۳۳۰۰ استخراج‌کننده ارز دیجیتال، دستگاه خود را در سامانه بهین‌یاب ثبت کردند

شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
طی ماه اخیر، بیش از ۴ هزار نفر در سامانه خوداظهاری دستگاه‌های استخراج رمزارز ثبت ‌نام و بیش از ۳۳۰ نفر عوارض ثبت قانونی دستگاه‌ را پرداخت کردند.
تبلیغات

سامانه خوداظهاری دستگاه‌های استخراج رمزارز، ۵ ماه پس از مصوبه هیأت وزیران، در نهایت ثبت نام دارندگان دستگاه ماینر را عملیاتی کرد. مهلت اظهار دارندگان دستگاه‌های ماینینگ تا ۵ بهمن ادامه داشت. با پایان یافتن زمان اظهار دستگاه‌ها، بیش از چهار هزار نفر در سامانه‌ی بهین‌یاب ثبت ‌نام و بیش از ۳۳۰۰ نفر دستگاه خود را اظهار و اقدام به پرداخت عوارض آن کردند.

به ‌گفته‌ی رئیس کمیسیون بلاک‌چین و رمزارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور (نصر)، طبق اعلام رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هزار نفر دارای پرونده‌ی قضایی در حوزه‌ی تجهیزات استخراج رمز ارزها هستند؛ مقایسه‌ی تعداد افراد دارای پرونده و افرادی که دستگاه خود را اظهار کردند، نشان می‌دهد که فعالان صنعت استخراج رمز از هرگونه قانون‌گریزی بیزار هستند و در صورت وجود قانون مناسب می‌توان به همه‌ی فعالیت‌های زیرزمینی در تمام کشور خاتمه داد.

عباس آشتیانی می‌گوید: «این همان نکته‌ای است که دو سال است نظام صنفی رایانه‌ای کشور به‌وضوح به وزارت نیرو هشدار آن را داده بود که پافشاری به تعرفه‌های تبعیض‌آمیز بین این صنعت و سایر صنایع و مخلوط کردن موضوع تعرفه‌ی پایین صنعت کشور و ارتباط دادن آن به این موضوع استخراج رمزارزها (که بهانه‌ای بیش به نظر نمی‌رسد)، از اصلی‌ترین عوامل پا نگرفتن این صنعت و تشویق مردم و فعالان به فعالیت‌های دور از فضای قانونی است.»

آشتیانی اضافه می‌کند که در طی فرایند خوداظهاری، بیش از ۲۵۰ میلیارد ریال به خزانه‌ی کشور در قالب حقوق و عوارض قانونی پرداخت شده است که باز هم نشان از اثر یک قانون مناسب به تشویق مردم در فعالیت‌های قانونی کشور و مشارکت مردمی دارد. رئیس کمیسیون بلاک‌چین و رمزارز سازمان نصر همچنین به تعداد جوازهای تأسیس صادرشده از وزارت صنعت معدن تجارت اشاره می‌کند که برای ۷۰ میلیون تراهش درخواست وجود داشته اما حدود هزار جواز تأسیس مزرعه استخراج رمز ارز صادر شده است. او می‌گوید در این میان، تنها دو واحد توانسته‌اند جواز وزارت صنعت معدن تجارت را دریافت کنند و همان دو واحد هم طبق اعلام وزارت صمت، خاموش و غیرفعال هستند؛ اما طبق آمارهای اعلامی وزارت نیرو، هم‌اکنون حدود ۲۲ واحد استخراج رمزارز در کشور در حال فعالیت هستند.

عباس آشتیانی تصریح می‌کند که نسبت جوازهای تأسیس صادرشده به پروانه‌های بهره‌برداری فعال در تمام صنایع کشور حدودا یک به پنج است؛ اما این نسبت در صنعت استخراج رمزارز بسیار بالاتر است که حکایت از قانون و پافشاری وزارت نیرو به تبعیض بین این صنعت و سایر صنایع کشور و انکار نقش شفاف سازمان‌های مالی و مالیاتی کشور در این حوزه دارد که منجر به تشویق مردم به خروج از فضای قانونی یک صنعت شده است.

به‌ گفته‌ی آشتیانی، مجلس اصلاح تعرفه‌های انرژی را برای سال آینده در دستور کار دارد و اصلاح تعرفه‌های انرژی صنعت استخراج رمزارزها هم روی میز کمیسیون اقتصادی دولت قرار دارد. آشتیانی می‌گوید: «امید است با توجه به شعارهای ارائه‌شده در راستای حمایت از تولید و جهش تولید در سازمان‌ها و نهادهای مختلف، این بار این فرصت مغتنم شمرده شده و به‌ جای محاسبات درآمدی یک صنعت، بهتر است از آن صنعت رفع تبعیض شده و کل تعرفه‌های انرژی صنایع مورد بازبینی قرار گیرد و در صورت تمایل به بهره‌مندی کشور از منافع و مزایای این صنعت در زمینه‌های اشتغال‌زایی و ارزآوری امور متخصصه را به سازمان‌های متخصصه‌ی مالی کشور سپرد.»

آشتیانی در انتها اضافه می‌کند:

موانع بسیار زیادی بر سر راه فعالین صنعت استخراج قرار دارد که ناشی از بدعت تبعیض قرار دادن بین این صنعت و سایر صنایع است و فرق خاصی هم بین مناطق ویژه و آزاد کشور و داخل سرزمین مادری در موضوع وجود موانع تولید نیست؛ امید می‌رود وزارت صمت به‌عنوان متولی صنعت کشور، یک بار برای همیشه به این موضوعات فسادزا و فرصت‌سوز خاتمه دهد.

فعالان حوزه‌ی ماینینگ پس از اظهار دستگاه خود می‌توانند تا پنجم اسفندماه، اقدام به بهره‌برداری از آن کنند یا دستگاه را به افراد دارای مجوز واگذار کنند یا آن را از کشور خارج کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات