انجمن‌های صنفی حوزه رمزارز: بستن صرافی‌های داخلی مانند مسدودکردن پیام‌رسان‌های ایرانی است

پنج‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
انجمن بلاک‌چین و رمزارز سازمان نصر و انجمن فین‌تک ایران با نوشتن بیانیه‌ی مشترکی، اعتراض نسبت‌به اقدام شاپرک برای بستن درگاه‌ بانکی صرافی‌های رمزارز اعتراض کردند.
تبلیغات

شاپرک دو روز پیش، با ابلاغ نامه‌ای به پرداخت‌یارها خواستار قطع خدمات پرداخت به پذیرندگانی شد که در حوزه‌ی فروش رمزارز، VPN و سایت‌های شرط‌بندی و قمار فعالیت می‌کنند. این اقدام ناگهانی، اعتراض فعالان رمزارزها در کشور را به‌دنبال داشت. حال انجمن بلاک‌چین و رمزارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و انجمن فین‌تک ایران، هم‌صدا با هم، بیانیه‌ای را در اعتراض به این حرکت منتشر کردند.

طبق این بیانیه، با توجه به مسدود شدن بسیاری از منابع ملی کشور در اقصی نقاط جهان، تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان و جوانان متعهد وارد حوزه‌ی ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک‌چین شدند تا بستر لازم برای مبادلات امن جهانی را در اختیار عموم مردم، کسب‌وکارها و حتی نهادهای حاکمیتی قرار دهند؛ حال آنکه تصمیم‌هایی فاقد کار کارشناسی، عمق دیدگاه و آینده‌نگری لازم، باعث سد راه آن‌ها شده‌اند.

در این بیانیه می‌خوانیم، طی یک سال گذشته بیش از یک میلیون کسب‌وکار و کاربر در تمامی حوزه‌ها و صنایع، نیازهای اساسی خود را از طریق یادشده تأمین کرده یا در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌اند و هیچ‌گونه تهدیدی از جانب هیچ کشور متخاصمی را حتی لمس هم نکرده‌اند.

به‌علاوه، رشد شدید ارزش ارزهای دیجیتال درمقابل دلار و نگه‌داشتن دارایی‌های ایرانیان در داخل کشور، باعث خلق ارزش و ارزآوری در حدود ۲۵هزار میلیارد تومان شده است. درنتیجه، انجمن بلاک‌چین و انجمن فین‌تک، هر تصمیم شتاب‌زده‌ای که موجب اختلال در زیرساخت‌های فناورانه شود را از نگاه جامعه، خیانت به راهکارهایی عنوان می‌کند که کشور را از تحریم‌ها رهانیده، خلق ارزش جدی کرده و برای ایرانیان هم از بازار فناوری‌های نوین مالی جهان سهم گرفته است. به‌گفته‌ی این دو انجمن، چنین تصمیم‌هایی، در حافظه‌ی تاریخی ملت ما ثبت خواهند شد.

درادامه اشاره شده که جهان درحال حرکت به‌سمت راهکارهای مالی توزیع شده و نقش‌آفرینی در آن‌ها در است و این موضوع را می‌توان در سرمایه‌گذاری عظیم کشورهای توسعه‌یافته مانند ژاپن، آمریکا، چین، سوئیس و ... مشاهده کرد. به همین جهت، بازرگانان، کسب‌وکارها و بسیاری از مردم نیز با وجود وجود مخاطرات بسیار، به بخش خصوصی اعتماد کرده‌اند و امورات جاری خود را بر بسترهای جدید بنا نهاده، در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده و پاسخ اعتماد خود را نیز گرفته‌اند.

بیش از ۲۵هزار میلیارد تومان سرمایه‌ی رمزارزی در ایران وجود دارد

به‌گفته‌ی انجمن بلاک‌چین و انجمن فین‌تک، امروز بیش از ۲۰۰۰ شغل مستقیم و بیش از یک میلیون شغل غیرمستقیم درحال بهره‌برداری از زیرساخت‌های حوزه‌ی رمزارز بوده و بدیهی است که کوچک‌ترین اختلال، میلیون‌ها نفر را با واسطه دچار مشکل و استیصال می‌کند. به‌علاوه، پلتفرم‌های آنلاین تبادل و وبگاه‌های خرید و فروش رمزارزها در بخش خصوصی، زیرساخت‌های لازم را طی سال‌ها توسعه داده و این حوزه را ساماندهی و امن کرده‌اند و طی این مدت، بارها نیز برای دغدغه‌های حاکمیتی، راهکارهای دقیقی را ارائه کرده‌اند؛ لذا کوتاهی نهادهای متصدی در تعامل مؤثر با بخش خصوصی برای مردم قابل پذیرش نخواهد بود.

در بیانیه می‌خوانیم که بیش از ۲۵هزار میلیارد تومان سرمایه‌های رمزارزی موجود در ایران، با خروج ارز از کشور به پلتفرم‌های خارجی منتقل می‌شود و در ریسک تحریم‌ها قرار می‌گیرد. درنتیجه، کشور به دوران تحریم‌ها بازگشته و تنها روزنه‌ی موجود را هم با دست خود از بین خواهد برد. انجمن‌های فعال حوزه‌ی رمزارز در کشور، اقدام بانک مرکزی را باعث زیرزمینی شدن فعالیت کاربران یا انتقال آن به شبکه‌های اجتماعی می‌داند که به‌دلیل عدم ساماندهی دیگر قابل نظارت و کنترل نخواهد بود و جرایم این حوزه را افزایش خواهد داد.

اقدام بانک مرکزی باعث زیرزمینی شدن فعالیت کاربران یا انتقال آن به شبکه‌های اجتماعی می‌شود

به‌علاوه، این اقدامات باعث از بین رفتن زیرساخت‌های موجود، سوخت سرمایه‌های مالی، انسانی و زمانی شده و عقب‌افتادگی در این حوزه از تحولات جهانی هزینه‌های جبران‌ناپذیری را برای آینده‌ی ایران به همراه می‌آورد. این دو انجمن هشدار داده‌اند که از دست دادن بازار به پلتفرم‌های غیرایرانی و خارج از کنترل کشور، اتفاقی است مشابه مسدود کردن پیام‌رسان‌های ایرانی؛ اقدامی که زمینه‌ی حضور پررنگ رقبای خارجی را فراهم کرد، به‌طوری‌که حتی پس از فیلتر کردن پیام‌رسان‌های خارجی و صرف ده‌ها هزارمیلیارد تومان سرمایه برای محصولات ایرانی در نهایت منجر به تغییر عادت کاربران نشد و مخاطبان باز هم در زمانی کوتاه به بستر‌های خارجی بازگشتند و نمونه‌های فرمایشی هرگز جانی نگرفتند.

همچنین مبالغ ریالی که به این حوزه وارد شده‌اند، اکنون دارایی‌های دیجیتالی هستند که در ایران نگه‌داری شده و بسیار نقد شونده‌اند. در بیانیه در این خصوص می‌خوانیم:

این دارایی‌ها بازگشت‌پذیری بالایی به سایر بازارهای سرمایه‌ی ایران دارند، درصورتی‌که اگر به‌دلیل بسته شدن پلتفرم‌ها یا افزایش ریسک از ایران خارج شوند، احتمال بازگشت و نقدشوندگی مجددشان کاهش جدی خواهد یافت.

در ادامه‌ی بیانیه، چند پیشنهاد برای بهبود وضعیت ارائه شده:

اگر صرافی‌های آنلاین به خارج کشور هدایت شوند، احتمال بازگشت و نقدشوندگی دارایی‌ها کاهش جدی پیدا می‌کند

نگاه کلان کشور در این حوزه با توجه به راهبردی بودن با مشارکت متخصصان و بخش خصوصی تبیین شود.سه دغدغه‌ی عدم شفافیت تراکنش‌ها، صیانت از اموال مشتریان و اثرات این حوزه در اقتصادکلان که برای حاکمیت پراهمیت است، در پیشنهادهای بخش خصوصی به‌صورت دقیق پوشش داده شده است. لذا در اقدامی فوری از تعلل بیشتر جلوگیری شده و با کمک بخش خصوصی و نظارت یک یا چند نهاد مشخص زیرساخت‌های لازم تأمین گردد.از متمرکز کردن یا رسمی کردن موضوع به دلیل ریسک تحریم‌ها و ریسک‌های امنیتی اجتناب شده و پراکندگی و عدم انحصار برای خدمت‌رسانان حفظ شود. همچنین با روش نظارت هوشمند و لیست سیاه دغدغه‌های حاکمیتی نیز پوشش داده شود.از هرگونه اقدام شتاب‌زده، سلبی و غیرکارشناسی اجتناب شود تا شاهد اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی نباشیم.

دو انجمن در انتها یادآور شده‌اند که اگر فناوری بلاک‌چین و رمزارزها به‌درستی در کشور مورد استفاده قرار گیرند، برکات زیادی را برای کشور به همراه خواهند داشت.

کمیسیون بلاک‌چین و رمز ارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در بیانیه‌ی جداگانه‌ای، به روند نزولی بازار بورس ایران اشاره کرده که جزئی طبیعی از هر بازار عرضه و تقاضا محسوب می‌شود. در متن این بیانیه که در اختیار زومیت قرار گرفته، می‌خوانیم:

روند نزولی فعلی بازار سرمایه و بورس ایران پس از یک دوره رشد خیره کننده، جزء لاینفک و طبیعی هر بازار مبتنی بر عرضه و تقاضا است و نشان از سلامت بازار دارد.

کمیسیون بلاک‌چین بر همین اساس می‌گوید تشویق‌های علنی و بیش از حد برخی مسئولان دولت به سرمایه‌گذاری در بورس باعث ایجاد انتظارات خارج از دایره‌ی منطق در بین سرمایه‌گذاران شد و انداختن تقصیر وضعیت طبیعی و سالم بورس ایران به گردن هر حوزه یا موضوع دیگری چیزی جز فرافکنی نیست.

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور ایجاد هرگونه انحصار در حوزه‌ی تبادل و برای رمزارزهای داخلی کشور را به‌شدت محکوم می‌کند چرا که امنیت سرمایه‌های رمزارزی کشور را با توجه به ماهیت شفاف بلاک‌چین به مخاطره انداخته و می‌تواند آن را در معرض تحریم نیز قرار دهد.

سازمان نصر: استفاده از ابزار رمزارزها برای بانک‌ها و موسسات مالی کشور غیر مجاز است نه افراد حقیقی

کمیسیون بلاک‌چین همچنین تغییرات دستوری شاپرک به پرداختیارها را تنها باعث به‌هم‌زدن امنیت و آرامش و شفافیت و کنترل موضوعات مجرمانه در حوزه‌ی تبادل رمزارزها عنوان کرده که عواقب بسیار سنگینی برای مردم و نهادهای نظارتی به وجود می‌آورد.

درانتها نیز خطاب به شرکت شاپرک اعلام شده که خرید و فروش رمز ارز طبق هیچ قانونی در حال حاضر برای اشخاص حقیقی منع ندارد و صرفا استفاده از رمزارزها به‌عنوان ابزار تسویه در داخل کشور ممنوع شده است. کمیسیون بلاک‌چین می‌گوید:

طبق مصوبه‌ی جلسه‌ی سی‌ام شورای عالی مبارزه با پولشویی که همچنان نسخه‌ای از آن وجود خارجی ندارد نیز استفاده از ابزار رمزارزها برای بانک‌ها و موسسات مالی کشور غیر مجاز است نه افراد حقیقی.

شما می‌توانید متن کامل بیانیه‌ی کمیسیون بلاک‌چین و رمز ارز سازمان نصر را درادامه مشاهده کنید:

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات