دیوار: قیمت مسکن در تهران سال گذشته ۱۱۲ درصد رشد کرد

یک‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گزارش دیوار از بازار مسکن تهران نشان می‌دهد تورم با وجود رکود مسکن همچنان جولان می‌دهد؛ تا جایی که قیمت مسکن در زمستان در مقایسه با سال ۹۸ دو برابر گران‌تر شده است.
تبلیغات

دیوار، پلتفرم درج نیازمندی‌های آنلاین، گزارشی از وضعیت مسکن تهران در زمستان ۹۹ منتشر کرد. هرچند ممنوعیت درج قیمت املاک در پلتفرم‌های آگهی آنلاین درنهایت اواخر دی‌ماه برداشته شد. دیوار همان زمان با بررسی تأثیر حذف دستوری قیمت مسکن و خودرو اعلام کرد: «نوسانات قیمت مسکن و خودرو طی این هشت ماه ثابت کرد که درج یا حذف قیمت‌ها به‌صورت آنلاین نمی‌تواند تغییری در یک بازار مشوش داشته باشد.»

با بازگشت قیمت‌ها و طبق بررسی دیوار در دو ماهه پایانی سال ۹۹ مشخص شد که قیمت مسکن طی یک سال دست‌کم دو برابر شد. به گزارش آکادمی املاک دیوار، آمار قیمت خانه‌های آگهی‌شده در دیوار در فصل آخر سال ۹۹ در قیاس با زمستان سال ۹۸ نشان از آن دارد که «رکود در بازار مسکن هم نتوانست از پس تورم مهارناپذیر سال پیش بربیاید.»

دیوار می‌گوید قیمت مسکن تهران با وجود رکود سنگین در «سال اول کرونا»، مسکن همچنان با شتاب افزایش یافت و در برخی نقطه‌های تهران نزدیک به ۱۳۵ درصد و در کل مناطق تهران به‌طور متوسط ۱۱۲ درصد رشد کرد. درواقع منطقه یک با میانگین رشد ۱۳۴ درصدی دارای بیشترین میزان افزایش قیمت و منطقه‌های ۱۱، ۱۲، ۱۵، ۱۶، ۲۱ دارای کمترین افزایش قیمت مسکن در زمستان ۹۹ بودند. دیوار تأکید می‌کند که افزایش قیمت خانه‌ها در آگهی‌های این پلتفرم، الزاماً به‌معنای افزایش واقعی قیمت معاملات نیست.

نمودار تغییر قیمت خانه در تهران در آگهی های دیوار

طبق آمار قیمت خانه‌ها در دیوار، کمینه رشد قیمت مسکن در تهران بیشتر از ۸۰ درصد بوده که این رقم نشان از تورم حاد در بازار املاک پایتخت دارد. همچنین سه محله سعادت‌آباد، پونک و کوی فردوس بیشترین آگهی‌های فروش مسکن را طی زمستان گذشته در شهر تهران ثبت کرده‌اند.

بنا بر گزارش دیوار، منطقه‌های ۱ و ۲ و ۳ و ۴ و ۵ و ۱۰ تهران بیشترین میزان عرضه مسکن را در زمستان ۹۹ از آن خود کردند. کمترین تعداد آگهی فروش مسکن نیز در منطقه‌های ۱۲ و ۱۶ و ۱۹ ثبت شد.

نمودار دیوار از میزان انتشار و بازدید آگهی مسکن در زمستان ۹۹

طبق گزارش دیوار، ۶۰ درصد از کل آگهی‌های منتشرشده در تهران متعلق به خانه‌های دارای متراژ ۱۰ تا ۴۰ میلیون تومانی بود. به‌صورت دقیق‌تر، «۳۰ درصد از ساکنان تهران سراغ خانه‌هایی را می‌گیرند که از متری ۱۰ میلیون تومان تا متری ۲۰ میلیون تومان قیمت دارند و حدود ۷۵ درصد بازدیدکننده‌های مسکن دیوار تهران، به‌دنبال خانه‌هایی از متری ۱۰ میلیون تومان تا متری ۴۰ میلیون تومان هستند.»

نیمی از عرضه و تقاضای مسکن پایتخت در بازه متراژی ۵۰ تا ۱۰۰ متر

آمار مربوط به متراژهای عرضه‌ و تقاضا شده نشان می‌دهد نزدیک به نیمی از خانه‌های آگهی‌شده در دیوار، ۵۰ تا ۱۰۰ متر و ۲۸ درصد هم ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر مساحت دارند. به‌علاوه، بیش از نیمی از بازدیدکنندگان آگهی‌های مسکن دیوار به‌دنبال خانه‌هایی در بازه ۵۰ تا ۱۰۰ متر هستند و ۲۳ درصد هم خانه‌های ۱۰۰ تا ۱۵۰ متری را جست‌وجو می‌کنند.

نمودار دیوار از میزان آگهی فروش مسکن در مناطق تهران به تفکیک متراژ

حدود ۱۰ درصد تهرانی در زمستان گذشته خانه‌های زیر ۵۰ متر را جست‌وجو کرده‌اند. در این زمینه، منطقه ۱۰ با ۳۲ درصد رکوردار است؛ البته در منطقه‌های ۱ و ۲ نیز تعداد قابل توجهی از بازدیدکنندگان به‌دنبال خانه‌های زیر ۵۰ متر بوده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات