ابررایانه سیمرغ با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی افتتاح شد

یک‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
فاز نخست بهره‌برداری از ابررایانه ملی سیمرغ در دانشگاه امیر‌ کبیر با ظرفیت پنج پتافلاپس و سرمایه‌ی ۱۰۰ میلیارد تومانی آغاز شد.
تبلیغات

ابررایانه سیمرغ امروز، ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، در دانشگاه امیر‌ کبیر افتتاح شد. به گزارش روابط‌ عمومی دانشگاه امیرکبیر، اولین ابررایانه ایرانی ظرفیت پردازشی پنج پتافلاپس دارد که تا ۱۰ پتافلاپس قابل افزایش است.

زیرساخت ابررایانه سیمرغ در فضایی به مساحت تقریبی ۲۵۰ متر مربع با قابلیت گسترش به ۴۰۰ مترمربع و ظرفیت ۴۲ رک ساخته شده است. بستر محاسباتی این ابررایانه بر مبنای فناوری مجازی‌سازی و رایانش ابری طراحی شده که باعث افزایش بهره‌وری از منابع موجود و انعطاف‌پذیری در ارائه خدمات متنوع و افزایش امنیت داده‌ها می‌شود. این ابررایانه کاربردهایی همچون هوش مصنوعی، تحلیل کلان داده‌ها، اینترنت اشیا، تصویرسازی، بازسازی و پویانمایی، شبیه‌سازی علمی، هواشناسی، تحلیل داده‌های ژنتیک و دیگر کاربردهای علمی دارد که به توان پردازشی بسیار زیاد نیاز دارند.

به گفته‌ی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، ۱۰۰ میلیارد تومان برای راه‌اندازی سیمرغ سرمایه‌گذاری شده است. بر این اساس، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ۵۰ میلیارد تومان از طریق پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ۲۰ میلیارد تومان، وزارت علوم تحقیقات و فناوری ۱۳ میلیارد تومان و دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیش از ۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

راه اندازی ابررایانه سیمرغ با حضور وزیر ارتباطات جهرمی

سیمرغ در  سه لایه نرم‌افزاری، توسعه خدمات و زیرساخت‌های ابری به ارائه خدمت به شرکت‌ها خواهد پرداخت و قدرت ذخیره‌سازی ۱۲۶۰ ترابایت داده دارد. با توجه‌ به اینکه شرکت‌ها برای پردازش داده‌های خود به زیرساخت نیاز دارند و در همین زمینه از سرویس‌های خارجی استفاده می‌کنند، رئیس دانشگاه امیرکبیر می‌گوید ابررایانه سیمرغ نیاز دانش‌بنیان‌ها را در این زمینه برطرف و از ارزبری جلوگیری می‌کند.

طبق گفته رئیس دانشگاه امیرکبیر، در حال حاضر چین ۴۲ درصد ابررایانه‌های دنیا را در اختیار دارد و بعد از آن، ایالات متحده با سهم ۲۲٫۶ درصدی قرار می‌گیرد.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در این مراسم گفت ابررایانه بعدی ایران دارای ظرفیت ۱۰۰ پتافلاپس خواهد بود؛ چرا که ظرفیت یک پتافلاپسی ابررایانه سیمرغ نیاز کشور را برآورده نمی‌کند. بر همین اساس، وی از نام‌گذاری ابررایانه بعدی به یاد مریم میرزاخانی خبر داد.

منبع تصاویر: خبرگزاری مهر

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات