رگولاتوری گزارش فنی اختلال کلاب هاوس را منتشر کرد

شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
سازمان تنظیم مقررات طبق مصوبه هیئت ‌وزیران، امروز ۴ اردیبهشت، رفع ۲۴ ساعته اختلال کلاب‌ هاوس را به همراه اول، ایرانسل و شرکت مخابرات ابلاغ کرد.
تبلیغات

۱۶ روز پس از ایجاد اختلال در دسترسی به شبکه اجتماعی کلاب هاوس توسط سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و شرکت مخابرات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گزارش مستندات این اختلال عمدی را منتشر کرد. به گزارش روابط‌ عمومی سازمان تنظیم، این نهاد در راستای اجرای مصوبه شماره ۱۰۲۰۱/ت۵۸۷۲۰ هـ مورخ ۱۴۰۰/۰۲/۰۲ هیئت وزیران مبنی بر ابلاغ اخطار طی ۲۴ ساعت به مختل‌کنندگان ارتباطات، امروز ۴ اردیبهشت، مستندات مرتبط با اختلال عمدی صورت‌گرفته را طی گزارشی فنی ارائه کرد. این مصوبه ۲۹ فروردین تصویب شد؛ اما به نظر می‌رسد ابلاغ به اپراتورها تازه امروز صورت گرفته است.

مطابق مصوبه هیئت وزیران که پس از ایجاد اختلال روی کلاب‌هاوس تصویب شد، اگر کارورها (اپراتورها یا شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات ارتباطی) خارج از روال‌های تعیین‌شده قانونی اقدام به ایجاد محدودیت، اختلال یا انسداد در نرم‌افزارها، وب‌گاه‌ها، برنامه‌های کاربردی و سایر خدمات مبتنی بر فضای مجازی کنند، وزارت ارتباطات (سازمان تنظیم مقررات) موظف است با جمع‌آوری مستندات فنی، ظرف ۲۴ ساعت محدودیت، اختلال یا انسداد را به کارورها اعلام و هم‌زمان مراتب محدودیت، اختلال یا انسداد را در پایگاه اطلاع‌رسانی خود منتشر کند.

اگر کارورها ظرف ۲۴ ساعت پس از ابلاغ سازمان نسبت به رفع محدودیت اقدام نکنند، رگولاتوری موظف است تا زمان رفع تخلف روزانه تا سقف ۵۰ میلیارد تومان کارور متخلف را جریمه کند و کارور موظف است با اعلام سازمان، مبالغ را به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز کند. درصورتی‌که یک هفته پس از اعلام رگولاتوری، کارور نسبت به رفع محدودیت اقدام نکند، سازمان می‌تواند علاوه بر جریمه تعیین‌شده، نسبت به تعلیق یا کاهش مدت اعتبار پروانه کارور حداکثر به مدت دو سال اقدام کند و در صورت مرتفع نشدن اختلال پس از دو هفته از نامه سازمان، برابر قانون مجازات اسلامی نسبت به اقامه دعوی در مراجع قضایی از سوی سازمان یادشده اقدام خواهد شد.

در ابتدای گزارش رگولاتوری از علت اختلال روی کلاب‌هاوس می‌خوانیم که کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه یا مقام قضایی نقشی در ایجاد این اختلال نداشته‌اند. درنتیجه سازمان روش‌های اپراتورها در ایجاد اختلال به‌وجودآمده را شرح داده است.

بر این اساس، همراه اول با تغییر در DNS روی کلاب هاوس اختلال ایجاد کرده است. درواقع DNS-های همراه اول در پاسخ به دامنه clubhouseapi.com، کاربر را به صفحه پیوندها ارجاع داده که باعث فیلتر شدن کلاب‌هاوس می‌شود. سپس همراه اول آدرس .clubhouseapi.com و دامنه maintenance.joninclubhouse.com را در DNS سرورهای خود مسدود کرد. رگولاتوری می‌گوید این در حالی است که در مراجعه به DNS-های دیگر، پاسخ ۸.۸.۸.۸ داده می‌شود که نشان‌دهنده مسدود شدن دامنه مذکور روی DNS-های همراه اول دارد.

رگولاتوری گفته است مسدودسازی ابتدا برای کل کشور مشاهده نشد؛ اما به‌تدریج شامل نقاط دیگر در کشور نیز شد.

در ادامه رگولاتوری گزارش می‌دهد که ایرانسل هم اقدام به مسدودسازی یا فیلترینگ کلاب هاوس کرد؛ بدین صورت که IP-های دامنه clubhouseapi.com در برخی مناطق استخراج و روی روتر این اپراتور مسدود شد. رگولاتوری اضافه کرده است که ایرانسل در برخی مناطق اقدام به مسدودسازی و در برخی، مسدودسازی را حذف می‌کند و این از گراف‌های ارائه‌شده در گزارش مشخص است. ایجاد و حذف مسدودسازی توسط ایرانسل باعث شد کاربر تصور وجود اختلال داشته باشد، نه فیلترینگ.

اقدام دیگر ایرانسل که در گزارش سازمان تنظیم آمده، حذف بسته‌های ارتباطی است که پیام‌رسان را مجبور به تلاش‌ مکرر برای برقراری مجدد ارتباط می‌کند؛ در نتیجه با خسته شدن کاربر، وی خروج از برنامه را ترجیح می‌دهد.

بر اساس گزارش رگولاتوری، شرکت مخابرات ایران هم با تغییر در نحوه مسیریابی اقدام به ایجاد اختلال کرد. در واقع مخابرات IP-های دامنه clubhouseapi.com را استخراج و سپس روی روتر خود مسدود کرد. این انسداد به‌صورت اختلال در برنامه برای کاربران مخابرات احساس شد.

می‌توانید گزارش کامل رگولاتوری در مورد ایجاد اختلال اپراتورهای عمده کشور روی شبکه کلاب هاوس را از وب‌سایت این سازمان مطالعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات