‌ رسانه‌ها نیز از برچسب و نشان مخصوص استفاده شود. این برچسب باید در حاشیه تبلیغات آن رسانه و پیش از پخش ویدئو انتخاباتی به‌مدت حداقل یک‌و‌نیم ثانیه هم درج شود.

رسانه‌ها نیز می‌توانند درباره انتخابات نظرسنجی برگزار کنند؛ البته این نظرسنجی به مشخص‌شدن مجری و دوره زمانی اجرا منوط است. همچنین، انتشار نتیجه نظرسنجی‌ یک روز قبل از انتخابات ممنوع است و رسانه‌ها به اعلام نتایج آراء پیش از مراجع رسمی مجاز نیستند. از دیگر نکات این پیش‌نویس باید به مسدود‌کردن ربات‌های منتشرکننده محتوای جعلی و ممنوعیت انتشار اخبار و اسناد بسیار محرمانه اشاره کرد.

ارائه موارد خلاف واقع و تحریف‌شده از حوادث و وقایع نظام جمهوری اسلامی و تاریخ انقلاب یا تطهیر و تحریف دوره پهلوی ازطریق رسانه‌های مجازی نیز ممنوع است. درنهایت «القای غیر‌سالم و بی‌اعتبار بودن فرایند‌های تأیید صلاحیت نامزدها و انتخابات و فرایندهای تصمیم‌گیری در کشور» هم ممنوع است. به‌علاوه، «نباید محتوایی منتشر شود که موجب بزرگ‌نمایی یا دامن‌زدن به شایعات با هدف ایجاد ترس از ابتلا به کرونا در پی‌ شرکت در انتخابات» شود.

محمدصادق امامیان، رئیس ساترا، در جلسه امروز بر این موضوع تأکید کرد که مناظرات انتخاباتی باید به‌طور مساوی در رسانه‌های مجازی پخش شود. وی گفت:

هفته گذشته در مصوبه‌ای از نامزدها خواسته شد به‌طور رسمی در پلتفرم‌ها حضور داشته باشند و نماینده‌های رسمی‌شان را معرفی کنند تا به همان میزان که در برنامه‌های قانونی در رسانه ملی به‌طور جدی حضور پیدا می‌کنند، در رسانه‌های داخلی نیز حضور داشته باشند و فعالیت کنند. همچنین، صدا‌و‌سیما طبق مصوبه‌ای باید بازپخش برنامه‌های قانونی نامزدها و مناظره‌هایی را فراهم کند که پخش می‌شوند.

درنتیجه‌ی این تصمیم، محتوا و مباحث مطرح‌شده نامزدهای انتخابات در همه پلتفرم‌ها یکسان خواهد بود. امامیان خاطرنشان کرد در انتخابات، نگرانی چندانی بابت تخلف وجود ندارد و شکایت‌ها بیشتر مطرح است. او توضیح داد: «بیشتر از آنکه نگران پخش‌شدن محتوای بد باشیم، نگران این موضوع هستیم که محتوا شاکی خصوصی دارد؛ آن‌هم شاکی‌ای در حد نامزد ریاست جمهوری!»

در پیش‌نویس دستورالعمل فعالیت انتخاباتی رسانه‌های مجازی نیز گفته شده است:

هرگاه در رسانه مجاز مطلبی حاوی توهین یا افترا یا خلاف واقع درباره نامزد مشاهده شود، ذی‌نفع حق دارد پاسخ آن را در مدت ۷۲ ساعت کتبا برای آن رسانه ارسال کند و رسانه موظف است در مدت ۲۴ ساعت پس از وصول پاسخ در شرایط برابر در مواردی نظیر محل قرارگیری و مدت زمان و کیفیت انتشار اصل محتوای منتشر‌شده، پاسخ را رایگان منتشر کند؛ به‌شرط آنکه جواب از دو برابر اصل تجاوز نکند. در‌صورت اختلاف بین رسانه و نامزد، مرجع تشخیص ساترا خواهد بود. البته اقدامات پیش‌بینی‌شده در این ماده نفی‌کننده اختیارات شاکی برای مطرح‌کردن شکایت خود در مراجع قضایی نخواهد بود.

همچنین درصورت انتشار مطلبی خلاف واقع در رسانه مجازی، نامزد انتخاباتی می‌تواند خلاف واقع بودن آن را را به اطلاع رسانه برساند و در‌صورتی‌که رسانه نتواند نادرست‌بودن محتوای مذکور را اجراز کند، ملزم است برچسبی مبنی‌بر «خلاف واقع بودن این محتوا از‌طریق اعلام نامزد انتخاباتی» را روی محتوا درج کند.

عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات ستاد انتخابات کشور می‌گوید طبق قانون انتخابات، کمیسیونی با عنوان «کمیسیون برگزاری بررسی تبلیغات ریاست‌جمهوری» برای انجام تبلیغات تشکیل می‌شود که پنج عضو دارد و ششمین عضو آن یکی از ناظران است. در‌این‌میان، ساترا به‌عنوان تنها نماینده رسانه‌ها برای ارتباط با ستاد انتخاباتی حضور دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات